Electric car

Stellantis förbinder sig till aggregerad elbilsladdning, smart ruttplanering

Inför flera högprofilerade elfordonslanseringar som planeras för Jeep, Ram och Dodge i år och nästa, meddelade moderbolaget Stellantis på tisdagen att det flyttar laddningsupplevelsen och energihanteringen under en enda verksamhet – en som kommer att inkludera en sofistikerad rutt- planeringsapp och verktygslåda.

Free2Move Charge kommer att hanteras som en del av den nya affärsenheten Stellantis Charging & Energy på företaget, och kommer att täcka laddning av hårdvara, mjukvara och relaterade tjänster.

Det inkluderar stöd för en sammanhållen uppsättning av hårdvara för hemladdning från Stellantis, och det klargjorde att Free2Move Charge kommer att inkludera stöd för dubbelriktad laddning inom en snar framtid, med hårdvara för hemmet för att dra nytta av det – även om solenergi inte är en del av planen än.

Enheten kommer att inkludera pelare för Home, Business och Go, där de senare hänvisar till ”sömlös tillgång till det största möjliga kurerade nätverket av offentliga laddpunkter via partners i Nordamerika, Europa och andra regioner som kommer att tillkännages snart.”

Återförsäljarens laddningsnav

Vad det betyder för kunden mest omedelbart är att det kommer att ge samma harmoniserade gränssnitt för att hitta laddning över plattformar, i en smartphone- och surfplatta-app, via en webbsida, på laddnavskiosker hos återförsäljaren eller i fordonet. Under nästa år kommer mycket av den funktionaliteten att läggas till i separata varumärkesappar, men det kommer fortfarande att finnas en separat Charge-app med all funktionalitet.

Stellantis säger att de kommer att integrera applikationen i sina nya fordon från och med 2024 – inklusive i STLA SmartCockpit-plattformen som kommer att tillhandahålla intelligent ruttinformation och mer.

Se även  Mercedes EQS och Kia EV6 toppgasbilar i överklagande

Samla offentliga laddningsställen, inte skapa dem

Appen kommer att fungera som en samlande nav för att hitta laddning, betala för den och navigera till den. Ägare kommer att kunna sortera efter olika prioriteringar, inklusive kostnad. Plug and Charge-support, bokningar och ett lojalitetsprogram är på väg, och appen kommer att vara smart att förstå när du är på en bilresa i en annan elbil.

Medan vissa biltillverkare har skaffat ruttplaneringsappar som fokuserar på att minimera laddningsångest på vägen – Rivian senast – sa Stellantis att det faktiskt gör det ensamt och att det kör sitt eget API bakom appen och ruttplaneraren som ett företag.

”Det här kommer inte att bli en frånkopplad upplevelse”, säger Ricardo Stamatti, senior vice president för Stellantis affärsenhet Charging & Energy. Enkelt uttryckt kommer appen alltid att känna till fordonets laddningstillstånd och hantera de bästa alternativen för tillgänglig laddning längs vägen.

När det gäller omfattningen av aggregerad infrastruktur hoppas företaget att nätverket kommer att inkludera nästan 600 000 laddningsanslutningar i slutet av 2024.

Aptera med Tesla NACS-kontakt

Aptera med Tesla NACS-kontakt

Inget åtagande till Tesla NACS ännu – officiellt

Ford meddelade i maj att man planerar att använda Teslas NACS-laddningsport för framtida elbilar, och GM följde tidigare denna månad med liknande planer på att få tillgång till Supercharger 2024. Läser man mellan raderna kan siffran potentiellt inkludera tillgång till laddare som levereras med Teslas NACS-gränssnitt, samt CCS och välbekant J1772 Level 2 AC-laddning. Men i en briefing inför tisdagens tillkännagivande sa företaget att det fortsätter att utvärdera NACS och kommer att ha mer information relaterad till det att dela snart.

Se även  2025 Mercedes-Benz EQA spionbilder

Stellantis undvek också att svara på om dess nya tillvägagångssätt signalerar ett framtida engagemang för att installera offentliga snabbladdare, eller att sponsra laddningsinfrastruktur för elbilar i större skala. Tidigare i år på CES påpekade Stellantis vd Carlos Tavares att Stellantis inte är en infrastrukturleverantör. Vid den tiden hade företaget inga planer på att bygga ett snabbladdningsnätverk i USA, även om det hade för avsikt att sälja laddare.

Jeep Recon

Jeep Recon

Ram, Jeep, Dodge elbilar på väg snart

Det enda helt elektriska fordonet som Stellantis planerar att erbjuda i Nordamerika detta kalenderår är Maserati Folgore. Men nästa år planerar man att börja rulla ut den första av en ny generation elbilar till Nordamerika – inklusive en Ram elektrisk pickup och Dodge elektrisk muskelbil och, senare, den Wrangler-inspirerade Jeep Recon EV. Fiat tar också tillbaka 500e EV.

Men Stellantis har en hel del plug-in hybrider att stödja för tillfället. Den har haft den mest sålda PHEV på marknaden – Wrangler 4xe – i ett par år, och med Chrysler Pacifica och Jeep Cherokee 4xe.

Fram tills nu behandlades hemladdare för 4xe-produkterna huvudsakligen som Mopar-tillbehör, men under Free2Move Charge kommer de att strömlinjeformas som paket som erbjuds vid försäljningsstället.

DC snabbladdare, East Ellijay GA

DC snabbladdare, East Ellijay GA

Alla laddare ingår inte – och därför är tillförlitlighet

Stellantis kallade helt och hållet Free2Move Charge ”ett 360-graders ekosystem som sömlöst kommer att leverera laddning och energihantering för att tillgodose alla EV-kunders behov, var som helst och på vilket sätt som helst.”

Det övergripande, molnbaserade tillvägagångssättet kombinerat med en aggregeringsfokuserad strategi, är nära paralleller som tillkännagavs de senaste åren av GM med sin Ultium Charge 360-metod och av Ford med sin FordPass-laddningsapp.

Se även  Den tyska leverantören säger sig ha en "slitagefri" elmotor som är bra för bogsering, prestanda elbilar

Det som gör det lite annorlunda för Stellantis är att det är den första OEM som gör ett svepande tillkännagivande om en laddningsåtkomst och aggregeringsplan sedan den federala regeringen tillkännagav förra månaden att den siktar på att ta itu med EV-laddarens tillförlitlighet i den amerikanska infrastrukturutbyggnaden – som bildar en konsortium för testning och spårning av nya datafält från avgiftsoperatörer.

Ford har redan tagit ett proaktivt tillvägagångssätt genom att skicka ut ”laddningsänglar” för att identifiera felaktig infrastruktur och följa upp med ansvariga parter.

Stamatti sa att företaget inte kommer att inkludera alla potentiella laddare i denna sammanställning. Han påpekade för Biltips Reports hur vissa laddstationsoperatörer har mindre än 70 % drifttid, och föreslog att de skulle använda vilken data som finns där ute för att välja och vraka.

”Det är nästan som att du samlar frustration för användarna,” utan någon kuration, förklarade Stamatti. ”Och gör inga misstag när de blir arga, de blir inte arga på CPO, de blir arga på OEM, som: ”Varför kan inte min bil ladda med den här laddaren? Vad händer?”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button