Electric car

Speedy Audi compact EV-projekt utnyttjar varumärkets NSU-arv

Audi har förvandlat en veteranbil från en av sina föregångare till ett snabbt EV-koncept.

Konceptet, som avslöjades i lördags, uppdaterar och elektrifierar en NSU Prinz 4, som togs i produktion 1961. Projektet, kallat EP4 (Electric Prinz 4), genomfördes av lärlingar vid Audis fabrik i Neckarsulm, Tyskland, för att fira 150 år av tillverkning på platsen .

Audi fanns inte för 150 år sedan, men NSU började tillverka symaskiner på platsen och gick senare över till cyklar och motorcyklar. Biltillverkningen startade 1905. NSU är förmodligen mest känd i modern bilhistoria för att utveckla Wankel-rotationsmotorn, som Mazda senare tog och populariserade. Den kommer att leva vidare i MX-30 R-EV som en liten räckviddsförlängare.

Audi EP4-koncept baserat på NSU Prinz 4

NSU förvärvades av Volkswagen-gruppen under det senare 1960-talet och slogs samman med andra VW Groups egendom Auto Union. Den sammanslagna enheten blev senare Audi och behöll Auto Union-logotypen med fyra ringar. En tidigare inkarnation av Audi var ett av de fyra märken som bildade Auto Union.

Prinz 4 tillverkades fram till 1973, vilket gör den till en av de sista NSU-märkta fordonen. EP4-konceptet ökar effekten avsevärt, från 30 hk till till 236 hk, genom att ersätta den vanliga luftkylda, bakmonterade 2-cylindriga motorn med elmotorn från en E-Tron SUV (nu Q8 E-Tron). Batteripaketet kommer från en plug-in hybridvariant av Q7 som säljs utomlands, och sitter där bränsletanken normalt skulle vara placerad.

Karossen på Prinz 4 sitter på en modifierad Audi A1-golvpanna, med moderna bromsar och axlar för att hantera den extra kraften. Interiören fick anpassade instrument och displayer, med 3D-utskrift som används för många av engångsdelarna.

EP4:an är en elektrisk restomod av engångskaraktär, men den fungerar som en bra tankeövning för hur kompakta bilar skulle kunna bli elektriska på ett mer spännande sätt, utan att bli så mycket högre. Sammantaget kommer det sannolikt att vara extremt snabbaccelererande även med den extra vikten av batteriet; Audi har ännu inte avslöjat några stoppursresultat.

Audi utvecklade en mindre, helt elektrisk A2-stadsbil för ett decennium sedan, men det klarade det projektet, och sedan dess har varumärket fokuserat sina utvecklingsinsatser främst på exklusiva. Det inkluderar Premium Platform Electric (PPE) som kommer att debutera i en elektrisk version av Porsche Macan.

Under tiden är den minsta elektriska Audin för USA Q4 E-Tron, en modell som prioriterar det praktiska och är prissatt lägre än andra premium-EV-bilar i dess storlek.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button