Luxury car

Skrotpärla: 1994 Jaguar XJ12

Medan amerikaner kunde köpa nya Jaguar tvådörrar med V12-motorer under huven från 1971 hela vägen fram till 1996, tillgång till nya Jaguar 12-cylindrig sedaner var mycket prickigare här. Series 1 och Series 2 XJ12s såldes här från årsmodellerna 1973 till 1979, och sedan var det en bister Jaguar V12 fyrdörrars torka här ända fram till årsmodellen 1994. Här är en av dessa mycket sällsynta kattdjur, som hittades i en bengård i norra Kalifornien i april.

Jaguar hade utvecklat XJ40-efterföljaren till Series 3 XJ under en plågsamt utdragen period som sträckte sig över British Leyland-eran i början av 1970-talet genom de första produktionsbilarna som visades för världen 1986. XJ40 dök först upp i USA som 1988 modell. Året därpå köpte Ford Motor Company Jaguar.

Ingenjörerna i Coventry kämpade för att designa en livskraftig XJ40 med V12-motor i flera år, vilket gav den XJ81-beteckningen. Äntligen avslöjades XJ81 för bilvärlden 1993… precis innan XJ40 ersattes med XJ300 för 1995 års modell. Alla XJ81 som såldes i USA – drygt 1 500 av dem totalt – var 1994 års modeller.

Den här skrotgården gav en bonanza av sällsynt europeiskt järn när jag kom förbi den där kyliga vårmorgonen. En Volkswagen Phaeton och en Rolls-Royce Silver Shadow fanns inom några rader av den här XJ81:an för endast ett år. Varvet hade också en löpande Peugeot 504 till salu i deras ”byggare”, och jag ska erkänna att jag var mycket frestad av det.

Produktionsdatumet i april 1994 indikerar att detta är en av de allra sista medlemmarna i XJ40/XJ81-familjen som byggdes (även om Jaguar fortsatte att använda plattformar härledda från XJ40 tills X350a kom som 2003 års modeller).

Se även  Allt vi vet om 2024 Ford Mustang

Denna 6,0-litersmotor passade oerhört tight i detta motorrum (det finns halvt trovärdiga berättelser om att XJ40:s motorrum gjordes så smalt som ett lömskt kontorspolitiskt sätt att förhindra British Leyland från att installera Rover V8s i Jaguars), och att jobba på det måste vara en mekanikers mardröm. Effekten var 301 hästkrafter och 336 pund-fot. Samtidigt var Mercedes-Benz V12 betygsatt till 389 hästkrafter och 420 pundfot, medan BMW:s V12 hade 296 hästkrafter och 332 pundfot.

MSRP för den här bilen var $73 200 för versionen med dubbla krockkuddar (och vi kan se att båda krockkuddarna utlöstes i den här bilens karriärkrasch). Det uppgår till 151 889 $ i 2023-dollar.

Det priset var ganska bra jämfört med det för 1993 BMW 750iL, som kostade $83,950 ($174,195 idag) och $130,300 1993 Mercedes-Benz S600 sedan ($270,371 nu), särskilt när man tittar på Jag’s gentlemanly inredning i trä och läder.

Den här bilen ser ut att ha varit i bra form före kraschen som böjde sin ram och i allmänhet vred på hela karossen.

XJ12 återvände till Amerika på den Ford-centrerade X300/X305-plattformen för 1995, med XJ12-försäljningen här upphörande efter 1996.

Jaguar har en designfilosofi… som inte förändras med vinden.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button