Reviews

Skoda Scala recension 2023 | Auto Express

Skoda Scala är en av våra favoritkombin för familjer, samt en av de mest praktiska bilarna i sin klass. Den erbjuder en enorm bagageutrymme och massor av passagerarutrymme, plus att det ger Volkswagen Golf pengar för pengarna när det gäller körning, hantering och byggkvalitet. Standardutrustningen är också bra över hela sortimentet, liksom bränsleekonomin som erbjuds av Scalas utbud av bensinmotorer.

Värdet är dock det som imponerar mest med Scala – all denna förmåga kommer till ett pris som underskrider varje version av Golf och matchar de flesta av dess närmaste rivaler. Det är svårt att rekommendera Volkswagen Golf framför Skoda Scala om du inte verkligen vill ha lite extra kvalitet, polering och prestige; Scala är så bra att det är mer än bara ett gångbart alternativ.

Om Skoda Scala

Skoda Scala anslöt sig till den tjeckiska tillverkarens sortiment 2019, och satt tillsammans med den lite större Octavia på den hårt omtvistade familjebilsmarknaden som en mer direkt konkurrent till bland annat Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed och Vauxhall Astra.

Medan Skoda Octavia har en sedanliknande kaross (om än med en stor halvkombi), har Scala en mer praktisk form som tillåter mycket bagageutrymme och passagerarutrymme. Scala är byggd på Volkswagen-koncernens MQB A0-plattform – samma som ligger till grund för VW Polo, Audi A1 och SEAT Arona – och alla dess motorer är också bekanta Volkswagen Group-enheter.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Köpare får välja mellan en 1,0-liters TSI-bensin som producerar antingen 94 hk eller 108 hk, och en 1,5-liters TSI-motor som producerar 148 hk. Bensinenheten på 94 hk erbjuds med en femväxlad manuell växellåda, medan alla andra versioner kommer med antingen en sexväxlad manuell eller en sjuväxlad DSG-automatlåda.

Det finns hybrid eller elektrisk version av Scala, till skillnad från sina Golf, Ceed och Astra-rivaler, och det är också värt att notera att den 1,6-liters TDI-dieselmotorn som finns tillgänglig vid lanseringen sedan dess har tagits bort från prislistan.

S-trimmet på ingångsnivån har också blivit avskalat, med Scalas trimstruktur som nu består av SE, SE Technology, SE L och toppspecifika Monte Carlo-specifikationer. Men vilken trimnivå du än väljer är valuta för pengarna imponerande jämfört med Scalas närmaste rivaler, med priser från under 21 000 £.

Base SE-bilar kommer med LED-strålkastare, 16-tums lättmetallfälgar, en 8-tums central pekskärm, Skoda Smartlink, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning, farthållare och parkeringssensorer bak, medan SE Technology-trim lägger till en större 9,2-tums infotainmentpekskärm , sat-nav och parkeringssensorer fram.

SE L-versionerna har 17-tums legeringar, klimatkontroll, en backkamera, trådlös Apple CarPlay och en 10,25-tums virtuell cockpit digital instrumentdisplay. Slutligen får toppklassiga Monte Carlo-modeller ett panoramaglastak, röda inredningsdetaljer och accenter samt en lädertrimmad växelspak och handbroms.

Vanliga frågor

Skoda Scala är en av våra favoritkombin för familjer, eftersom den erbjuder fantastiskt värde för pengarna, mycket utrymme och imponerande bränsleekonomi.

Scala var inte med i 2022 Driver Powers ägartillfredsställelseundersökning, men Skoda Kodiaq och Karoq SUV:arna presterade mycket bra och slutade bland de 20 bästa bilarna att äga.

Skoda Scala är en familjekombi som konkurrerar med Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed och Vauxhall Astra, för att bara nämna några.

För en alternativ recension av Skoda Scala, besök vår systersajt carbuyer.co.uk…

Se även  2023 Mazda CX-50-recension – Att spela påklädning

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button