Reviews

Skoda Octavia recension 2023 | Auto Express

Det skulle vara orättvist att säga att Skoda har spelat det säkert med nya Octavia. Förbättringar av exteriören, tekniken ombord och kvaliteten på materialen i kabinen bidrar till att skapa ett skarpare utseende och ger en verklig avsiktsförklaring från den tjeckiska tillverkaren.

Octavia har förfinats på alla de rätta områdena utan att kompromissa med utrymme, praktiska egenskaper och dess stora allround användbarhet. Det kan kosta lite mer att köpa, men Skoda har fortsatt fokuserat på att leverera en fulländad, mångsidig halvkombi som är lämplig att ta sig an de bästa i klassen.

Om Skoda Octavia

Om du är ute efter prisvärt, låga driftskostnader, kombinerat med massor av praktiska egenskaper och en bekväm körning, så har Skoda Octavia alla dessa baser täckta. Det kanske inte är den sexigaste bilen som någonsin prydt våra stränder, men varje generation av Skodas familjekombi har bibehållit ett tydligt fokus och målmedvetenhet och skapat massor av lojala kunder med en genuin uppskattning av dess uppenbara egenskaper.

Och det är inte bara vi som säger det – feedback från ägarna från våra undersökningar om Driver Power-tillfredsställelse placerar regelbundet Skoda högt upp i rankingen; Octavia utsågs till Årets Auto Express-bil 2021, medan herrgårdsmodellen tog utmärkelserna i kategorin Årets herrgårdsbil 2021 och 2022.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Med fjärde generationens Octavia finns all den vanliga funktionaliteten, men den här gången är det ett smart nytt utseende och uppdaterade infotainmentsystem, samtidigt som kabinkvaliteten känns mer exklusiv än tidigare. Den är också lite större, ökar i längd med 19 mm och är 15 mm bredare jämfört med den tidigare modellen.

Skoda Octavia delar sin mekaniska grund, motorer och delar av ombordteknik med den senaste Volkswagen Golf, medan det också finns SEAT Leon-konkurrenten inom Volkswagen Group-familjen. Övrig konkurrens inkluderar bilar som Ford Focus, Honda Civic, Toyota Corolla och Mazda 3, men familjeluckans motstånd slutar inte där, eftersom kunder i denna klass sannolikt också överväger Peugeot 308, Vauxhall Astra, Hyundai i30 och Kia Ceed.

Även om den fortfarande finns tillgänglig i femdörrars halvkombi eller herrgårdsmodell, har Skoda minskat de tillgängliga trimnivåerna för Octavia till att inkludera SE, SE Technology, SE L och vRS.

Skoda erbjuder tre bensinmotorer för Octavia: en 1,0-liters TSI-enhet med 109 hästkrafter, en 1,5 TSI med kraftfullare 148 hästkrafter och en 2,0 TSI på 242 hästkrafter i den sportigare vRS-modellen. Dieselkraften kommer från en 2,0-liters TDI-enhet, som levererar antingen 148 hk eller 197 hk i Octavia vRS. En sexväxlad manuell låda är standard, även om det finns möjlighet till DSG-automatlåda och fyrhjulsdrift, men endast för den dieseldrivna vRS-varianten.

Octavia är den första Skodan med mild-hybrid-teknik, med 1,0-liters och 1,5-liters TSI-motorer med en remdriven startgenerator som en del av bilens 48-volts elsystem.

Samtidigt parar laddhybriden Octavia iV en 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor för att producera en kombinerad effekt på 201 hästkrafter och 350 Nm i vridmoment, plus en bränsleekonomi på upp till 282 mpg. Skoda har dock tillfälligt tagit bort denna modell från prislistan på grund av leveransproblem.

Octavia startar från cirka 24 500 pund, vilket placerar det mellan Golf som är prissatt till mer än 26 500 pund och SEAT Leon på drygt 23 000 pund.

För en alternativ recension av Skoda Octavia, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  2021 Ford Bronco Sport Outer Banks Review – En för staden

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button