Reviews

Skoda Kodiaq recension 2023 | Auto Express

Skoda Kodiaq SUV är en imponerande allroundbil och en av de bästa familjebilarna som säljs idag. Den lever upp till höga förväntningar och klarar av att täcka alla baser genom att vara bekväm, praktisk och bra att köra, men också relativt prisvärd att köpa och köra, lätt att leva med och gediget byggd.

Genom att erbjuda ett förnuftigt utbud av utrustningsnivåer och ett konkurrenskraftigt ingångspris, plus en mängd kraftfulla och smidiga bensin- och dieselmotorer, bör Kodiaq vara på inköpslistan över dem som söker utrymme och SUV-stil på en budget. Men längre upp i sortimentet tilltalar den också dem som vill ha premiumnivåer av utrustning och komfort. Möjligheten till fram- eller fyrhjulsdrift ökar helt enkelt dess attraktionskraft ytterligare.

Om Skoda Kodiaq

För Skoda var Kodiaq rätt bil vid rätt tidpunkt. Denna stora SUV blandar Skodas etos av praktisk, enkelhet och valuta för pengarna med den nuvarande efterfrågan på stora crossovers med stor effekt. I grund och botten är det SUV-motsvarigheten till Skoda Superb-familjebilen, men med de extra egenskaperna av en förhöjd körställning och möjligheten till sju säten om du behöver dem – det är också vår 2022 stora SUV of the Year.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Vägprover
Begagnade bilprov

Trots Kodiaqs relativt stora dimensioner är det faktiskt en förvånansvärt smidig bil som dessutom levererar respektabel ekonomi för sin storlek. Det beror på att den använder en version av VW-koncernens MQB-plattform, som fokuserar på viktbesparing i vilken skepnad den än används, och betyder att Kodiaq är lättare och smidigare än många av sina konkurrenter.

Skodas fokus på valuta för pengarna är närvarande vid ingången till Kodiaq-sortimentet, men toppmodeller är också värda att titta på, eftersom de levererar exklusiv kvalitet till ett rimligt pris. Priserna börjar från cirka 35 000 £, medan du måste betala över nästan 50 000 £ för att packa upp vRS-prestandaflaggskeppet.

Det finns gott om action i familje-SUV-klassen, men medan andra utmärker sig för olika individuella egenskaper, är de hårt pressade att matcha Kodiaqs sofistikerade blandning av alla viktiga. Den kombinerar ett diskret exklusivt tilltal med imponerande funktionalitet med sju säten, berömvärda köregenskaper och övergripande prisvärdhet.

En VW Tiguan Allspace kommer ganska nära men du måste betala mer, medan Nissan X-Trail och Peugeot 5008 är mindre rymliga inuti. Potentiella alternativ som Hyundai Santa Fe och Kia Sorento är nu mycket förbättrade och finns tillgängliga med hybridkraft, till skillnad från Kodiaq. Samtidigt är Land Rover Discovery Sport mycket dyrare och mindre mångsidig.

Det sortimentet börjar nu med SE Drive – tillgängligt med fem eller sju säten – och går sedan genom SE L Executive, Sportline och de lyxiga Laurin & Klement-versionerna. Det finns också ett sportigt flaggskepp i Kodiaq vRS-modellen.

Alla varianter, förutom SE Drive, kommer med sju säten som standard, och tack vare en ansiktslyftning i mitten av 2021 är den nu ännu snyggare och har fått utrustningsuppgraderingar över hela linjen.

Motorerna för Kodiaq består av 1,5 och 2,0-liters TSI-turbobensiner och en 2,0 TDI-diesel – 1,5 TSI kommer med 148 hk, medan 2,0 TSI har 187 hk. 2.0 TDI-dieseln kommer med antingen 148 hk eller 197 hk. VRS-modellen brukade ha en 237bhp dieselmotor, men den drivs nu av en 242bhp TSI-bensin som vi har granskat separat om du är intresserad.

Kodiaq är inte längre tillgänglig med en sexväxlad manuell växellåda, istället är varje modell utrustad med en sjuväxlad DSG dubbelkopplingsautomat. Basmodellerna är framhjulsdrivna, men fyrhjulsdrift är antingen tillval eller kommer som standard om du går efter en av de dyrare specifikationerna.

För en alternativ recension av Skoda Kodiaq, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Ford Escort MST red-rocket Mk1 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button