Reviews

Skoda Karoq 2.0 TDI 4×4: långtidstestgranskning

Dom

Det är en solid start för Karoq, som verkar full av den typ av praktiska detaljer som gör Skodas så populära bilar med så många människor. Kommer den dock att visa tillräckligt med charm under de kommande sex månaderna för att maska ​​in sig ordentligt i våra känslor? Det kan vara en svårare fråga.

  • Miltal: 4,537
  • Ekonomi: 44,9 mpg

Vi hackar och byter mycket mellan olika tillverkare med våra långtidstestbilar, men det är alltid tryggt att gå tillbaka till ett märke man upplevt (och trivts med) tidigare. Det är verkligen fallet för mig nu, eftersom jag välkomnar den senaste, uppdaterade Skoda Karoq till vår flotta.

Jag har gott om erfarenhet av det tjeckiska företagets fordon, efter att ha haft allt från en 1,2-liters Yeti till en Superb och till och med en Octavia vRS som spenderade längre vistelser på min uppfart under åren. Och jag är glad att kunna säga att Karoq – som fortfarande är en av Skodas viktigaste modeller i Storbritannien – känns väldigt mycket som en typiskt förnuftig utveckling av dessa modellers värderingar.

I synnerhet är jag angelägen om att se om Karoq över mina högre körsträckor kan leverera det praktiska och charmen hos Yeti – en bil som jag älskade och en modell med många hängivna. Det råder ingen tvekan om att nykomlingen är lite mindre udda än bilen den ersatte – även om den sticker ut i Phoenix Orange metalliclack – men tiden får utvisa om det finns tillräckligt med små detaljer för att få mig att älska den.

Se även  Tesla Model Y recension | Auto Express

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Specifikationen vi har gått efter är en 2,0-liters dieselutgåva med 148 hk, fyrhjulsdrift och en DSG-automatlåda. Det kan tyckas vara lite ur strid med nuvarande trender, men förare med högre körsträcka som jag kan fortfarande hitta mycket tilltalande i en diesel-SUV som gör växlingen för sig själv.

Vårt exempel är SE L-trim, vilket ger massor av standardkit, även om vi har pysslat lite i alternativlistan. Ovannämnda lack gör verkligen vår Karoq tydligt synlig på i stort sett vilken parkering som helst, men för £1 045 är det förmodligen ett trick som de flesta köpare skulle avstå från till förmån för mer subtila (och billigare) metalliska nyanser.

Märkligt nog kommer SE L Karoqs med Skodas åttatums Amundsen infotainmentsystem, som är tillräckligt snyggt, men lite i det lilla för en modern familje-SUV. Så vi har markerat £1 400 rutan för Skodas flaggskepp Columbus set-up; den har en mer kraftfull processor och en 9,2-tumsskärm som fyller ut utrymmet i Karoqs instrumentpanel lite mer effektivt. Till skillnad från lacken är detta en funktion som jag redan kan föreställa mig att många kunder går efter.

Det finns dock inget behov av att fördjupa sig djupare i alternativlistan, eftersom SE L redan har 18-tums lättmetallfälgar, främre USB-C-portar, parkeringssensorer fram och bak med en backkamera, farthållare och LED-strålkastare.

Naturligtvis är en diesel-SUV gjord för långa resor och jag hade en tidig chans att sätta det på prov, då jag laddade bilen för att åka och hälsa på min tvillingbror i Cornwall. Karoq började genast leverera praktiskt; bagageutrymmet är tillräckligt stort för några anständigt stora resväskor och hundsängen, och det centrala baksätesryggen fälls framåt för att skapa ett användbart armstöd och dryckeshållare.

Skodan är snyggt invändig, dess säten har en bra balans mellan komfort och stöd, och det finns gott om moderna bekvämligheter framtill – inklusive en uppvärmd läderratt och tillräckligt med mugghållare även för någon med mitt koffeinberoende – för att göra lång resa ner till Cornwall trevlig. Jag blev också förvånad över hur smidig bilen kändes när jag klev av motorvägarna och stamvägarna och in på några mindre Cornish-vägar.

Jag börjar redan hitta bilens smarta detaljer också. Det finns ett par rejäla krokar i bagageutrymmet som kommer att vara användbara för att hålla mina kameraväskor, och min familj uppskattar redan de nedfällbara borden som är integrerade i framsätesryggarna.

Den enda negativa punkten hittills är en mycket tidig påfyllning av motorkylvätska. När jag passerade 2 500 mils-strecket tändes varningslampan en kort stund, och visst var nivån i reservoartanken strax under minimimärket. Men jag har inte sett några läckor och efter att ha fyllt på med rekommenderad kylvätska verkar nivåerna vara bra.

Modell: Skoda Karoq 2.0 TDI 4×4 SE L DSG
På flottan sedan: maj 2023
Nypris: £34 475
Drivlina: 2,0-liters 4cyl turbodiesel, 148 hk
CO2/skatt: 151g/km/£180
Alternativ: Phoenix Orange metallfärg (£1 045), Columbus multimediapaket (£1 400)
Försäkring*: Grupp: 20 Citat: £653
Miltal: 4,537
Ekonomi: 44,9 mpg
Några problem? Inga än så länge

*Försäkringsoffert från AA (0800 107 0680) för en 42-åring i Banbury, Oxon, med tre poäng.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button