Reviews

Skoda Fabia recension | Auto Express

Skoda har uppenbarligen inte tappat ur sikte vad som har gjort sin Fabia supermini så framgångsrik efter mer än 20 år i produktion. Förbättrad funktionalitet, mer utrymme för passagerare och modern, uppdaterad teknik gör att den tjeckiska tillverkaren har förbättrat det som redan var ett ganska övertygande helhetspaket.

Släng in Fabias skarpare styling, betryggande säkerhetsnivåer och några skarpa priser, som underskrider sina SEAT Ibiza och Volkswagen Polo-syskon, och köpare kan ha svårt att motstå attraktionskraften hos Skodas senaste supermini.

Om Skoda Fabia

Det är rättvist att säga att dagens superminis inte är de kompakta runabouts de en gång var. Alltid ett populärt val för sin blandning av överkomliga priser, praktiska och användarvänliga, har den ödmjuka superminien ställts inför en ny era av säkerhetsregleringar, kombinerat med köpare som kräver förbättrad kvalitet, extra utrymme och större komfort. Allt detta har lett till att mer betydande modeller har designats och lanserats på marknaden.

Faktum är att bredden av kompetens som erbjuds från etablerade supermini-rivaler som Ford Fiesta, Renault Clio och Vauxhall Corsa innebär att klyftan mellan detta segment och traditionella familjekombi som Ford Focus och VW Golf är närmare än någonsin. Med extra konkurrens från sina SEAT Ibiza och Volkswagen Polo stallkamrater, och sådana som Hyundai i20, Mazda 2, Peugeot 208 och Toyota Yaris som erbjuder en stark attraktionskraft, har Skodas fjärde generation Fabia verkligen sitt jobb.

Tur då att den femdörrars tjeckiska superminien drar nytta av att använda samma MQB-A0-plattform som sina Polo- och Ibiza-kusiner. Denna arkitektur stöder också Skodas familjebil Scala och den lilla SUV Kamiq, och dess lätthet hjälper till att hålla Fabias vikt ungefär densamma som föregångarens. En bedrift som är desto mer imponerande när man betänker att den nya bilen är 111 mm längre och nästan 48 mm bredare.

Se även  Ny Aston Martin DB12 2023 recension

Under huden har Skoda hållit saker och ting ganska enkelt; 64bhp 1,0-liters MPI-bensinmotorn är inte längre tillgänglig, vilket lämnar en 79bhp MPI-enhet, tillsammans med en 1,0-liters TSI-turboladdad motor som erbjuder mer kraft med ett val av 94bhp eller 108bhp. En 148bhp 1,5-liters TSI-bensin sitter i toppen av sortimentet.

Alla Fabias använder en femväxlad manuell växellåda, med undantag för den mest kraftfulla 108bhp-modellen, som har sexväxlad manuell växellåda som standard och möjlighet till en DSG-automatlåda, medan 148bhp-modellen endast kommer med DSG auto.

S-versionen på ingångsnivå finns inte längre med i prislistan, så sortimentet inkluderar nu SE Comfort, SE L, Color Edition och Monte Carlo utrustningsnivåer. Standardsatsen i hela Fabia-serien är ganska generös med 15-tums lättmetallfälgar, LED-strålkastare, parkeringssensorer bak, luftkonditionering, en DAB-radio och säkerhetsteknik som du kanske förväntar dig att se på dyrare modeller.

Fabia SE Comfort-modellen är för närvarande prissatt till knappt 19 000 pund, vilket innebär att den är konkurrenskraftig med många av sina nära rivaler, medan de flesta bilar i mellanklass kommer in på cirka 21 000 pund. Den söta punkten i sortimentet är utan tvekan den 108 hk sexväxlade manuella versionen tillsammans med antingen SE Comfort eller SE L-trim, beroende på om du känner att du behöver de extra tekniska funktionerna som följer med SE L, såsom integrerad navigering , farthållare och en större infotainmentpekskärm.

För en alternativ recension av Skoda Fabia, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button