Reviews

Skoda Enyaq iV recension 2023

Enyaq iV är Skodas första helt elektriska bil, så det är viktigt för den att kunna övertyga familjeköpare om att övergången till batterikraft kommer att passa sömlöst in i deras hektiska liv. Levererar den? Absolut ja. Enyaq iV är definitivt fortfarande en Skoda i hjärtat, med stort användbart utrymme, robust byggkvalitet, signatur ”Simply Clever”-funktioner och anständiga nivåer av kit som gör den till ett tilltalande val.

Imponerande nivåer av inbyggd teknik och utmärkta säkerhetsfunktioner bidrar bara till ett mycket övertygande familjepaket, medan alla farhågor om att gå över till eldrift bör lättas när du tar hänsyn till Enyaq iV:s snabbladdningsmöjligheter och pålitliga räckvidd.

Vårt val: Skoda Enyaq iV 80 Loft

Om Skoda Enyaq iV

Eftersom Skoda har byggt upp sitt rykte på att producera prisvärda, familjevänliga bilar, verkar det kanske passande att Skoda Enyaq iV – det tjeckiska företagets första helelektriska erbjudande – är en stor, praktisk SUV.

Baserat på Volkswagen-koncernens MEB-plattform använder Enyaq iV samma löparutrustning som Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron SUV, samt Cupra Born, och Volkswagens ID.3 halvkombi och ID. Buzz minibuss. Men det är knappast en väska, plus att Enyaq fortfarande byggs i Skodas hemmafabrik i Tjeckien.

Köpare som letar efter en helelektrisk familjebil blir alltmer bortskämda med valmöjligheter och Enyaq iV måste inte bara konkurrera med rivaler från sitt eget stall, utan måste också övertala kunder bort från sådana som den iögonfallande Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 som kombinerar praktiskt utrymme med utmärkt räckvidd och laddningsmöjligheter.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover

Tesla Model Y är en annan exceptionellt rymlig elektrisk familje-SUV som är mer än kapabel att ge Enyaq iV en kör för pengarna, medan Ford Mustang Mach-E är en av de bästa hanteringsfamiljens elbilar vi har testat hittills, men ändå mycket praktiskt. Vår 2022 års bil, Nissan Ariya, är en annan viktig utmanare på denna arena, liksom Toyota bZ4X och Subaru Solterra tvillingar.

Skoda har hållit Enyaq iV-serien ganska enkel att förstå, med två tillgängliga batteristorlekar – 58 kWh och 77 kWh – och fyrhjulsdrift passar på toppmodeller. Basmodellen heter Enyaq iV 60 och får det mindre batteripaketet för en räckvidd på knappt 250 mil. Uppgradering till mellanklassen Enyaq iV 80 ökar den officiella räckvidden upp till nästan 540 miles.

Om du letar efter tryggheten med fyrhjulsdrift, borde dubbelmotorn Enyaq iV 80X passa räkningen, även om den kostar över £2 000 mer än den bakdrivna iV 80-varianten i samma spec och den erbjuder mindre räckvidd också. Slutligen, högst upp i Enyaq-serien finns den högpresterande vRS-varianten.

Jämfört med konkurrenterna från Tesla, Ford och Volkswagen får köpare fler valmöjligheter när det kommer till att bestämma utseendet och känslan för Enyaq iV:s interiör. Skoda erbjuder fyra individuella ”Design Selections” för att göra kabinen personlig: Loft, Lounge, Suite och ECO Suite – var och en med olika material för att skapa en distinkt stil (det tidigare alternativet Lodge finns inte längre tillgängligt i prislistan).

Loft ingår som standard utan extra kostnad, medan du hittar de andra på alternativlistan med priser från cirka 1 200 £ (Lounge) till 1 650 £ (ECO Suite). iV 80X erbjuds exklusivt i SportLine Plus-specifikationen (även tillgänglig för iV 80-modeller) som erbjuder mer aggressiv exteriörstyling och uppgraderad kabininredning, medan köpare som prioriterar stil framför praktiska kan frestas av Enyaq Coupe-modellen med dess mer aerodynamiska, svepande profil.

Enyaq iV 60-modellen på ingångsnivå börjar på cirka 39 000 pund, men det blir snart lite dyrare med Enyaq iV 80-varianten som börjar på nästan 43 000 pund och iV 80X på omkring 51 000 pund. Samtidigt kommer den högpresterande Enyaq iV vRS in på nära 53 000 £.

För en alternativ recension av Skoda Enyaq iV, besök vår systersida drivingelectric.com

Se även  Audi R8 recension | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button