Luxury car

Singer kanaliserar Porsche 934/5 för sin senaste anpassade 911

Singer rullade på tisdagen ut sin senaste restomod baserad på 964-generationens Porsche 911, en bil som företaget i Kalifornien kallar Dynamics and Lightweighting Study – Turbo.

Som namnet antyder, kombinerar Dynamics and Lightweighting Study – Turbo två tidigare Singer-restauranger, Dynamics and Lightweighting Study och Turbo Study, till en bil.

För läsare som inte är bekanta med Singers bakkatalog, har företaget i huvudsak skapat en lätt Porsche 911 med bred kropp som drivs av en turboladdad motor. Och för att säkerställa att den verkligen sticker ut har företaget också lagt till nya karosser inspirerade av racerbilen Porsche 934/5 som dominerade Trans Am-serien 1977.

”Jag var 12 när min fars vän visade oss sin Super 8-film från 1977 Watkins Glen 6 Hours”, säger Rob Dickinson, Singers ordförande och grundare, i ett uttalande. ”När det välbekanta ansiktet på en Porsche 911 förvandlades till omöjligt packade höfter, gapande insug och en gigantisk dubbelhyvlad bakvinge, kan jag fortfarande minnas chocken och insikten om att detta var 911:ans andra liv… bil. Sedan Singer började har jag velat återvända till det ögonblicket, samarbeta med våra kunder och fira den bilen, 934/5.”

Singer Dynamics and Lightweighting Study – Turbo

Singer Dynamics and Lightweighting Study – Turbo

Singer sa att den utvecklade restomoden på begäran av kunder men också för att koppla samman sitt nuvarande engagemang med Hertz Team Jotas inträde av en Porsche 963 LMDh i 2023 World Endurance Championship med Porsches turboladdade uthållighetsracerbilar från slutet av 1970-talet. Singer designade det liv som finns på Hertz Team Jotas 963.

Singer har presenterat två exempel på Dynamics and Lightweighting-studien – Turbo, en designad med spårfokus (färdig i Blood Orange) och den andra vägfokus (färdig i Moet Blanc). Den viktigaste skillnaden mellan de två är inom områdena aerodynamik och fjädringsjustering.

Var och en har kolfiberkropp som hjälper till att minska vikten samtidigt som den ökar styvheten, samt nya aerodynamiska element som är designade för att lägga ner kraften samtidigt som de förbättrar kylningen. Kylning är viktig eftersom motorn i Dynamics and Lightweighting Study – Turbo är luftkyld, precis som lagerenheten hos donatorn 964 911.

Singer börjar med standardmotorn och gör om den till en turboladdad 3,8-liters flat-6 med dubbla turboladdare, fyra ventiler per cylinder, elektriska wastegates, en luft-till-vatten intercooler och ett högflödesavgas. Den resulterande motorn är kapabel att varva till mer än 9 000 rpm och leverera mer än 700 hk, enligt Singer.

Singer Turbo Study motor

Singer Turbo Study motor

Ytterligare specifikationer för Dynamics and Lightweighting Study – Turbo inkluderar en 6-växlad manuell, kolkeramiska bromsrotorer och smidda magnesium centerlock-hjul (19-tums fram och 20-tums bak) insvept i valet av Michelin Pilot Sport Cup 2 eller Cup 2R däck.

Singer planerar att presentera bilarna vid 2023 Goodwood Festival of Speed ​​i Storbritannien nästa månad. De kommer också att vara närvarande under 2023 Monterey Car Week i Kalifornien i augusti.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button