Nyheter

Senaten blockerar Biden-reglerna för ren lastbil, utan Feinstein-röst

Senaten röstade på onsdagen för att upphäva president Bidens strängare utsläppsregler för kommersiella lastbilar, vilket stoppar deras genomförande om inte presidenten lägger sitt veto mot åtgärden.

Omröstningen 50-49 upphäver utsläppsreglerna som trädde i kraft förra månaden, vilket markerar första gången på 20 år som EPA har satt strängare standarder för utsläpp från tunga lastbilar. Byrån har sagt att de nya reglerna beräknas minska kväveoxidutsläppen från tunga fordon med 48 % till 2045, samtidigt som de kostar uppskattningsvis 2 500 till 8 300 USD per fordon.

Lastbilsföretag och kongresskritiker av de nya reglerna hävdade att den extra kostnaden är en alltför stor börda mitt i nuvarande förarbrist och problem med leveranskedjan, enligt Transport Topics.

Toyota Project Portal 2.0 bränslecellsdriven semitrailer

Omröstningen föll längs partilinjer i den jämnt uppdelade senaten, där alla republikaner röstade för att upphäva de strängare utsläppsreglerna. Det är lite av en vändning i sammansättningen av senaten sedan en grupp senatorer satte press på Biden 2021 att börja fasa ut försäljningen av bensinfordon. Kaliforniens demokratiska senator Dianne Feinstein, en långvarig förespråkare för rena fordon och en del av den gruppen, röstade inte och det tillät i princip att åtgärden gick igenom.

Det är dock inte över än. Biden har enligt uppgift hotat att lägga in sitt veto mot lagstiftningen, som skulle kräva två tredjedels majoritet för att övervinna. Det är osannolikt att hända med tanke på senatens nuvarande makeup.

Reglerna skulle passa med Kaliforniens mandat för elektriska lastbilar, från och med 2024, och statens omnibusregler som sätter begränsningar för lastbilsflottan annars. De skulle också effektivt vara en förlängning av planen som 17 stater har stått bakom, som syftar till att elektrifiera 30 % av lastbilar och bussar till 2030.

President Biden bestämde sig för att ta fram en politik som resulterade i fackligt tillverkade, USA-byggda elbilar. Med Inflation Recovery Act (IRA) och infrastrukturräkningen fick han det senare plus en aldrig tidigare skådad investering i infrastruktur.

Biden har också siktat på att alla köp av lätta federala fordonsflottor ska vara elektriska senast 2027, med en strävan att göra alla federala fordonsförvärv elektriska senast 2035.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button