Reviews

SEAT Arona recension 2023 | Auto Express

SEAT Arona är ett av de ledande erbjudandena bland ett stort utbud av små stadsjeepar som för närvarande finns på marknaden. Den erbjuder en sammansatt och raffinerad körning – om än en som saknar ren spänning eller engagemang – och SEATs beslut att sätta den över Ibiza innebär att alla versioner får ganska generös standardutrustning.

Det är inte den mest praktiska bilen i klassen, men den ansiktslyftade 2021-modellen erbjuder förbättrad styling, kabinkvalitet och teknik så totalt sett passar Arona nästan som en liten familjebil. Det ger förare den förhöjda körställning som gör små stadsjeepar som denna så tilltalande, samtidigt som motorutbudet levererar en bra blandning av prestanda och ekonomi.

Om SEAT Arona

SEAT Arona började säljas 2017 och är den minsta SUV i den spanska biltillverkarens sortiment. Den ryms in under Ateca-kompaktmodellen och Tarraco sjusitsig, och har samma skarpa stylingsignaler som är vanliga i SEAT-serien.

Under huden är Arona baserad på samma löparutrustning som Ibiza supermini, och erbjuder lite mer utrymme tack vare sin mer upprättstående kropp. Dess små dimensioner gör att den är en rival för bilar som Citroen C3 Aircross, Hyundai Kona, Kia Stonic, Vauxhall Crossland, Peugeot 2008, Renault Captur och Nissan Juke.

Kraften för kärnan i sortimentet kommer från en 1,0 TSI bensinmotor i form av antingen 94 hk eller 108 hk, plus en 1,5 TSI bensinenhet som producerar 148 hk. Den lägre motordrivna 1.0 TSI-versionen har en femväxlad manuell växellåda som standard, medan varianten på 108 hk kan fås med en sexväxlad manuell eller sjuväxlad DSG dubbelkopplingslåda. 1,5 TSI är endast tillgänglig med den sjuväxlade DSG-växellådan. Alla bilar är framhjulsdrivna – det finns inget alternativ till 4Drive 4×4-systemet på den större Ateca, och ingen speciell traction control som används på C3 Aircross eller Peugeot 2008.

Se även  Lamborghini Urus Performante recension - Lista över exotiska bilar

SEAT erbjuder ett urval av trimningar, som börjar med SE, sedan SE Technology, FR, FR Sport, Xperience och Xperience Lux.

Alla bilar är ganska välutrustade, med takreling, LED-varselljus, farthållare, luftkonditionering, Bluetooth och lättmetallfälgar ingår även på instegsmodellen SE. Vi rekommenderar att du uppgraderar till SE-teknik, eftersom detta inkluderar bakre parkeringssensorer och Connectivity Pack som också lägger till satellitnavigering och trådlös telefonladdning.

Det finns gott om personalisering i hela sortimentet, medan FR-bilar får ett skarpare utseende och större hjul. Som de flesta små SUV-rivaler är Arona inte den sportigaste bilen att köra, men den är bättre än de flesta, medan de pigga motorerna gör att alla bilar känns lyhörda.

Sammantaget ger Arona mer utrymme än en Ibiza, medan utseendet är tillräckligt funky för att sticka ut utan att kompromissa med bilens praktiska egenskaper. Priserna för sortimentet börjar på cirka 21 000 £, och stiger till mer än 27 000 £ för toppspecifika Xperience Lux-versioner.

För en alternativ recension av SEAT Arona, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button