Luxury car

Se hur Hondas ingenjörer byggde en CR-V med en IndyCar-motor

Honda har stoppat in en IndyCar-drivlina i en CR-V Hybrid, och biltillverkaren har släppt en video som visar hur det gjordes.

Kallas CR-V Hybrid Racer, engångskonstruktionen gjordes av Honda Performance Development, motorsportenheten som ansvarar för Hondas IndyCar-motorprogram, och byggdes vid Hondas North American Development Center i Ohio av ett frivilligt team av entusiastiska Honda-anställda som kallas Honda of America Racing Team på sin fritid.

Målet med projektet var att visa att hybrider kan vara roliga, och visa vad Hondas ingenjörer kan göra när det inte finns någon regelbok, förklarar Hannah Westbrook, en av dessa ingenjörer, i videon. CR-V Hybrid Racer fungerar också som ett rullande laboratorium och testbädd, sa Honda Performance Development-chef David Salters.

Smeknamnet Odjuret, CR-V Hybrid Racer gifter sig med den turboladdade 2,2-liters V-6:an, såväl som Xtrac 6-växlad sekventiell växellåda och bakfjädring, från en IndyCar racerbil med främre fjädring och styrning från en Acura NSX GT3 racerbil. Frambromsar är också NSX GT3-delar, men de bakre bromsarna är specialanpassade. Allt detta är fäst på en anpassad ram med kaross som är en blandning av 2023 CR-V och DTM och Group B-inspirerade element.

Toppeffekten uppskattas till cirka 800 hk. Ett hybridsystem fungerar som det nuvarande IndyCar push-to-pass-systemet, men förlitar sig på elektrisk kraft snarare än ytterligare turboboost för att ge en snabb ström av extra kraft. Detta möjliggör även helelektriska lanseringar.

Projektet tog 14 månader att slutföra, och det volontärbyggande teamet arbetade natt och helg. Integreringen av CR-V-plåten visade sig vara en utmaning, inklusive en del försök och misstag vid utformningen av den bakre clamshell-sektionen som öppnas för att avslöja IndyCar-motorn. Tillverkad av lager CR-V-kaross, var den ursprungligen gångjärn upptill, men det vändes senare.

Se även  Hennessey Venom F5 Revolution, 2024 Jaguar F-Type: Veckans bästa bilder

Även om produktionen av CR-V Hybrid inte kommer att anta en drivlina som IndyCar-installationen, och håller sig till Hondas nuvarande effektivitetsfokuserade hybridsystem, planerar IndyCar att introducera hybriddrivlinor för tävlingssäsongen 2024.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button