Electric car

Saab braintrust skapade Emily GT elbil, nu malpåse

En elektrisk sedanprototyp utvecklad av den misslyckade Saab-räddaren NEVS har dykt upp i kölvattnet av företagets nedläggning.

NEVS köpte resterna av Saab efter att den svenska biltillverkaren gick i konkurs 2011. Man planerade en gång i tiden att lansera en serie med fyra elfordon för Kina, alla byggda på Phoenix-plattformen som skulle ligga till grund för nästa generations Saab 9-3, plus en elektrisk version av den befintliga 9-3 som använder den modellens äldre General Motors-plattform. Den senare, tillsammans med en modell baserad på gamla Saab 9-3X, visades 2017.

Den nyss avslöjade bilen, en prototyp som heter Emily GT, kom lite senare och hade inte tidigare diskuterats offentligt. Utvecklingen startade 2019 och slutfördes – till en prototypnivå – på bara 10 månader.

NEVS Emily GT prototyp – Fotokredit: Protean

NEVS började dokumentera den utvecklingsprocessen 2020 till förmån för moderbolaget Evergrande, vars chef inte kunde resa till Sverige för att se bilen personligen på grund av pandemirestriktioner. Detta gjordes i samverkan med marknadsföringsföretaget Plint, som nu har släppt en del av innehållet som producerats. Materialet upptäcktes först av den svenska upplagan av tidningen Auto Motor & Sport och ger en glimt av den Saab-inspirerade elbilen som kan ha varit.

Emily GT var ursprungligen inte avsedd för produktion. Den byggdes som en demonstrator för in-wheel-elektrisk motorteknik från Protean, ett brittiskt företag som förvärvades av NEVS 2019. Protean lanserade produktion av in-wheel-motorer redan 2013, och kinesiska Dongfeng tog nyligen världens första produktion av personbilar med dem .

Inga specifikationer har släppts av NEVS, men Emily GT använde fyra motorer som troddes producera 120 hk vardera, för totalt 480 hk. Den var också enligt uppgift designad för ett batteripaket så stort som 175 kwh,

Masstillverkade in-wheel-motorer har diskuterats under en tid, tack vare förpackningsfördelarna med att flytta en motor ut till hjulnavet. Men in-wheel-motorer möter också problem som ökad ofjädrad vikt, vilket kan påverka körkvalitet och köregenskaper. Lordstown Endurance pickup och solarassisterad Lightyear 0 sedan använde dem båda, men produktionen av båda fordonen har avstannat. Det lämnar Aptera, som planerar att använda dem i sin kommande trehjuliga autocykel.

Bland materialet som släpps finns en video med Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg som testar en Emily GT. NEVS förvärvade 20 % av aktierna i den svenska superbilsbyggaren Koenigsegg 2019, och de två företagen planerade att bilda ett joint venture som aldrig var helt detaljerat.

Projektutveckling leddes av Peter Dahl, som började sin karriär på Saab 1994 och började på NEVS efter Saabs konkurs. Även tidigare Saab-designern Simon Padien var involverad i projektet. Han var en del av teamet som arbetade på den senaste Saab 9-5, vilket kan förklara varför Emily GT vagt liknar 9-5, med en liknande boxig profil.

Utvecklingen av Emily GT avbröts 2021 när Evergrande hamnade i ekonomiska problem och fick skulder på mer än 300 miljarder dollar, främst kopplade till dess fastighetsverksamhet i Kina. När finansieringen torkat sökte NEVS redan då en köpare. Det meddelade tidigare den här månaden att det läggs ner, och de immateriella rättigheterna för Emily GT ryktas vara till försäljning.

Dagarna för projektet att komma ihop igen kan vara räknade, eller redan förflutna, eftersom Polestar planerar att använda det tidigare Saabs utvecklingscenter för Polestar 5-utveckling, enligt Automotive Biltips. 5:an ska byggas på en 800-voltsarkitektur, med två motorer för sammanlagt 884 hk. Kommer Saabs spöke äntligen att beläggas?

Se även  Nuvarande VW Golf kommer att vara sist med förbränningsmotor

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button