Nyheter

Så säljer du din samlarbil på en liveauktion

Föreställ dig att du befinner dig i Arizona för auktionsveckan och din samlarbil är på kvarteret. Du bestämde dig för att sälja den utan reserv och är nervös eftersom du tror att bilen är värd runt 400 000 $ men du bestämde dig för att ta chansen genom att erbjuda den utan reserv, vilket innebär att högt bud får bilen. Auktionsföretaget marknadsförde din bil på ett bra sätt men du är fortfarande rädd att budgivningen kan toppa på $150 000.

Det första budet kommer in på $175 000 och sitter där i vad som verkar vara en hel minut. Slutligen finns det ett andra bud, och på $350 000. Man slappnar av lite.

Men vänta, det finns en ny budgivare som erbjuder $650 000. Man börjar fira inuti.

Ändå är bilen inte hamrad såld. Den första budgivaren erbjuder $800 000. Nu är du exalterad. Det finns ett annat bud. Den är på 1 miljon dollar och sedan 1,3 dollar och budgivningen går till 1,7 dollar innan den säljs.

Det här är förresten ingen fiktion. Det hände verkligen med en bil som jag var med och överlämnade till auktion för några år sedan. Sådana saker kan hända på en liveauktion, men det finns mycket att veta innan du bestämmer dig för att en sådan plats är rätt plats att sälja din bil.

I de två föregående berättelserna jag skrev om att sälja din samlarbil diskuterade jag att sälja privat och via en onlineauktion. Båda är bra alternativ. Men om du vill svänga efter stängslen, kan du behöva sälja din bil på en liveauktion för att nå hemkörningen.

Det första du bör veta är att att sälja en samlarbil på en liveauktion inte bara kan vara sättet att få ut mest pengar för ditt fordon, utan också det dyraste sättet att sälja den.

Det finns en säljarprovision och den kommer att vara högre än den som tas ut av de flesta onlineauktioner, på mellan 8 och 15 procent, och det tillkommer ofta också en sändningsavgift för att auktionen ska lägga till ditt fordon i sin dos.

Tänk också på att om du säljer din bil på en liveauktion är det en god praxis att vara på auktionen personligen. Det betyder att om auktionen inte äger rum lokalt måste du transportera inte bara bilen till auktionen på din bekostnad – vanligtvis till en kostnad av $1 500 till $5 000 – utan dig själv också.

Om auktionen till exempel är en under Monterey Car Week, kommer hotellrummen att kosta inte mindre än $300 per natt. Och glöm inte att du förmodligen kommer att behöva hyra en bil under auktionen.

Positivt, om du säljer på en auktion som hålls i samband med andra evenemang, som Amelia Island, Pebble Beach,]eller Hershey, kan du spendera en del av din tid på att njuta av de andra evenemangen som hålls i samband med auktionen .

Vad allt detta betyder är att kostnaderna för att sälja på en levande samlarbil kan öka snabbt. Med detta sagt kan fördelarna med att sälja på en sådan auktion vara svindlande.

Ta till exempel den ”Risky Business”-filmanvända Porsche 928 som såldes på Barrett-Jacksons senaste auktion i Texas. Bilen såldes för nästan 2 miljoner dollar, det mesta någonsin för någon 928:a, och definitivt en hemkörning för avsändaren.

Se även  Batteriproblem stoppar produktionen av Ford F-150 Lightning

Men kom också ihåg att det här var en bil med film och kändis – Tom Cruise – härkomst.

Icke desto mindre är de som driver auktionsföretag i branschen för att sälja bilar för så mycket pengar som möjligt, vilket ökar inte bara vad de får som provision utan vad du får hos säljaren.

Om du har en bil som är speciell på något sätt – kanske en intressant ägarhistoria eller är betydande för sin sällsynthet eller helt enkelt en perfekt restaurering – är en liveauktion troligen det bästa stället att sälja den.

Efter att ha rapporterat allt ovanstående finns det saker att tänka på för att maximera ditt fordons värde för potentiella budgivare:

Vänta inte till sista minuten med att skicka ditt fordon. Du måste ha minst 4 till 6 månaders ledtid om du förväntar dig att auktionsföretaget ska ha utrymme tillgängligt på sin docka och ge det tillräckligt med tid för att marknadsföra och marknadsföra din bil på rätt sätt.

Gör lite forskning angående auktionsresultat för att se hur mycket pengar olika auktionsföretag får för bilar som liknar din. Detta är lätt att göra, gå helt enkelt till auktionsföretagets webbplatser och sök i resultaten av deras senaste försäljningar. Se till att du tittar på resultaten av försäljningar som hållits under det senaste året eftersom priserna på bilar rör sig upp och ner över tiden.

Begränsa dina potentiella försäljningspartners till två eller tre auktionsföretag, ring var och en och prata med en sändningsspecialist. Du kommer att få ett antal frågor om din bil och få veta vad du kan förvänta dig som försäljningspris. Detta är inte en hård och snabb siffra, bara en uppskattning. Med någon auktion finns inga garantier. Om du åker med det företaget och klubbslaget understiger uppskattningen före auktionen, kan du inte stämma med framgång. Om du tycker att uppskattningen är för låg, gå med ett annat företag.

Under detta samtal kommer auktionsföretaget att meddela dig vad säljarens provision är och vilka andra relaterade kostnader som kommer att vara. Om din bil är ett verkligt unikt fordon som är mycket efterfrågat, kanske du kan förhandla om dessa avgifter för att bli lägre. Detta är vanligtvis inte fallet, men om du har en bil som den första Shelby Cobra som byggdes som ägdes av Carroll Shelby, skulle jag bli förvånad om företaget inte förhandlade med dig om avgifter.

Var noga med att fråga om auktionsföretaget har en fotograf att skicka för att fotografera din bil för katalogen samt någon som kan skriva katalogbeskrivningen. Nästan alla av dem gör det och om du inte är en fotograf av skickligheten som en Michael Furman eller en Dirk de Jager, och kan skriva som avlidne Brock Yates, låt dem sköta dessa uppgifter för jag garanterar att de är bättre på detta än du är .

En sista sak att ta reda på är hur företaget planerar att marknadsföra din bil innan försäljningen. Detta kan vara en av de viktigaste sakerna för att leverera bästa möjliga försäljningspris.

Se även  1932 Duesenberg J Figoni Sports Torpedo tar "Best of Show" på Pebble Beach

Ring sedan det andra auktionsföretaget på din lista och gör exakt samma saker som ovan. Med all denna information i handen kan du fatta ditt beslut om var du ska skicka ditt fordon.

Oavsett vilket företag du väljer måste du se till att du har alla papper som förväntas för att sälja en bil – titel, försäkring och alla andra dokument som auktionsföretaget behöver, plus dokumentation om restaurering om bilen inte är i originalskick, kvitton på senaste arbeten m.m.

Att erbjudas utan reservpris kan ha hjälpt till att driva 1965 års Aston Martin DB5 konvertibel till ett försäljningspris långt över dess uppskattning före auktionen | RM Sothebys foto

En annan viktig fråga du kommer att få är om du vill sälja din bil på reserv eller utan reserv. En reserv är det lägsta bud som du är villig att sälja ditt fordon för. Ingen reserv betyder att du går med på att sälja till högstbjudande, oavsett belopp.

Det finns auktioner, framför allt Barrett Jackson, som säljer de allra flesta av sina försändelser utan reserv. Förhoppningen är att, i vetskap om att det inte finns någon reserv, kommer anbudsgivare att få incitament att höja sina bud med vetskap om att bilen kommer att säljas. Detta kan ibland skapa hur mycket som är en matningsfrenesi och resultatet kan bli ett fordon som säljs för ett rekordpris.

Enligt Barret-Jacksons ordförande Craig Jackson är en no-reserve-auktion den renaste formen av sådan försäljning, och han sa att den har fortsatt att bevisa att ingen reserv skapar de bästa resultaten. Anledningen är att folk inte vill resa till en auktion med tanken att de kanske inte kan köpa en bil. När alla bilar inte hålls i reserv fungerar det som börsen – marknadspriset är vad det säljs för.

Det reserverade locket kan också fungera genom att ta tag i en budgivare på auktionen som hittar en bil som han inte ens letade efter men sedan lägger bud på den med vetskap om att den kommer att säljas.

”No-reserve-auktionen skapar energin i auktionsrummet som skapar den bästa atmosfären, och magin som händer utan reserv,” sa Jackson.

Risky Business Porsche 928 är bara ett färskt exempel på magi utan reserv. En annan var Aston Martin DB5 cabriolet från 1965 på RM Sotheby’s Monterey-auktion. Bilens uppskattade värde före försäljning var 2,25 miljoner dollar. Budgivare tog upp det till 3,195 miljoner dollar.

Nu till reservsidan av myntet. Om du desperat behöver en garanti för att din samlarbil säljs till ett minimipris som du inte kan gå under, då bör du sätta en reserv. Tänk dock på att du riskerar att inte sälja din bil och att du slipper alla kostnader för att få den bilen och dig själv inte bara på auktion utan hem igen.

För att fastställa ett reservpris, överväg de värden som föreslås av Hagerty Price Guide och samarbeta med auktionsföretaget och dess bilspecialister för att fastställa en siffra som är vettig. Om du gör detta har du större chans att faktiskt sälja din bil.

Tänk också på att om din bil inte säljs på en liveauktion, oavsett om det är på grund av platsen eller en för hög reserv, kommer det höga budpriset att vara kopplat för alltid till din bil och kan göra det svårt att sälja för mer än det höga budet inom en snar framtid.

Se även  2023 Nissan Ariya börjar på $44 485, priset har höjts för tidigare annonserade versioner

Beslutet om reserv och ingen reserv är upp till dig. Om du är säker på att din bil kommer att säljas för en rimlig summa på exakt den auktion du skickade den till, rekommenderar jag att du går vägen utan reservation.

När du anländer till auktionsplatsen, se till att din bil också har anlänt och inte har fått några skador under transporten.

Om den har kommit i gott skick, se till att batteriet inte är urladdat och att det finns gas i bilen. Icke-körande bilar säljer, men för mycket mindre än löpande bilar, och ibland går de bara inte för att de har slut på bensin. Var inte den personen som får slut på bensin på vägen till auktionsblocket.

Din bil kommer sannolikt att behöva ytterligare detaljer, så om auktionsföretaget inte har detta som en del av sin tjänst, fråga om personerna på plats som kan göra detta. Visst, du kan göra det själv, men jag skulle be någon annan att ta hand om detta eftersom du sannolikt redan är stressad.

Under tiden för förhandsvisningen av auktionen bör du vara tillgänglig för auktionsspecialisterna för att svara på alla frågor de får om din bil från potentiella budgivare. Ta inte med ett gäng stå-upp-skyltar till din bil, bara var tillgänglig. Svara så öppet och ärligt du kan och svara inte på frågor som inte ställs. Diskutera inte heller vad du vill ha för bilen eller vad reservationspriset kan vara.

Genomför försäljningen, se till att vara i rummet och tillgänglig för auktionspersonalen. De kan ha frågor under tiden din bil ställer upp eller på blocket. Om du har en reservuppsättning och budet närmar sig den siffran, kan du bli ombedd att lyfta eller ta bort reserven. Detta leder nästan alltid till fler bud långt över din reserv och är en vanlig praxis.

Drick inte och kör inte – eller sälj. Ett annat bra råd är att inte ta några drinkar för att koppla av när din bil går mot auktionsblocket. Du måste vara på toppen av ditt spel när din bil passerar blocket. Om du vill, ta den festliga drycken efter att ditt fordon har hamrats sålt.

Efter att bilen har hamrats såld måste du fylla i lite pappersarbete, så försvinn inte. Tänk också på att du kanske vill ta dina vinster och köpa en bil på samma auktion för att ersätta den du sålde. Nästan alla auktionsföretag kan tillämpa priset som din bil såldes för på en bil du köper.

Jag vet att detta är mycket att smälta, men avslutningsvis vill jag berätta att det är en fantastisk och energigivande upplevelse att sälja bilar på en liveauktion och något av det roligaste du kan ha i den klassiska bilvärlden.

Denna artikel, skriven av Andy Reid, publicerades ursprungligen på ClassicCars.com, en redaktionell partner till Motor Authority.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button