Nyheter

Så här får du ut mer mpg ur din Toyota hybrid

En av de nya erfarenheterna av hybridägande är att du, även utan utrymme i ditt liv för laddning, kan prova hur det är att gå elektriskt – eftersom hybridsystemet maximerar bensinkörningen genom att tillfälligt stänga av motorn och köra hybriden som en EV över korta avstånd.

Men som några färska uppgifter från Toyota Motor North America hjälper till att understryka, för maximal mpg bör du lämna dessa intervall med elektriska mil för ditt hybridsystem att avgöra. Toyota-hybridägare behåller sina fordon väldigt länge, och även om detta sannolikt är något som ägarna räknar ut med tiden, är det användbar information för nybörjare.

2022 Toyota Sienna

Toyota avslöjade förra månaden resultaten av ett projekt som involverade mer än 483 000 miles, täckta av Toyota-anställda och familjemedlemmar, på mer än 2 000 företagsägda Toyota- och Lexus-fordon, under veckan 19-25 april 2023.

Uppgiften: Aktivera Eco-läge eller EV-läge för varje resa.

Dataforskare inom Toyota jämförde sedan baslinjedata från daglig körning som tagits före projektet med resultat i Eco- eller EV-läge och jämförde effektiviteten.

Toyota säger att hybriderna som körs i ett av dessa lägen minskade sina CO2-utsläpp – och ökade deras mpg – med 4 %. För icke-hybrider var nyttan 26 %.

EV-läge i Toyota Sienna

EV-läge i Toyota Sienna

EV-läge och Eco-läge: En av dem hjälper mpg

Varför skillnaden? Enkelt uttryckt är Toyotas hybrider de med EV-läge, och att trycka på EV-läge hjälper inte mpg.

Låt oss först titta på vad Eco-läget gör. Toyota sammanfattar det som att kartlägga om gasingångarna och optimera klimatkontrollsystemet för bevarande.

I Toyotas instruktionsbok för RAV4 Hybrid, till exempel, förklarar det läget lite mer. Eco-drivläget förbättrar bränsleekonomin genom två skillnader, står det – genom att ”smidigare generera vridmoment som svar på gaspedalens operationer” jämfört med det normala läget, och genom att ”begränsa luftkonditioneringssystemets funktioner (värme och kyla).”

Från Biltips Reports erfarenhet av ett brett utbud av testfordon – nästan alla hybrider i Toyota/Lexus-sortimentet, är det en skillnad som du förmodligen inte kommer att märka efter de första minuterna. Det uppmuntrar till mjukare körning i de flesta fall, och du kommer att märka en vinst vid pumpen.

Du kanske måste välja Eco-läge varje gång du sätter dig i fordonet i vissa Toyota-hybrider, medan det i andra kommer att ”fastna” vid start av fordonet om det var det du använde senast.

Och nu till den förvirrande delen: De flesta om inte alla Toyotas hybrider har BÅDE Eco-läge och EV-läge – och EV-läget har en helt annan roll.

2022 Toyota RAV4 Hybrid

2022 Toyota RAV4 Hybrid

Vad gör EV-läget i Toyota-hybrider?

Poängen bakom EV-läget kan låta effektivitetsinriktad. Men Toyotas ingenjörer har tidigare berättat för den här korrespondenten att EV-läget inte alls är avsett för att maximera bränsleekonomin – och att användningen av det faktiskt kan resultera i lägre körsträcka eftersom systemet hämtar från omfattande datakartor och tittar på olika parametrar (vissa förutsägande). ) för att bestämma när motorn ska köras och när man endast ska lita på elmotorerna.

Summa summarum: Toyotas hybrider är redan optimerade för effektivitet till den grad att nästan allt du ändrar, förutom att sakta ner och jämna ut dina körvanor och köra i Eco-läge, sannolikt kommer att minska mpg. Och det inkluderar att använda EV-läge.

”EV-läget är inte specifikt designat för bränsleeffektivitet,” bekräftade Brown. ”Fordonet kan köras i bostadsområden eller inomhusparkeringar tidigt på morgonen eller sent på kvällen utan att oroa dig för buller eller avgasutsläpp.”

I 2023 års Toyota Prius instruktionsbok ger Toyota också en omfattande lista över situationer där EV-läge kanske inte är tillåtet, till exempel när temperaturen är särskilt hög eller låg, när fordonet redan färdas i hög hastighet eller när tillbehör som t.ex. vindruteavfuktaren används. Toyota föreslår att det vanligtvis tillåter en elektrisk räckvidd på upp till 0,6 miles.

Och där i Prius-manualen säger Toyota det tydligt: ​​”Hybridsystemet är utformat för att uppnå bästa möjliga bränsleekonomi under normal körning (med bensinmotor och elmotor [traction motor]). Att köra i EV körläge mer än nödvändigt kan sänka bränsleekonomin.”

Detta är inte bara relevant för Toyota. Honda har rekommenderat liknande för sitt system i CR-V Hybrid, till exempel.

2020 Toyota Highlander Hybrid

2020 Toyota Highlander Hybrid

Toyota har en av de mest omfattande serierna av hybrider, inklusive flera modeller med fyrhjulsdrift, 40 mpg eller mer, och ett pris under $30 000. I en uppdatering från 2021 som ser framåt mot 2030 räknade man med att 70 % av dess försäljning i USA kommer att vara elektrifierade fordon, varav de flesta kommer att vara hybrider, år 2030. Företaget bekräftade förra månaden att en treradig elektrisk SUV skulle vara tillverkad i USA i 2025, dock, och det är ännu oklart om eller hur det förändrar företagets prognos.

Dessa resultat väcker frågan om Toyota-hybridförare kunde ha gjort det bättre om de blivit tillsagda att helt enkelt använda Eco-läge. Även om det verkar som att Toyotas resultatundersökning inte kan separeras på det sättet för hybridförare, har Biltips Reports nått ut efter dessa siffror.

Under tiden, lita på hybridsystemet och håll händerna borta från EV-läget. Och om du verkligen är så sugen på helelektrisk bilkörning, hitta ett sätt att skaffa en elbil.

Se även  2023 Toyota GR Corolla har viljan att backa upp sin attityd

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button