Nyheter

Runge återvänder till Jay Lenos Garage med Dodge Viper-baserade Veleno

Runge är ett Minnesota-företag som tillverkar unika bilar med samma teknik som karossbyggare från första hälften av förra seklet. Vi pratar om individuella kroppspaneler, alla hamrade och rullade till form för hand.

Runges senaste skapelse är Veleno, som är byggd på donatorchassit till en 2004 Dodge Viper SRT10 roadster. Bilen byggdes av Runges grundare Christopher Runge och hans son och tog cirka 5 000 timmar att färdigställa. Bilen beställdes av en icke namngiven kund.

Det är med i det senaste avsnittet av ”Jay Leno’s Garage”, med Runge till hands för att förklara alla detaljer. Han var senast på utställningen 2018 med en av bilarna från hans Porsche-inspirerade Frankfurt Flyer-serie. Veleno ser ut att vara inspirerad av italienska sportbilar på 1960-talet.

Som Runge förklarar i avsnittet, försökte han ursprungligen modernisera sina tekniker genom att använda digitala skanningar av Viper-chassit för att hjälpa en designer i Storbritannien att skapa den slutliga formen för Veleno, med hjälp av Runges originalskisser. Men när det misslyckades bestämde sig Runge för att göra det på det gamla sättet, genom att göra ett aluminiumrör för att forma bilen för senare metallbearbetning. Han säger att han sedan dunkade karosspanelerna från aluminiumplåtar på en stubbe och sedan avslutade dem på ett engelskt hjul.

Aluminium Runge använder är faktiskt lättare än den ursprungliga glasfiberkroppen på Viper med cirka 250 pund. Företaget skapade också sina egna hjul och strålkastarlinser.

Inredningen är också helt specialanpassad och gjord av aluminium och brunt läder. Runge använde svart valnöt till ratten och växelspaken. Detta är sannolikt också den enda Viper med en gated shifter. En pakethylla i läder sitter på baksidan.

Se även  EU når ett avtal med Tyskland om att tillåta ICE-bilar efter 2035

V-10 drivlinan är mestadels lager, även om Runge klädde upp motorn genom att polera inlopps- och ventilkåporna och lägga till rostfritt stål. Företaget lade också till ett högflödesavgassystem, en modifiering som vanligtvis ökar hästkrafterna.

Runges bil är inte den enda Viper-baserade bilen som heter Veleno, som på italienska betyder ”gift” eller ett ”gift”. Den schweiziska bilanpassaren Rinspeed byggde 1993 en anpassad Viper även kallad Veleno, även om Rinspeeds bil behöll det mesta av donatorn Vipers kropp.

Som vanligt tar Leno bilen på en biltur för att avsluta videon. Han konstaterar att han sitter lägre än i en vanlig Viper, och Runge bekräftar att han var tvungen att ta cirka tre tum från sätena för att få takhöjden att fungera. Leno säger också att bilen kör tillräckligt bra för att ta en lång resa, vilket vi inte är säkra på att vi skulle göra i en Viper från den eran.

Klicka på videon ovan för att fördjupa dig i det otroliga handarbetet hos denna enstaka bil.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button