Nyheter

Rolls-Royce ser bränsleceller som en framtida möjlighet, men inte väteförbränning

Rolls-Royce överväger vätgasdrivlinor för framtida fordon, men i form av bränsleceller snarare än förbränningsmotorer, sa lyxmärkets VD i en nyligen intervju med Autocar.

Rolls-Royce Spectre, märkets första produktions-EV, är planerad att börja levereras senare i år. Efter att kort ha övervägt laddhybrider väntas märket bli helelektriskt till 2030. Men vd Torsten Müller-Ötvös ser en möjlighet även för vätgasbränslecellslyxbilar.

”Vi kanske lämnar batterier, och vi kan komma in i bränsleceller”, sa han i intervjun och noterade att detta bara skulle hända när bränslecellstekniken var tillräckligt avancerad. Müller-Ötvös ser dock ingen framtid för väteförbränningsmotorer, som förbränner väte i stället för bensin eller diesel.

Rolls-Royce Spectre-testning

”Jag tror att en vätgasförbränningsmotor inte är något jag på något sätt skulle titta på, eftersom den testades redan för flera år sedan”, sa han och syftade på Rolls-Royce modermotor BMW:s Hydrogen 7 från 2005-2007, en modifierad 7-serie lyxsedan. med en vätgasdriven V-12-motor. Bränsleceller är en mer effektiv användning av väte, sa han.

Den uppfattningen verkar stämma överens med den för Rolls-Royces moderbolag. BMW har inte återgått till vätgasförbränning sedan Hydrogen 7, men har fortsatt att utveckla bränsleceller, till och med sagt att det lämnar utrymme för väte i Neue Klasse-arkitekturen som kommer att underbygga nästa generations elbilar.

BMW iX5 Hydrogen prototyp

BMW iX5 Hydrogen prototyp

Det har dock funnits ett förnyat intresse för väteförbränning från andra biltillverkare. Toyota har utvecklat väteförbränningsmotorer, med tonvikt på racing. Och nyligen åtog sig en grupp japanska biltillverkare att utforska idén.

Vätgasförbränning ses som ett sätt för befintliga förbränningsmotorer att överleva i en framtid med strängare utsläppsnormer. Det kommer dock med vissa nackdelar, inklusive utmaningen att lagra tillräckligt med väte ombord för en rimlig räckvidd. Vätgasförbränningsfordon kommer också att vara föremål för samma infrastrukturproblem som har begränsat användningen av bränslecellsfordon – men med tillägg av avgasutsläpp.

Se även  Ferrari undersöker enligt uppgift ljudgenerator för framtida elbilar

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button