Electric car

Robotladdare kommer att testas på Texas flygplats

En robotladdare kommer att testas på Dallas Fort Worth International Airport (DFW) under de kommande månaderna som en del av ett pilotprogram för innovativa laddningslösningar.

Utvecklad av EV Charge Safe, robotladdaren, kallad Ziggy, går till en bil som behöver ladda plug-ins och återvänder sedan till en ställplats för laddning. Den mobila enheten kan också bära reklam som en inkomstkälla.

Dallas Fort Worth internationella flygplats

Mobil robotladdning kommer att vara en av de tekniker som DFW planerar att visa upp i fem offentliga demonstrationer på flygplatsparkeringar mellan maj och augusti, enligt ett pressmeddelande från flygplatsen. Andra demos kommer att fokusera på appar och on-demand-laddning, enligt DFW, men releasen diskuterade inte tidslinjer för att använda någon av dessa tekniker regelbundet på flygplatsen.

Fördelen med mobila laddningsrobotar, har EV Charge Safe sagt, är att de kan förvandla vilken parkeringsplats som helst till en EV-laddningsplats. Det skulle kunna ge förare och infrastrukturplanerare mer flexibilitet och fungera som en lösning för förare av förbränningsfordon som blockerar laddningsplatser för elbilar, även känd som ”ICEing.”

Ziggy EV laddningsrobotkiosk

Ziggy EV laddningsrobotkiosk

I sin egen release noterade EV Safe Charge att staden Barcelona nyligen utropade Ziggy till vinnare av en pilotprojekttävling för elbilsladdning, tack vare den extra flexibiliteten hos denna mobila lösning. Företaget säljer även mer konventionella nivå 2 AC och DC snabbladdare för kommersiellt bruk.

Andra företag experimenterar med robotladdning också, med lite olika vinklar. Fordonsleverantören Continental har tagit fram en annan typ av laddningsrobot som förlitar sig på en fysisk anslutning till fordonet. Någonstans däremellan ligger kanske den trådlösa laddningsroboten som Stellantis utvecklar tillsammans med EFI Automotive. Den senare visades med konceptversionen av Rams elektriska pickup tidigare i år, men biltillverkaren har inte diskuterat dess användning med en produktionsmodell som lanseras 2024.

Se även  2026 F1-motorreglerna slutförda, banar väg för Audi och Porsche att ge sig in i sporten

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button