Nyheter

Rivian pass-through laddning kan använda sina elbilar som förlängningssladdar

Rivian har lämnat in en patentansökan för ett pass-through-laddningssystem som skulle tillåta biltillverkarens elektriska lastbilar att överföra ström från fordon till fordon.

Som beskrivs i ansökan, som publicerades av United States Patent and Trademark Office (USPTO) den 22 juni och ursprungligen lämnades in i december 2021, kan genomströmningsladdning lösa problemet med flera fordon som behöver laddas på en enda plats där det kanske inte finns plats för tillräckligt med laddare.

Systemet skulle i huvudsak förvandla elfordon till förlängningssladdar. Ett fordon kunde kopplas in i både en konventionell laddare och ett andra fordon, som i sin tur skulle kopplas in i ett annat fordon. En växlingsanordning skulle tillåta ström att skickas antingen till batteripaketet, som vid konventionell laddning, eller till en utgång som skulle skicka elektricitet till ett annat fordon.

Rivian pass-through laddning patentbild

Detta rekommenderas inte för de flesta nuvarande elbilar eller laddningssystem, och det kan ogiltigförklara garantierna. Men ett sådant system skulle potentiellt kunna kringgå sådana problem.

Patentritningarna inkluderar Combined Charging Standard (CCS)-kontakter, vilket indikerar att AC eller DC kan användas.

Ett sådant system skulle kunna användas där utrymmet är ett problem, till exempel när två fordon parkeras tätt intill varandra i ett privat garage, eller rader av fordon parkeras i ett kommersiellt fordonspark, står det i ansökan. Att använda fordon som en korsning eller relä skulle sannolikt vara tillåtet enligt nuvarande standarder, som inte tillåter faktiska förlängningssladdar för att ansluta laddare och fordon.

Bogsering nämns inte i ansökan, men genomströmningsladdning kan även ge en viss flexibilitet där, där det skulle vara obekvämt att koppla från en släpvagn för att nå en laddare. Rivian, som fokuserar på mer av en utomhuslivsstil och de situationer den kan medföra, har visat att man tänker ut dessa situationer, även om de kanske aldrig kommer till produktion.

Rivian har också lämnat in en patentansökan för fläktluftkylning för att förbättra snabbladdningsprestandan, och de tillkännagav tillägget av Magic Dock-kompatibla Superchargers redan i mars.

För att förbättra tillgängligheten för sina kunder har Rivian nyligen engagerat sig i Tesla Supercharger-nätverket och dess North American Charging Standard (NACS)-kontakt, och förvärvat A Better Routeplanner för att hjälpa förare att hitta laddare. Och Rivian bygger fortfarande sitt eget laddningsnätverk, med tonvikt på backwoods-platser.

Rivian är helt klart villig att prova olika idéer, men företaget lär sig också att inte allt som är tekniskt möjligt är en bra idé. VD RJ Scaringe förklarade nyligen att Tank Turn-läget som visades först långt tillbaka i december 2019 inte kommer att läggas till produktionsfordon eftersom det river upp spår.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button