Nyheter

Rivian flyttar till Teslas laddhamn, Hyundai och Stellantis kanske också

Rivian kommer att anta Teslas laddningsport för elbilar, även känd som North American Charging Standard (NACS), och Hyundai och Stellantis kan också.

”Idag tecknade vi ett avtal med Tesla om att anta den nordamerikanska laddningsstandarden”, meddelade Rivian på tisdagen på Twitter. ”Detta öppnar laddning för Rivian-fordon på Teslas Supercharger-nätverk över hela USA och Kanada. Tillträde börjar så snart som våren 2024.”

Biltillverkaren diskuterade inte detaljerna i utbyggnaden. Ägare av befintliga Rivian-fordon kommer att behöva en adapter för att ladda på stationer med Tesla-portar, eftersom Rivian för närvarande använder Combined Charging Standard (CCS). Rivian tog inte upp om det kommer att bygga Tesla-hamnar i framtida fordon, eller om det kommer att släppa CCS vid något framtida datum.

2023 Hyundai Ioniq 5

Rivian har arbetat med ett eget laddningsnätverk. År 2021 tillkännagav de planer på mer än 3 500 DC-snabbladdare på mer än 600 platser år 2023, tillsammans med mer än 10 000 nivå 2 AC-laddare. Dessa skulle placeras utanför allfartsvägarna och nära utomhusdestinationer som Rivian föreställer sig sina kunder att besöka, och bilda en sorts bakskogsmotsvarighet till Tesla Supercharger-nätverket.

Automotive Biltips rapporterade också på tisdagen att Hyundai övervägde att använda Teslas laddport i framtida elbilar. Hyundais vd Jaehoon Chang sa att huvudövervägandet är vad som kommer att vara mest fördelaktigt för kunderna, enligt rapporten. Chang sa att Hyundai elbilar kanske inte kan ladda med samma krafthastighet på Tesla Supercharger-stationer som de för närvarande kan på vissa CCS-stationer, och att Hyundai skulle rådgöra med Tesla om detta.

I ett uttalande till Reuters som publicerades förra veckan sa Stellantis att de också utvärderade Tesla-kontakten.

”Vi fortsätter att utvärdera NACS-standarden och ser fram emot att diskutera mer i framtiden,” sa biltillverkaren.

Skiftet mot Teslas laddningsport och bort från CCS utlöstes av Ford, som meddelade förra månaden att man kommer att bygga Tesla-kompatibilitet i nästa generations elbilar med början 2025, samtidigt som ägare av befintliga elbilar erbjuder möjligheten att ladda vid Supercharger-stationer med en adapter planeras bli tillgänglig nästa år. När nya Ford elbilar introduceras planerar biltillverkaren att överge CCS i USA

General Motors följde med ett eget tillkännagivande tidigare denna månad. GM siktar också på att ge ägare av befintliga elbilar tillgång till Supercharger-nätverket 2024, och kommer att börja designa elbilar med Tesla-kontakter med början 2025, vilket innebär en gradvis utfasning av CCS.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button