Electric car

Rivian antar Tesla laddhamn, Hyundai och Stellantis överväger

Rivian meddelade på tisdagen att de kommer att följa Ford och General Motors när de antar Teslas laddportstandard, medan färska rapporter tyder på att Hyundai och Stellantis överväger att göra detsamma.

”Idag tecknade vi ett avtal med Tesla om att anta den nordamerikanska laddningsstandarden,” sa Rivian i en uttalande publicerat på Twitter, med hänvisning till Teslas nyligen introducerade varumärke för laddporten, förkortat NACS. ”Detta öppnar laddning för Rivian-fordon på Teslas Supercharger-nätverk över hela USA och Kanada. Tillgången börjar så snart som våren 2024.”

Rivian gick inte in på detaljer om hur kunderna skulle få tillgång till Supercharger-nätverket. Ägare av befintliga fordon, som har Combined Charging Standard (CCS)-kontakter, kommer att behöva en adapter för att ansluta till Supercharger-stationer. Rivian diskuterade inte en tidslinje för att lägga till Tesla-portar till framtida fordon, eller om det skulle släppa CCS.

Rivian tillkännagav 2021 planer på ett nätverk med minst 3 500 DC-snabbladdare på mer än 600 platser i slutet av 2023, plus mer än 10 000 nivå 2-laddningskontakter. Den ligger i första hand bort från stora motorvägar och nära platser för utomhusaktiviteter, och håller på att bli en motsvarighet till Supercharger-nätverket. Men Tesla-kompatibilitet kommer att ge Rivian-ägare fler laddningsmöjligheter närmare civilisationen.

Även Hyundai kommer att överväga interoperabilitet med Teslas laddport, rapporterade Automotive Biltips på tisdagen. Men vd Jaehoon Chang sa att företaget kommer att behöva bestämma vad som är bäst för sina kunder, enligt rapporten.

Se även  VW ID.2all, Tesla rätt att reparera, kostar sur hemladdning: Dagens Bilnyheter

En oro är att Hyundai EVs inte kommer att kunna ladda med sin maximala effekt på Teslas Supercharger-nätverk. Många nyare Hyundai EVs har en 800-volts elektrisk arkitektur som möjliggör laddning med högre effekt vid vissa CCS-stationer. Chang ska enligt uppgift diskutera saken med Tesla.

2023 Hyundai Ioniq 6

Detta följer på bekräftelse från Stellantis förra veckan att biltillverkaren övervägde att använda Teslas laddport för eventuell användning i framtida elbilar.

”Vi fortsätter att utvärdera NACS-standarden och ser fram emot att diskutera mer i framtiden”, säger biltillverkaren i ett uttalande till Reuters.

Efter år av konkurrerande laddningsstandarder verkade farten skifta till Tesla efter att Ford förra månaden tillkännagav att man skulle integrera Teslas laddningsgränssnitt från och med nästa generations elbilar 2025, och så småningom överge CCS i USA helt. Befintliga Ford elbilar med CCS-kontakter kommer att kunna laddas vid Supercharger-stationer med en adapter som är planerad att börja produceras nästa år.

Ram 1500 REV

Ram 1500 REV

GM meddelade tidigare den här månaden att de också skulle använda Tesla-kontakten 2025, medan befintliga elbilar kommer att få Supercharger-åtkomst nästa år. Biltillverkaren sa också till Biltips Reports att den inte har några planer på att bygga framtida fordon med både Tesla- och CCS-kontakter.

Men dessa biltillverkare går över till en standard som är tillgänglig på färre platser än CCS. Enligt data från Department of Energy finns det från och med juni 2023 fler laddningsplatser inklusive CCS-portar (5 235) än Tesla-portar (1 803). Och moroten av federala subventioner kan säkerställa mer CCS-utbyggnad.

Vita huset har under tiden sagt att laddningsstationer som använder Tesla-anslutningar kommer att kvalificera sig för federala medel enligt Biden-administrationens infrastrukturlag – så länge de inkluderar CCS-anslutningar. Lagen avsätter 7,5 miljarder dollar för att skapa ett nationellt nätverk av 500 000 laddningsplatser, där stater har kontroll över 5 miljarder dollar av medlen.

Se även  Mullen förvärvar Bollinger, kommer att återuppliva B1 och B2 terrängbilar

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button