Luxury car

Rivian ansluter sig till andra biltillverkare som använder Teslas NACS-kontakt

Domino fortsätter att falla mot Teslas North American Charging Standard (NACS) EV-laddningskontakt. Först var Ford, sedan GM, och nu har nystartade elbilstillverkaren Rivian anslutit sig till listan över bilföretag som använder kontakten och får tillgång till Tesla Supercharger-nätverket.

Företaget tecknade ett avtal med Tesla för att få större tillgång till Supercharger-nätverket, vilket kommer att vara den första delen av övergången som börjar under våren nästa år. Vid den tidpunkten kommer adaptrar att vara tillgängliga för Rivian-ägare som gör att de kan använda alla laddare i nätverket, snarare än några speciellt uppdaterade laddare för CCS-bilar i allmänhet.

När det gäller NACS-kontakten kommer Rivian att börja använda den på nya R1T- och R1S-fordon istället för CCS 2025. NACS kommer att fortsätta att användas på Rivian i framtiden, inklusive de kommande R2-modellerna.

Angående avtalet sa Rivians VD, RJ Scaringe: ”Vi är glada över att arbeta med Tesla och att se samarbeten som detta bidra till att främja världen mot koldioxidneutralitet. Antagandet av den nordamerikanska laddningsstandarden kommer att möjliggöra vår befintliga och framtida kunder att dra nytta av Teslas expansiva Supercharger-nätverk medan vi fortsätter att bygga ut vårt Rivian Adventure Network. Vi ser fram emot att fortsätta hitta nya sätt att påskynda införandet av elbilar.”

Rivian har en mängd olika laddstationer över hela USA som är exklusiva för Rivian-ägare. Förmodligen kommer nya att behöva byta över till NACS. Det ska bli intressant att se om Rivian bestämmer sig för att behålla dem exklusiva, eller öppna upp dem för att få några statliga subventioner.

Som tidigare nämnts har både Ford och GM också haft liknande meddelanden när de antagit Teslas laddningsstandarder. Faktum är att tillkännagivandena har haft nästan exakt samma tidslinjer: adaptrar och åtkomst nästa år, följt av NACS-kontakter som standardutrustning 2025. Det verkar som om dessa amerikanska biltillverkare inte kommer att vara de sista att följa efter heller. Tydligen är Hyundai öppen för att använda standarden i USA, även om de vill hitta ett sätt att möjliggöra snabbare totalladdning för sin högre spänning, vilket är något som andra biltillverkare med 800-voltsarkitekturer (som Porsche, till exempel) skulle vara intresserad av.

Se även  2023 Ford Super Duty, 2023 BMW XM, 2023 Mercedes-Benz EQS SUV: The Week in Reverse

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button