Nyheter

Rimac utnyttjar sina elektriska superbilar för energilagringsteknik

Superbilbyggaren Rimac lanserar en verksamhet för lagring av batterienergi.

Den nya affärsenheten, kallad Rimac Energy, kommer att dra nytta av företagets EV-expertis för stationära energilagringssystem, med början i pilotprojekt med utvalda kunder, enligt ett pressmeddelande från företaget. Det är en ny väg för Rimac, som tidigare lanserade de elektriska superbilarna Concept_One och Nevera, och som även är kända för att styra Bugatti.

Med 60 dedikerade anställda har Rimac Energy utvecklat en ny batteriarkitektur som minskar effektivitetsförlusterna med upp till 50 %, samtidigt som fotavtrycket minskar med 40 %, enligt företaget. Rimac lovar också ”konkurrenskraftig material- och installationskostnad.”

Rimac Nevera kallväder testar i Sverige

Rimac Energy kommer initialt att fokusera på storskaliga projekt för kommersiella, industriella och allmännyttiga tillämpningar, enligt releasen, ”med batteribuffrade lösningar för snabb och megawattsladdning redan på gång.”

Företaget säger sig ha flera diskussioner för möjliga energilagringsprojekt, inklusive ”en pilot med ett ledande företag för förnybar energi.” Produktionen av pilotenergilagringssystem är planerad att starta på Rimacs campus nära Zagreb, Kroatien, före årets slut, med installation 2024. Rimac siktar på att följa det med massproduktion 2025, med en eventuell tillverkningskapacitet i ” tvåsiffrig” gigawatt-timmars räckvidd.

Rimac campus

Rimac campus

Rimac har haft ett antal bilpartners under åren, och samtidigt som de fördjupade sina band till Porsche, verkar dess ansträngningar med Hyundai ha upplösts.

Energilagring tar företaget på en potentiellt lukrativ väg – hela batterianläggningar växer fram för att hålla jämna steg med kraven på energilagring – men en som redan trampats av andra biltillverkare. Renault tillkännagav 2018 planer på en av Europas största installationer, med minst 60 megawattimmars lagringskapacitet. Förutom mindre motorer och större effektivitet har Lucid också fokuserat på batterismart, och planerar att så småningom utnyttja energilagringsmarknaden.

Se även  Laddningsstationer för elbilar med Tesla-kontakter kan utnyttja federala medel

Det kan i slutändan skapa ett potentiellt överväldigande antal möjligheter att navigera på hemmafronten, med batteriföretag, biltillverkare, laddningsleverantörer och kanske till och med verktyg som alla vill sätta sitt namn på sådana produkter. Det är där aggregatorer som Hyundai Home kan hjälpa till.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button