Luxury car

Rimac Nevera First Drive Review: Vi kör (och överlever!) hyperbilen på 1 914 hk

ZAGREB, Kroatien – Jag var den första amerikanen som besökte Rimacs senaste högkvarter i utkanten av Kroatiens huvudstad Zagreb. När den står färdig i början av nästa år kommer den 800 000 kvadratmeter stora anläggningen att vara värd för fortsatt produktion av märkets flaggskepp Nevera, en 1 914 hästkrafter, 2,2 miljoner dollar, fyrhjulsdriven, renelektrisk hyperbil. Den har redan satt nästan två dussin världsrekord för acceleration och bromsning, inklusive rusning från 0-60 mph på 1,7 sekunder. Men medan Rimac, uttalade ”ree-mahtz,” planerar att göra ett nytt världsrekord i detta pelarlösa betongutrymme, för den snabbaste hastigheten som uppnåtts inne i en byggnad, det var inte där jag körde världens snabbaste fordon.

Jag körde det mesta på motorvägarna, byarna och kullarna i Kroatien. Rimac genomför två veckors kvalitetskontrollbedömningar på varje Nevera som den bygger, inklusive upp till 500 miles av shakedown-körning, och det märks. Sömmarna är jämna inifrån och ut; allt fungerar som det ska, och bilen skramlar inte som en 1970-tals italiensk exotisk eller en 2020-tals Tesla. Kanske är detta ett resultat av företagets grundare och VD Mate Rimacs erfarenhet av sin egen Model S, av vilken han beskrev för mig att materialkvaliteten bara är acceptabel ”om du inte bryr dig för mycket, om du inte riktigt är en bilmänniska, och du bryr dig inte om alla detaljer i inredningen och sånt där.”

Dessutom känns tekniken ombord i Neveras tjänst, och kompletterar dess känsla av glädje, i motsats till att motarbeta den som Pininfarina Battistas svåra att se/använda sidospeglar för video och infotainment och instrumentpaneler (den bilens drivlina och kolfiber). badkar produceras av Rimac, förresten). Detta var särskilt tydligt i den lättanvända handfull körlägen som styrdes av en enkel, räfflad ratt.

Se även  Ferrari LaFerrari efterträdare (F250), Mercedes-Benz CLE-klass: Veckans bästa bilder

Räckviddsläget maximerar effektiviteten genom att gynna de främre motorerna, men även i den inställningen kommer räckvidden från de 120 kilowatt-timmars batteripaket som är gömda under golvet, genom den centrala tunneln och bakom sätena att lyckas uppnå uppskattningsvis 300 miles , enligt Rimac. Räkna dock inte med det om du planerar att göra några av dessa 1,7 sekunders 0-60 sprängningar. En laddning på 0-80 % tar bara 25 minuter via en 350-kilowatt DC-snabbladdare, även om Rimac hävdar att bilen kan acceptera 500-kW-hastigheter när laddningsinfrastrukturen kommer dit.

Cruiseläget ger mjukare fjädringsinställningar och mindre aggressiva accelerations- och styringångar. Sportläget ökar föregångaren på alla dessa. Jag vacklade mest mellan dessa två, den förra på bredare vägar, den senare på slingrande vägar. Båda skickar kraft till motorerna i fram- och bakhjulen – bakhjulen producerar betydligt mer – men begränsar effekten till 70 % av den maximala hästkraften. Detta är inte ovanligt för bilar med enorma mängder kraft, men verkar vara en särskilt bra idé här.

Spårläget styvar och skärper saker ytterligare och tillåter alla 1 914 hästkrafter och 1 725 pund-fots vridmoment att nå båda ändar. Driftläget skickar all tillgänglig kraft till bakdäcken och stänger av stabilitets- och dragkontrollerna, så att du kan spela ut vilka sadistiska fantasier du än har mot dyrt 315-millimeters sektionsbrett Michelin-gummi.

För våra raka 0-60 löpningar på banan använde vi Track mode, lämpligt nog. Lika mycket som jag försökte förbereda mig på upplevelsen av att få min hjärna och inre organ shuntade bakåt vid 1,5 g, visade det sig att det var ett hinder att susa framåt i Nevera. Jag hade precis ätit en traditionell kroatisk lunch, men jag kände mig inte illamående. Det var mer som en lätt desorientering, som att jag inte kunde bearbeta hastigheten. Det var inte som den drömmen när du upptäcker att du kan flyga. Mer som när du faller. In i ett svart hål.

Se även  Kör på 80-talet: En 560 SEC AMG Wide-Body

Enligt Mate Rimac kan denna upplevelse vara relativ.

”Forskarsamhällets konsensus när de första tågen kom ut var att människor inte var byggda för att resa i hastighet”, sa han. ”Jag tror att de sa att din hjärna kommer att explodera i 35 miles per timme.”

Jag kan intyga att sprängning från 0-60 på under 2 sekunder inte orsakade en sådan cerebral ruptur. Tyckte det var oroande att inse att jag förmodligen precis hade upplevt ungefär det snabbaste jag någonsin kommer att accelerera i en bil. Åtminstone en ”med bara däck, och utan knep”, som Rimac sa och antydde oförskämt att han har sådana trick i rockärmen.

Överraskande nog var Nevera ganska smidig på vägen och på banan. Dess datorstyrda fjädring gjorde att den inte var perfekt, och även om den har en hiss – som fungerar i alla fyra hörnen, inte bara i näsan – var den inte nödvändig att implementera även när man monterade fartgupparna som markerar infarten till många kroatiska städer. Ytterligare ett exempel på att bilen överskrider fysiska begränsningar.

Bromsning är en lite annan fråga. Medan de världsrekordsättande rotorerna helt klart är extremt kapabla, kan hastigheten och smidigheten som Nevera ståtar med ha hindrat mig från att beakta bilens massa så mycket som jag borde ha gjort. Det vridmomentvektordrivna fyrhjulsdrivna systemet kan flitigt fördela kraften från den individuella motorn i varje hjul för att maximera greppet och ger ytterligare räddning när saker går snett på vägen eller på banan, men notera att trögheten i en 5 100 pund bil är allt annat än inert.

Rimac har sett enorma investeringar från Aston Martin, Bugatti, Koenigsegg och andra, som har anlitat det för att hjälpa utvecklingen av prestandaorienterade batteridrivna produkter. Det är stora namn. Men Mate Rimac känns som att hans namne företag upprätthåller ett tre till fem år långt hopp på tävlingen. Och han är övertygad om att den kommer att fortsätta att utmärka sig.

Se även  Lamborghini Aventador efterträdare, 2024 Mercedes-Benz AMG C 63, 2023 BMW Alpina XB7: Veckans bästa bilder

”Rimac måste vara mer den galna, rebellen, som gör saker som kan vara otänkbara,” sa han. ”Eftersom för kanske sex, sju år sedan var det ofattbart att en elbil accelererar på mindre än 2 sekunder från noll till 60. Och vad jag vill göra härnäst är att göra fler saker som kanske idag är otänkbara.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button