Nyheter

Republikaner i batteribältet försöker blockera EV-mandat

Republikanska lagstiftare försöker blockera strängare utsläppsregler som skulle kräva fler elbilar, även om många republikanskledda stater kan dra nytta av nya tillverkningsjobb relaterade till elbilsboomen.

Ett lagförslag i representanthuset kallat lagen om bevarande av val i fordonsköp infördes i mars och gick vidare från underkommittén för energi och handel i parlamentet till full kommittébehandling förra veckan. Den syftar till att ”ändra Clean Air Act för att förhindra att försäljningen av förbränningsmotorer avskaffas.”

Federala utsläppsregler kräver inte officiellt elbilar, men de förväntas resultera i 67 % elbilar till 2032. Kalifornien, dock, som antagna regler som effektivt föreskriver försäljning av elbilar till 2035.

2022 GMC Hummer EV förproduktion vid Factory Zero-fabriken i Detroit, Michigan

En annan nyligen införd lagförslag, Choice in Automobile Retail Sales (CARS) Act, skulle blockera de föreslagna EPA-reglerna och skulle förbjuda regleringar som kräver någon specifik teknik eller begränsar försäljningen av fordon av en viss drivlinatyp, enligt Fox Biltips.

Detta lagförslag presenterades av de republikanska kongressledamöterna Tim Walberg och Andrew Clyde, som representerar Michigan respektive Georgia. I ett uttalande sa Clyde att reglerna kan ”berika Kina” och att det är en attack på landsbygden i Amerika, men verkligheten är att dessa lagar ger ett incitament för USA-byggda elbilar som inte finns för tillverkning av förbränningsfordon, som kan fortsätta att flytta offshore, inklusive till Kina.

Kia EV-tillverkning i Georgia

Kia EV-tillverkning i Georgia

Delstaten Clyde representerar är en av flera delstater i Mellanvästern och sydöstra USA som ses som en del av elbilens ”batteribälte”, som sträcker sig från Michigan, Indiana och Ohio, ner till Georgia och South Carolina, och inkluderar ett antal stater med lagstiftare som samtidigt söker jobb för elbilstillverkning men motsätter sig en politik som gynnar produkten. Georgia förväntas dra nytta av stora elbilstillverkningsprojekt, inklusive monteringsfabriker för elbilar för Rivian och Hyundai-Kia som är planerade att börja tillverka fordon 2024. Hyundais monteringsfabrik kommer att stödjas av en batterifabrik med joint venture med LG.

Se även  Manchin försöker skjuta upp EV-skatteavdrag så att de kan följa lagen

Michigans bilindustri går redan över till elbilar med projekt som General Motors ”Factory Zero” omplacering av biltillverkarens monteringsfabrik i Detroit-Hamtramck.

Resultatet av presidentvalet 2024 kommer i slutändan att avgöra de närmaste årens utsläppsregler. Reuters rapporterade nyligen att tidigare president Donald Trump, som är en av de republikanska kandidaterna som kandiderar 2024, har lovat att ”avsluta” mandaten för miljöbilar.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button