Reviews

Renault Megane E-Tech Techno: långtidstestgranskning

Dom

Renault Megane fortsätter att imponera på oss med sin sammansatta körning och plyschiga interiör, men det ekonomiska skälet för att byta till elbilar har generellt sett fått en träff under det senaste året.

  • Miltal: 3,929
  • Effektivitet: 3,1 miles/kWh

Vi älskar att leva med Megane E-Tech, men vår tid med bilen har understrukit var upptaget av elbilar i Storbritannien hålls tillbaka

Du vinner mycket på en elbil, inklusive enstaka stillestånd medan den laddas. Under de tysta stunderna av kontemplation på pubparkeringar och bensinstationer, vänder dina tankar sig naturligtvis till livets större frågor – som hur mycket din elbil kostar dig att köra.

Så mycket med att köra en elbil är fantastiskt, men våra första 1 000 mil i Megane E-Tech har fått oss att undra hur mycket bättre saker och ting skulle kunna bli om de stora frågorna om kostnader och laddning togs upp bättre av dem som styr landet.

År 2022 var 16,6 procent av de nya bilarna som registrerades i Storbritannien rena elektriska, en ökning med 40 procent jämfört med 2021. Det är mot bakgrund av en djupt svår tid för konsumenter, tillverkare och bilmarknaden som helhet. Skyltarna tyder alltså på att folk vill ha elbilar, men det känns som om det är trots nivån på statligt stöd, snarare än på grund av det.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner

Låt oss ta en närmare titt på det första stora avskräckningsmedlet när det kommer till elbilsägande: kostnaden. För du kan slå vad om att potentiella köpare gör just det.

Vår Megane E-Tech är i genomsnitt cirka 3,1 miles per kilowattimme och med regeringens nuvarande 34p/kWh energiprisgaranti är det cirka 11p per mil. Med dagens bränslepriser är det som 68 mpg i en dieselbil, eller 61 mpg i en bensinbil. Det skulle inte vara lätt att göra i den genomsnittliga familjekombin med förbränningsmotor, men du kan komma nära. Något som 45 mpg skulle göra vår hypotetiska bensinlucka endast 4p per mil dyrare att driva än Megane.

Till EV:s fördel har du dess gratis VED, undantag från Londons trängselavgift och total överensstämmelse med de olika låga utsläppszonerna som dyker upp runt om i landet. Användare av tjänstebilar kommer att spara stora pengar i Naturaförmån-skatt på en elbil också – en 40-procentig skattebetalare tittar på en räkning på drygt 300 pund per år för Megane, när de skulle betala långt över pund 3 000 för att köra en medelbensin Ford Focus. Inte konstigt att affärsanvändare har vänt sig till elbilar i stor utsträckning.

Att serva din elbil borde också vara billigare, men att köpa den blir det inte. Vår mellanklass Renault Megane E-Tech Techno kostar en nyans under 40 000 pund. Det känns som ett kit av hög kvalitet, men du kan lätt betala 10 000 £ mindre för en likvärdig bensinkombi och inte känna att du har en sämre produkt. De flesta köper på finans, där de månatliga betalningarna kommer att maskera prisskillnaderna till en viss grad, men vi är fortfarande i en situation där att byta till en elbil inte är den ekonomiska no-brainer som det egentligen borde vara.

Tänk på att 2021, innan prisstegringen, betalade hushållen i Storbritannien närmare 18,5p per KWh i genomsnitt, och mycket mindre för en av de allmänt tillgängliga EV-tarifferna. Megane skulle ha kostat 6p per mil att driva, så även med lite billigare bensinpriser hade det varit halva kostnaden för en liknande ICE-modell. Det fanns ett Plug-in Car Grant för att hjälpa till att köpa din elbil då också – även om de inte var lika dyra som Megane.

Vi har inte ens berört offentlig laddning, där du lätt skulle kunna betala 70p per kilowattimme vid en snabbladdare idag, förvandla din Megane E-Tech till en 22p-per-mile-maskin, motsvarande en ganska törstig 30mpg bensinbil.

Mina personliga erfarenheter av att använda det offentliga nätverket har varit ganska positiva, men jag använder det bara för en och annan lång resa. Jag är inte säker på att jag skulle vara lika sugen på att byta till elbilar om jag saknade parkering utanför gatan med en hemladdare att lita på 90 procent av tiden. Människor i den båten behöver bättre laddningsinfrastruktur.

Detta är vad det handlar om. Jag tror att den genomsnittliga brittiska bilisten mycket väl kan föredra upplevelsen av att äga och köra en elbil. Att göra bytet är dock ett stort steg, och det är ännu svårare att ta när kostnadsfördelarna är marginella och så många frågor kvarstår över laddning. När det förmodade förbudet 2030 mot nya förbränningsbilar närmar sig, kan mer definitivt göras.

När det gäller Megane E-Tech är det en bra reklam för övergången till elbilar. Smidig, raffinerad och kraftfull, som elbilar brukar vara, den är inte spännande, men den går dit du pekar utan krångel och åkturen är sammansatt.

Den förutspådda räckvidden varierar mycket, och 160 miles i kallt väder har flyttats till närmare 190 miles nu har det blivit varmt. Men för mig är fixeringen på räckvidden en röd sill eftersom den fulla potentialen hos dessa bilar så sällan används av de flesta förare. Räckviddsångest föds ur (förståeliga) oro över tillgången på laddning när det behövs. Förbättringar av detta, och kostnaden, kommer att driva Storbritanniens EV-boom till nästa nivå.

Renault Megane E-Tech Techno: första rapporten

Kallt väder förstör inte vårt första intryck av nya Renault Megane E-Tech EV

  • Miltal: 3 195
  • Effektivitet: 3,0 miles/kWh

Timing, som de säger, är allt och denna Renault Megane E-Tech har varit oklanderlig. Den första helt elektriska versionen av det franska märkets familjelucka anlände till vår flotta mitt i en köldknäck, och med elpriser på ett rekordhögt värde. Det måste verkligen vara bra om det ska imponera på testare som görs ännu mer cyniska än vanligt av isiga vindrutor och frusna tår.

Tack och lov vet vi redan att nya Megane är lite speciell. Den här femte generationens bil är ett radikalt avsteg från det som har gått före den. Vi valde ut den som vår Årets lilla företagsbil för 2022 och, mellan dig och mig, körde den också Nissan Ariya nära för den totala utmärkelsen Årets Auto Expressbil. Ariya, för de som inte vet, är baserad på samma CMF-EV-plattform som Megane också.

Låga temperaturer är inte elbilarnas vän. Deras batterikemi fungerar inte lika bra när termometern är på noll, och det förvärras av den extra strömförbrukningen av värmare för att tina vindrutor och förares siffror. Att stå vid en laddstation är inte heller särskilt roligt.

Vi kör en mellanspecifik Techno-modell med den enda drivlinan som för närvarande erbjuds, 60 kWh, 217 hk EV60. I Ceramic Grey med Black Diamond-taket (en valfri 950 £-kombination) kostar den knappt 39 500 £ som testat. Anmärkningsvärt kit som lagts till på Techno-modellerna över Equilibre på ingångsnivå inkluderar den uppgraderade Arkamys-stereon, adaptiv farthållare och 20-tumshjul, men basbilen ser fortfarande välutrustad ut i sig själv för £2 500 mindre.

Det är tidiga dagar, men vi har verkligen lärt oss hur Megane klarar kylan och körstilens inverkan på den angivna räckvidden. Från en dödkallstart i Eco-läge med värmaren igång högt och en omgivningstemperatur runt två grader Celsius, var den indikerade räckvidden på ett fullt batteri bara 144 miles. Det är mot en officiell WLTP kombinerad siffra på 280 miles.

Vår bil hade precis levererats vid den tidpunkten, direkt från vård av en särskilt blyfotad förare för allt vi vet, och efter 80 miles av relativt skonsam körning i Eco-läge, såg nästa fullladdning en beräknad räckvidd på 201 miles i sex graders temperatur – mycket mer som det. Vi kommer säkert att hålla ett öga på hur den räckviddssiffran förändras med körstil och väderförhållanden när vi går.

Om du har ägt en Renault Megane tidigare måste du verkligen släppa dina förutfattade meningar med den här bilen. Designen är mer SUV än familjekombi, med de 20-tumshjulen och beklädnaden längs trösklarna som skapar en illusion av extra körhöjd. Det verkar som att man inte kan sälja en familjebil nuförtiden om den inte antingen är eller utger sig för att vara en 4×4, men i det sammanhanget är Renaults insats en stilig grej med ett väldigt modernt utseende. Stora märken och distinkta ljussignaturer fram och bak, tillsammans med dolda dörrhandtag och den smala glasytan, ser att det täcker många av de nuvarande trenderna inom bildesign. Det är nästan som om någon på Renault hade en checklista.

När du kommer in är saker och ting ännu längre borta från gamla Meganes, som aldrig gjorde mycket för att överraska eller glädja, trots anständig kvalitet i nyare versioner. Detta är en förstklassig familjekombiinteriör med lite glitter.

Det finns mycket få billig plast som visas någonstans, instrumentbrädan är täckt av taktilt grått tyg och det finns smarta gula sömmar, tillsammans med massor av metalldetaljer. De kombinerade skärmarna som sveper över instrumentbrädan är imponerande skarpa och tydliga, medan pianotangenterna under den centrala displayen ger en känsla av kvalitet.

Kritik? Det finns lite flexibilitet i den ovannämnda gruppen av strömbrytare om du trycker ner avsatsen framför dem bestämt, och rattstången har inte mindre än fyra (count ’em) skaft – lampor, torkare, växelväljare, stereokontroller – plusknappar på själva hjulet och paddlar bakom för den regenerativa bromsningen. Det verkar mycket till en början, men allt finns i alla fall nära till hands. Vi får se hur vi kommer vidare med det när vi är mer bekanta med det.

Benutrymme bak är inte heller en styrka, och det finns en betydande läpp på stövelöppningen, vilket tvingar dig att sänka föremål ner i den och sedan lyfta ut dem. Men under det där stövelgolvet finns ett stort kabelförvaringsområde som passar laddningskabeln utan att det behövs en man-mot-ormbrottningsmatch, och det får en stor tumme upp från mig.

Modell: Renault Megane E-Tech EV60 220HP Techno
På flottan sedan: januari 2023
Nypris: £38 495 (£39 445)
Motor/batteri: 1x e-motor/60kWh
Alternativ: Metallfärg med svart diamanttak (950 £)
Försäkring*: Grupp: 27/Citat: £570
Miltal: 3,929
Effektivitet: 3,1 miles/kWh
Några problem? Inga än så länge

*Försäkringsoffert från AA (0800 107 0680) för en 42-åring i Banbury, Oxon, med tre poäng.

Se även  Nissan X-Trail recension 2023 | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button