Reviews

Range Rover D350 HSE: långtidstestgranskning

Dom

Land Rover har bevisat att lyx börjar hos återförsäljaren och vi blev enormt imponerade av faciliteterna och servicen på Stratstone Mayfair. Det gav en sömlös övergång till lyxen hos Range Rover, en enormt imponerande bil som kombinerar alla egenskaper du förväntar dig av lyxkörning med några du inte skulle göra.

  • Miltal: 10,114
  • Ekonomi: 38,2 mpg

Jag har alltid trott att det har saknats något i lyxbilsupplevelsen. Det råder ingen tvekan om kvaliteten på materialen, den rikedom av teknologi och den sublima drivkraften som erbjuds av det finaste bilvärlden har att erbjuda, men i de flesta fall måste du ändå gå och köpa dem från en traditionell bilhandlare. Och att besöka en bilhandlare är sällan en lyxupplevelse.

Land Rover har dock bestämt sig för att göra saker annorlunda, och när vi fick frågan om vi ville köra vår nuvarande favorit lyxbil – den nya Range Rover – kom den med en inbjudan att gå igenom samma lyxupplevelse som är tillgänglig för ägarna.

Det innebar en resa till centrala London till Stratstone of Mayfair, en Land Rover-återförsäljare med lite skillnad. Sajten har precis genomgått en fullständig översyn, resultatet av en radikal omprövning av detaljhandelsupplevelsen – och med fokus på vad köpare av Land Rovers mest premiummodell verkligen vill ha, under den vaksamma stilvägledningen av Land Rovers kreativa chef, Gerry McGovern.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Resultatet liknar mer att köpa konst än en bil. Dörren till Stratstone svänger upp sig själv för att avslöja en cool, minimalistisk interiör med massor av snygga utrustningar och högteknologiska skärmar som pryder showroomets svängda, vitkalkade väggar. Där fyra bilar tidigare satt finns det nu bara två; när vi besökte satt en Range Rover och Range Rover Sport, utställda som perfekt upplysta konstverk.

Försäljningschefen Julie Fearnley träffade oss och såg till att våra förfriskningsbehov uppfylldes innan hon förklarade mer om den nya anläggningen, resultatet av mycket tid och ännu mer pengar, utan tvekan.

Under huden (nåja, nere på kontoret) är detta en upptagen, fullt fungerande återförsäljare med ett stort team av säljare som arbetar med sina välklackade kunder. Testbilar och ett urval av begagnade modeller förvaras på en parkeringsplats i närheten. Faktum är att allt – som de ”dolda-tills-tända” baklyktorna på nya Range Rover – hålls utom synhåll tills kunden behöver det.

Vi presenterades för försäljningsspecialisten Clive Newell som precis som Fearnley var oklanderligt klädd i svart kostym och svart T-shirt. Newell bjöd in oss nere till en lika exklusiv studio som dominerades av en enorm TV-skärm flankerad av läderprover och färgblock för att hjälpa oss att välja den perfekta Range Rover för oss.

Om du redan har påbörjat beställningsprocessen online kan Newell ta upp din valda specifikation på sin pekskärm, som speglas på den gigantiska skärmen på väggen. Vi bestämde oss för att börja från början och titta på de olika färgproverna, träblocken och materialproverna, medan Newell också tog oss igenom de olika valen från motorer till tillvalspaket.

Onödigt att säga att teamet på Stratstone är där för att sälja Range Rover-bilar, men i det här fallet kändes det som ett vänligt råd snarare än att driva oss i någon speciell riktning under beslutsprocessen.

Och i de flesta fall är det början på ett långvarigt förhållande, inte bara för att många kunder kommer tillbaka gång på gång, men i dessa tider är en sak som kanske inte anses lyxig att vänta på att din bil ska utstå. levereras. Det är något Newell och hans kollegor har behövt bli ganska skickliga i att hantera.

När det kommer till leverans finns det en extra twist till lyxupplevelsen också. Du kan få bilen levererad till ditt hem av en specialist, som vi gjorde, eller så kan du hämta din bil med en avslöjande i motorshow-stil från Range Rover-studion på fabriken i Solihull.

Det kanske lyxigaste av allt är alternativet att få din bil presenterad på Londons prestigefyllda Grosvenor House-hotell efter frukost eller afternoon tea.

Så köpprocessen lever upp till den lyxiga livsstilen, men hur är det med bilen?

Vi visste att den nya Range Rover var bra – det är därför vi redan har gett den en utmärkelse – men jag kommer att leva med bilen under de kommande nio månaderna för att se om det verkligen är den bästa lyxbilen man kan köpa för pengar.

Hittills lever min D350 HSE-modell upp till sitt löfte. Range Rover är full av fantastiska designfunktioner inifrån och ut, kör sublimt, kommer med snyggt integrerad teknik och har visat sig vara behagligt sparsam så här långt.

Och det är så tyst, min dotter trodde att modellen var elektrisk. Den äkta elektriska Range Rover kommer nästa år, vilket mycket väl kan ge ytterligare en touch av överflöd till denna enormt imponerande del av bildesign och ingenjörskonst.

Modell:

Range Rover HSE D350

På flottan sedan:

februari 2023

Nypris:

£107 300

Effekt/vridmoment:

345 hk/700 Nm

0-62 mph:

5,8 sekunder

Toppfart:

145 mph

CO2/skatt:

207 g/km/37 %

Alternativ:

Premiumuppgradering av interiörpaket (£2 250), mångsidigt lastutrymmesgolv (£750), automatiskt fällbart lastutrymmesskydd (£150), Fyrzons klimatkontroll (£980), elektriska bakre sidofönstersolgardiner (£550), Meridian Signature Sound System (4 435 GBP)

Försäkring:

Grupp: 50 Offert: £5 125

Miltal:

10,114

Ekonomi:

38,2 mpg

Några problem?

Inga än så länge

Ta nu reda på vad som hände när Range Rover och Bentley Bentayga mötte varandra…

Se även  Peugeot 308 Hybrid Allure Premium: långtidstestgranskning

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button