Feature

Rally utformad för vägen: En EXTRA bred WRX STI

’Ok, så tänk om jag gör 90 % av förarbetet själv? Kommer det att sänka kostnaderna mycket?

Det kan inte hjälpa att fråga, eller hur? För när jag börjar ringa runt för offerter på kaross och lackarbete för min nya projektbil (fullständiga detaljer kommer snart…) inser jag snabbt att kostnaden för att bygga en drömresa snabbt kan förvandlas till en oändlig cykel av ekonomisk smärta. Det är något andra Subaru-fan Daiki Hiroshima vet alltför väl.

Men titta bara på det här. Är det inte härligt? Den löjligt breda hållningen och den gröna färgen som speglar världen som en utomjordisk avgrund är en vinnande kombination. Det är värt varenda krona som sparas genom att bara duscha på söndagar och sticka egna strumpor.

Toby_Thyer_Photographer-3

Denna Subaru Impreza från 1999 har varit Daiki-sans drömbygge i nästan 10 år, inte inklusive alla dessa år som gymnasieelev efter Subarus klättring till berömmelse i WRC under mitten av 1990-talet. Bilen började livet som en version 6 WRX STI Type R Limited, och förblev i huvudsak i lagerskick under Daiki-sans första nio år av ägande.

Toby_Thyer_Photographer-8

Att se olika WRC-kopior på evenemang i Japan och vara ett rallyfan var valet att gå brett enkelt för Daiki-san. Men en STI 22B-stil kit skulle inte klippa det; bara det ultravida, öppna hjulhuset i WRC-stil skulle duga. Som utgångspunkt, åtminstone.

Toby_Thyer_Photographer-5

Med inspiration från den nyligen släppta Prodrive P25 restomod visste Daiki-san att han ville skapa något unikt. En rallybil för vägen var en del av det estetiska uppdraget, och jag är säker på att det japanska ordet för ”klassig” slängdes runt också.

P25 har satt riktmärket för vad som är möjligt vad gäller förfining för en bil som kom från fabriken ungefär lika polerad som en neandertalare i smoking. Även om Daiki-san inte riktigt har nått den fulla omfattningen av P25:s lyxiga klädsel, finns det några smakfulla uppgraderingar för att höja Imprezas ganska grundläggande interiör, inklusive ett par Recaro SP-JC-säten i läder, en Nardi Deep Corn 350 mm ratt och en Porsche 964 gummistövel.

Se även  De bästa Dodge Vipers du kan köpa idag
Toby_Thyer_Photographer-28

Både 22B-satsen och WRC-satsen är breda, men med 18×10,5-tums +20 WedsSports TC105X-hjul att innehålla, skulle den bredden behöva lite massage. När jag säger ”massage” menar jag att skära upp och lägga till ytterligare 30 mm till det redan +40 mm bredkroppspaketet som Daiki-san hämtade från Antonenko555.

Toby_Thyer_Photographer-25
Toby_Thyer_Photographer-7

Den bakre stötfångaren skars på mitten och sammanfogades på mitten för att uppnå rätt bredd. Hjulen sitter tätt och är ihopkopplade med några sena modell STI Brembo-bromsar – 6-pot och 2-pot, fram respektive bak. Yokohama Advan A052 265/35R18-däck får det berömda AWD-greppet till marken fint.

Toby_Thyer_Photographer-4

För att fullborda WRC-utseendet har även en enstaka främre stötfångare, sidorallyspeglar i kolfiber och en bakvinge i 98WRC-stil monterats.

Toby_Thyer_Photographer-14

När karossen var tillräckligt bred var det dags att lägga ner lite färg. Den ursnygga Amazon Green Metallic är en klassisk 964-erans Porsche-färg, och det är uppfriskande att se en Impreza som inte är i den klassiska nyansen av blått.

Toby_Thyer_Photographer-29

Vissa kanske inte håller med om det påståendet, men jag är säker på att vi alla kan hålla med om att kroppsarbetet ser fenomenalt ut. Och så borde det – det kostade en fin slant. För att inte tala om många timmars arbete som gick åt till att bredda satsen och få en OEM+ passform och finish på resten av panelerna.

Toby_Thyer_Photographer-10

Nästa steg är att få drivlinan att matcha utseendet. För verkligheten är att vardagliga människor som du, Daiki-san och jag, inte har obegränsade resurser för att bygga en komplett projektbil på ett enda tillfälle. För vissa kan det vara mer prioriterat att få den mekaniska sidan av en konstruktion; för andra kan det vara inredningen. För Daiki-san var exteriören den viktigaste delen, så det var det han koncentrerade sig på Z först.

Se även  En Audi 90 Sedan med Quattro-tema byggd för drift med fyrhjulsdrift

Låt oss kalla detta för runda ett. Jag kan knappt vänta på omgång två…

Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button