Nyheter

Räkna inte med EV-bromsljus för att kommunicera bromsregen

Vissa elbilar lyser inte upp sina bromsljus när de använder regenerativ bromsning, fann Consumer Reports i ett nyligen genomfört test.

Regenerativ bromsning gör det möjligt för förare att bromsa in (och tillfälligt ladda batteriet) utan att använda bromspedalen, vilket också kan innebära att det inte stämmer överens med bromsljus, CR som hittades i ett test av elbilar från Genesis, Hyundai, Kia och Mercedes-Benz.

En del av problemet är att när man förlitar sig på starkare regenerativ bromsning, även känd som enpedalkörning, håller förare ofta lätt tryck på gaspedalen för att jämna ut övergången mellan acceleration och retardation, fann CR. Och vissa elbilar kommer inte att tända sina bromsljus om inte föraren tar foten helt från gaspedalen.

2022 Kia EV6, röd, och 2022 Hyundai Ioniq 5

Federala bestämmelser täcker inte heller användning av bromsljus med regenerativ bromsning. Som CR noterar, anger Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) nummer 108, som omfattar bromsljus, att de måste aktiveras vid ansättning av färdbromsarna (dvs friktionsbromsarna), men kräver inte att bromsljusen aktiveras när färdbromsar används inte. Det förbjuder inte användning av bromsljus när fordonet bromsar in på annat sätt, men det kräver inte det heller.

CR upptäckte detta problem först 2014 med en BMW i3-testbil, men det dök upp igen under tester av nyare elbilar. Testare fann att en 2022 Hyundai Ioniq 5 kunde bringas till ”nästan helt stopp” utan att bromsljusen tänds, så länge föraren höll ett lätt tryck på gaspedalen.

Testare såg samma resultat i elbilar från andra Hyundai-ägda märken, inklusive en 2023 Genesis GV60 och Electrified GV70, en 2022 Kia EV6 och en 2023 Kia Niro EV. Både Ioniq 5 och Kia EV6 har jämförbart regenerativt bromsbeteende – även om de är utformade väldigt olika. Hyundai Ioniq 6 verkar inte ha uppvisat samma beteende.

Mercedes-Benz EQ-modeller i Strong Recuperation-läge (den högsta nivån av regenerering) uppvisade ännu udda beteende. När hastigheten sjönk till cirka 5 mph och retardationshastigheten minskade för att ge ett mjukare stopp fann testarna att bromsljusen släcktes och tändes igen efter cirka 15 sekunder. En talesman för Mercedes som citeras i CR-rapporten sa att bromsljusen i fråga överensstämde med bestämmelserna, och noterade att lampor inte krävs när fordonet står stilla och bromspedalen inte är nedtryckt.

Funktionell regenerativ bromsning användes först på 1960-talet i American Motors Amitron, men blev inte vanligt förekommande förrän hybrider och elbilar blev vanliga. Biltillverkare har fortfarande olika syn på regenerativ bromsning, med vissa väljer bort stark regen, vilket understryker att det är mindre effektivt än utrullning i vissa situationer och inbjuder till ojämn körning.

Tesla-fordon hade aldrig extrem regenerativ bromsning tidigare, och BMW i3 var den första modellen som Biltips Reports stötte på med mycket aggressiv regen som innebar att du kunde köra långa sträckor utan att röra bromspedalen. Det tillvägagångssättet kommer förmodligen inte att försvinna. Biltillverkare har till och med övervägt en framtid där friktionskuddar kan elimineras helt.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button