Nyheter

Prodrive P25 superbil hyllar ursprunget till snabba Subies

Att komma in i Prodrive P25 för första gången väckte vågor av nostalgi – för vad jag samtidigt visste väl och aldrig riktigt hade upplevt.

Liksom många i en kohort av bilbesatta Gen Xers blev jag medveten på 1990-talet om att det fanns mer med motorsport än NASCAR, Formel 1, CART och Funny Car och monstertrucktävlingarna på söndag, söndag, söndag. Den som var mycket mer intressant att titta på – på TV, eller personligen när jag kunde – var rallyracing.

Mitten till slutet av 90-talet representerade en sorts storhetstid för Subaru motorsport, eftersom det samlade på sig rallyvinster med Richard Burns och Colin McRae. Subarus prestationsstamtavla idag skulle inte vara lika spännande utan Impreza 22B STi som en förfäder. Tillverkad 1997 för att fira Subarus 40-årsjubileum, den erbjöd en direkt koppling från rallystadiet till produktionen.

Ändå är det en bil som aldrig sålts på Subarus största enskilda marknad, USA

På avstånd är Prodrive P25 nästan en dubbelgångare av den ikonen på Subaru rallyscenen, av vilka bara 424 tillverkades globalt, de flesta sålda i Japan. Men för dem som vill ha något alldeles speciellt i sina garage för bandagar eller back-road-sprängningar, är P25 ännu mer exklusiv. P25 kostar 460 000 brittiska pund (cirka 600 000 USD) som utgångspunkt, exklusive skatter, leveransavgifter, registreringsavgifter utanför Storbritannien, importtullar eller andra skräddarsydda förfrågningar. Och bara 25 eller så kommer att göras.

Som referens, den mest önskvärda av de ursprungliga 22Bs har nu marknadspriser högre än så. Ett begränsat antal av de som har körts har importerats till USA, och även de välanvända hämtar priser över 200 000 USD.

Prodrive P25

En Subaru superbil inte tillverkad av Subaru

Så här var jag på en av hanteringskurserna på Englands Millbrook Proving Ground, bakom ratten på en bil som ser ut som 90-talsdelen. Men för de flesta syften är det en Subaru superbil undertill.

De som har klockat några mil i generationen av Impreza Coupe som denna bygger på – jag med 2.5RS Coupe – kommer interiören samtidigt kännas både bekant och annorlunda. Kolfibern genomgående, de helt andra pedalkuddarna och fotutrymmet, avsaknaden av växelspak och den stora paddeln vid sidan av ratten sa alla till mig att det här var något mer. Det gjorde även de välförstärkta sportstolarna. Men den snäva golvkonturen och spridda ben som behövdes för att passa bekvämt kändes precis som boendet i andra Imprezas av eran.

P25 är ingen replik, betonar Prodrive. Den är baserad på den ursprungliga STi-karossen från 1990-talet men är sin egen skapelse – en restomod som väger mindre än 2 700 pund, är ett par hundra pund lättare än originalet, presterar bättre än den och inte håller tillbaka i att knacka på två och ett halvt decennier av perspektiv och motorsportsteknik.

Se även  Zeekr kan vara nästa EV-startup som lanserar börsintroduktion i USA

Prodrive, det är värt att notera, är inte en del av Subaru. Bilar är bara en del av dess motorsport- och teknikverksamhet, även om det är en plats som visar upp företagets flytande med viktbesparande kompositer.

Omdöme: Prodrive P25

Omdöme: Prodrive P25

P25 packar en Subaru boxer körd till Pro

Motorn i P25 är och är inte en Subaru-skapelse. Det är en Prodrive-byggd 2,5-liters turbo-4 baserad på Subaru EJ25-motorn från de senaste årsmodellerna.

Att höja cylindervolymen till 2,5 liter hjälpte till med vridmomentet jämfört med den 2,0-liters Prodrive hade arbetat med, förklarade Tomasz Jermolaj, P25:s motorutvecklingsingenjör, för Motor Authority. Den skapade sedan sina egna skräddarsydda vevstakar och kolvar, och medan den använde det befintliga ventilsystemet som utgångspunkt skapade det sina egna ventiler, fjädrar och kamaxel.

Prodrive har fortsatt att utveckla och förfina P25 sedan dess introduktion förra året vid 2022 Goodwood Festival of Speed, och med lanseringskontroll kan den nu leverera en 0-60 mph-tid på mindre än tre sekunder; förra året uppskattade Prodrive en 0-62 mph-tid på mindre än 3,5 sekunder.

Prodrive tog ett knepigt tillvägagångssätt för att se till att P25 alltid känns på topp. En del av det är att skicka en extra sked socker – det är högoktanig bensin – till Garrett-turbon för att hålla den snurrande när den lyfts, men det finns mer med det: helt enkelt använda mer gas än motorn någonsin kommer att behöva.

”Eftersom vi behåller en boost-reservförspjäll och turboladdaren förmodligen är dubbelt så hög hastighet som den borde vara, så när du lägger till gas har du det omedelbara vridmomentet,” sa Jermolaj och tillade att man använder en gas som fortfarande är på 50 % av dess kapacitet på full last hjälper också – även om det inte är det mest bränslesnåla sättet att göra saker på.

Prodrive P25

Prodrive P25

Prodrive P25 är anpassad för kraftplatån

Effekten minskar och gasingångarna mjuknade i vägläget jag först provade. Att köra P25 rakt ut – något jag inte gjorde – skulle kräva intensivt fokus, och tajming av dina växlingar är en stor del av det även om du inte behöver oroa dig för vänster pedal (det är allt automatiserat för allt utom start ). Men jag fick nog av ett prov i Sport-läge för att berätta att P25 känns mer hemma med sig själv när den körs hårt. Sedan producerar den 440 hk från 5 500 rpm hela vägen till dess 7 000 rpm redline, och Prodrive rekommenderar att du växlar upp vid 6 500 rpm för att få ut det mesta från denna ”kraftplatå” med sin växling, som sedan sänker dig tillbaka till 5 500 rpm . Samtidigt är vridmomentplatån (officiellt nummer fortfarande TBA) från 3 000 rpm till 5 500 rpm, så även om du växlar i god tid innan du skulle ut på banan känns det alltid som att boosten kommer starkt och det är svårt att fånga motorn platt- fotad.

Se även  Nytt koncept förhandsgranskar den moderna versionen av Renault 4

Bakom motorn finns Prodrives styrsystem för motorsport-ECU – samma som den placerar i sin Dakar terrängrallyracer. Sport Plus-läget ändrar mittdiffbeteendet och lägger till startkontroll. Det finns också en handbroms i WRC-stil som kringgår mittdifferentialen, som i huvudsak transplanterades direkt från rallyracing.

Omdöme: Prodrive P25

Omdöme: Prodrive P25

P25 får en 6-växlad sekventiell växellåda, med differentialer fram och bak och en elektroniskt styrd aktiv mittdifferential. Den viktigaste lärdomen om hur man kör P25 involverade den 6-växlade sekventiella växellådan, vilket är en ganska stor utveckling från den 5-växlade manuella växellådan på 22B. Att starta från stående start och komma tillbaka till stopp är de enda gångerna då du behöver oroa dig för kopplingspedalen på grund av den långa paddeln monterad på rattstången. Dra den stora paddeln närmare och du växlar upp; skjut den framåt och du växlar ned; håll den framåt från första och du kommer till neutral.

Om det finns en annan lektion är det att du måste hålla foten i den. Under den korta sträckan av banan och i en annan punkt genom ett hörn och avfart känner jag att centerdiffen gör sitt jobb med distributionen, och jag får mer förtroende för de enorma sexkolvda främre och fyrkolvda bakre AP Racing-bromsarna ( det finns ingen power assist). Det blir mycket gnäll och drivlina när man går försiktigt, och jag lär mig att inte lyfta för snabbt, men alla de andra ljuden verkar försvinna när man kliver in i det. Jag doppar i full gas kort och tycker att det är berusande – inklusive ljudet från Akrapovic-avgaserna och dess aktiva bypass som är högt men inte ansträngande. Ytterligare tre varv och jag skulle pressa min egen förmåga men inte bilens.

Prodrive P25

Prodrive P25

Och så visar Higgins oss hur

Jag får det några minuter senare, när jag hoppar in i passagerarsätet med prorallyföraren Mark Higgins. Han får bilen att dansa precis lagom mycket för vad som måste vara en jäkla varvtid. Vi drar många laterala Gs när vi slungar runt samma hörn med grace och han hittar ett sätt att svänga lite åt varje håll och utan alltför mycket dramatik för en snabb vänster-höger-kurva längs banan. Flytten får det att kännas som att en osynlig hand för ett ögonblick gav oss en knuff, och det är ett bevis på både föraren, naturligtvis, och verktygsuppsättningen som denna bil ger.

Higgins pressar bilen mycket hårdare genom de varven, förstås, och jag börjar känna lukten av kopplingen, bromsarna, tecknen på en bil som fått ett riktigt träningspass.

Se även  Återupplivade Bizzarrini retar Giotto V-12 superbil

Jag frågar Jermolaj om hur många varv P25 är designad för att köras av en pilot som Higgins, och han svarade att test P25 har mer än 20 000 mil med lite slitage och inga fel. Den är konstruerad för att vara motståndskraftig. Motorn och kopplingen behöver inte frekvent service eller justeringar, och om något blockerar kylaren och temperaturspikar, kommer den att slå tillbaka till vägläge och sedan gå tillbaka till sport om temperaturen återhämtar sig.

Prodrive går i god för sin motor och säger att den inte är byggd bara för spårtid – och skulle vara redo för uppgiften att köra dagligen, om det är vad ägaren har för avsikt med en bil på 600 000 dollar. Vidare är detta varken en kinkig superbil eller en äldre bil, och dess layout, med en drivlinalåda designad av Prodrive och byggd av Bosch, innebär att det inte finns några säkringar och inga tillbehör som behöver sina egna diagnoser. Ägare kan helt enkelt kontakta Prodrive och få ett snabbt svar.

Omdöme: Prodrive P25

Omdöme: Prodrive P25

Skräddarsydd för vägen, banan eller båda

P25 är förmodligen den enda restomod i världen som är helt homologerad som om det vore en vanlig produktionsmodell, sa Prodrive. Den kör sina lampor, fjädring och mer genom brittisk homologering, och den kommer att ha ett TÜV SÜD-godkännandecertifikat för Tyskland och EU. Och japp, några av dem kommer att hamna i USA

Som exempel på vad den kan göra på skräddarsydd basis kan kunderna välja sin egen färg (P25 blå är lanseringsfärgen), välja sin egen hjulfärg, lägga till en Tarmac-splittrar i kol, bli av med baksätet eller välja att lämna Vissa delar av kolfiberkarossen exponeras, som speglarna, taket eller bakvingens bårflik.

P25 finns i vänster- eller högerstyrd, men testaren jag hade en sväng i var högerstyrd. Prodrive har redan tillgodosett vissa ”skräddarsydda” behov, som att göra chassit och dess Bilstein-dämpare lite mjukare för vissa kunder.

Företaget hade sagt att det skulle klara 25 bilar plus tre testare, och alla 25 produktionsbilar talas för. Men med tester konsoliderade till en bil, antydde det, att det kan finnas plats för ytterligare en kundbil eller två.

Vad som är uppenbart efter att ha kört P25, efter att ha stått tillbaka och blött in allt, och efter att ha pratat med några av människorna som skapade den, är att det här inte är en garagedrottning, och på något sätt är det en koppling mellan den nuvarande WRX och dagens tävling bilar. Den är designad för att köras hårt och njutas – på vilken rallyscen som nostalgin pekar mot.


Subaru betalade för flyg och logi för att Motor Authority skulle presentera denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button