Electric car

Porsches Mission X-design tar en ny riktning

Varje decennium eller så går Porsche bortom sina sportbilar för att bygga en superbil. Den sista var 918 Spyder 2013-2015 som var det tyska märkets första plug-in hybrid. Nu överväger Porsche en plugg för sin nästa superbil, även om den här skulle avstå från alla förbränningsmotorer och skulle vara ett batteridrivet fordon.

Den debuterade förra veckan i konceptform som Porsche Mission X, och dess design innehåller element inspirerade av motorsport, lyxbilar, traditionella Porsche och fordonsinnovation.

Bilens formfaktor är en superbil i mitten av motorn. Det ger bilen en kort nos, en kabin som är framskjuten som i C8 Chevrolet Corvette och Audi R8, och en lång svans. I ett designsamtal med bilmedia sa Peter Varga, chef för exteriördesign på Porsche, att batteriet är placerat bakom passagerarsätet på tvåsitsen, förmodligen bredvid kraftelektroniken och/eller en elmotor.

Noterbart är att utseendet skiljer sig från 911:an, vars delar används i alla Porsche mainline-bilar.

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Mission X får ett nytt ansikte med vertikala strålkastare som har fyra distinkta LED-ljusfält. Varje strålkastarenhet har en strukturell väv som finns på andra ställen i hela bilens design. Den nedre delen av nosen är ett luftintag i full bredd som ger både aerodynamiska och kylande funktioner. De flesta elbilar har avstängda ansikten, men den öppna nedre fasaden på Mission X visar dess prestationsavsikt. Totalt ser näsan väldigt kort ut, nästan stubbig.

Huven krattar ner från kabinen för att sitta lågt fram, vilket borde ge bra siktlinjer framåt. Den har också en nedsänkt mittdel och luftventiler i bakkanten. Varga sa att det inte finns någon frunk under huven, men det är troligt att det här är en konceptbil. Räkna med en fruk i alla möjliga produktionsversioner.

Se även  Nissan försöker minska kostnaderna för elbilar, anser hybridlastbilar

Framskärmarna har ett pontonutseende, särskilt sett bakifrån, där de öppnar sig och du kan se karossen smalna av inåt. Den bakre delen av den pontonen är dock platt för bättre luftflöde från däcken. Dörrarna sitter några centimeter inombords, ett designelement Varga säger var inspirerat av utseendet på Carrera GT från 2004-2006 och 918 Spyder. Nedre sidokjolar med ”Mission X”-skriptet stiger upp för att sluta i bakskärmarna.

Taket har ett tydligt inflytande från Porsches 906, 907, 908 och 917 racerbilar från 1960- och 70-talen. Den framhäver både exteriören och interiören eftersom den för glaset hela vägen till toppen av bilen och lämnar bara en strukturell ryggrad. Dörrarna öppnas i saxstil, som på en Lamborghini. Ett ovalt fönster som Porsche kallar ett Daytona-fönster sitter högst upp på vindrutan. Det finns inga sidospeglar. Istället har Mission X hajfenor i flygplansstil bakom dörrarna som rymmer backkameror.

Bakskärmarna har en kuvertdesign istället för fronternas pontonutseende, och bakluckan har ett fönster för sikt bakåt och eventuellt för att se delar av den elektriska drivlinan.

På baksidan har Mission X ett horisontellt tema snarare än ett vertikalt tema som framtill. En baklykta spänner över bilens bredd, avbruten i mitten av tända ”Porsche”-bokstäver. Liksom strålkastarna sitter även LED-baklyktorna i en simhudsstruktur, vars element också återfinns i hjuldesignen. En stor diffusor kanaliserar luften från baksidan av bilen.

Porsche har inte angett en dragkoefficient för Mission X, men den sa att bilen kan skapa mer downforce än 2023 911 GT3 RS, som maxar på hela 1 895 pounds av downforce vid 177 mph.

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Inuti kombinerar Mission X racerbil och lyxelement. Styroket innehåller flera kontroller som moderna racerbilar. De inkluderar kontroller för körlägen, stabilitetskontroll, kurvstyrning, bromsbalans, energiåtervinning, samt blinkers. Ett digitalt instrumentkluster med låg profil sitter på rattstången för att röra sig med ratten, och pedalerna är justerbara. Startkontakten, på typiskt Porsche-manér, är placerad till vänster om styroket.

Se även  Idéer för att bli av med gamla bilar som bara tar plats

Passagerarna måste kliva över tjocka kolfibertrösklar (som är en del av chassit och klarlackerade i svart) för att komma åt stolarna i olika färger för föraren och passageraren. Sätena är gjorda av dynor. Markus Auerbach, chef för inredningsdesign på Porsche, säger att kuddarna är borttagbara för att tillåta anpassade kuddar att 3D-utskrivas baserat på skanningar av förarens (och förmodligen passagerarens) kropp.

En mittskärm i porträttstil skulle ha minskat medieinnehållet jämfört med dagens lyxbilar när Mission X:s uppdrag kör. Porsche har till och med stora knappar längs skärmens högra sida för att göra skärmen lättare att använda med körhandskar.

Under skärmen finns en växelspak som även kan fungera som ett handstöd för att använda pekskärmen, medan passagerarsidan av instrumentbrädan får en timerenhet med en digital komponent och en stor analog klocka. Vi ser det som den logiska utvecklingen av Porsches Sport Chrono-paket. Den kan visa spårtider och hälsoinformation på föraren, och dess skärm är borttagbar. Kameror i dörrarna kan också spela in video i och utanför fordonet, och dessa flöden kan redigeras för att ge en sammanfattning av en körsession.

Dörrpanelerna är hem för luftventiler som inte får plats på instrumentbrädan, samt bildskärmar som visar utsikten över de yttre kameraspeglarna. En bakre kameraspegel sitter också högt, medan takets rygg är hem för belysning. Handskfacket passar inte heller på instrumentbrädan utan sitter istället mitt i bilen mellan sätena.

Efter sin debut förra veckan samlar Porsche in kundfeedback och försöker skapa ett affärscase för Mission X. Skulle det få grönt ljus skulle det troligen ta ungefär fyra år att komma ut på marknaden.

Se även  Ford F-150 Lighting-priset stiger igen, nu börjar $12 100 högre än föregående år

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button