Luxury car

Porsche vinst stiger på starkare försäljning, prissättning makt

Porsche AG:s resultat för första kvartalet ökade när lyxbilstillverkare fortsatte att visa uppgångar trots en avmattande global ekonomi.

Rörelsevinsten steg till 1,84 miljarder euro (2,03 miljarder dollar) medan intäkterna ökade till 10,1 miljarder euro under första kvartalet, uppgav företaget på onsdagen. Det är ungefär 25 % högre än förra året, även om det misslyckades med att imponera på investerare som såg efter aggressiva prishöjningar. Porsche-aktien föll hela 3,6%.

Avancerade biltillverkare som Porsche, Mercedes-Benz AG och BMW AG har visat sig vara mindre utsatta för att dämpa global efterfrågan och inflation som slår mot konsumenterna. Ändå tynger den ekonomiska osäkerheten branschen.

Porsche planerar att höja priserna med 4% till 8% under andra halvåret för nya modeller i USA och Europa, sade finanschef Lutz Meschke på ett samtal med reportrar. Han tillade att företaget förväntar sig att baspriserna för sina elfordon kommer att vara 10% till 15% högre än motsvarande förbränningsmotormodeller.

”Förväntningen när det kommer till BEV-övergången är att vi kan uppnå en mycket hög prispremie,” sa Meschke.

Porsche, som upprepade sin vägledning för 2023 att marginalerna skulle hålla sig inom intervallet 17% till 19%, sa att dess avkastning på biltillverkning var 18,2% under det första kvartalet.

Biltillverkare får fortfarande ett uppsving från uppdämd efterfrågan efter att problem med leveranskedjan har begränsat produktionen, även om osäkerheten om den globala efterfrågan kvarstår. Stellantis NV:s försäljning under första kvartalet steg mer än väntat tack vare starka fordonspriser och högre leveranser av modeller som Jeep Compass.

Men pressen på biltillverkarna kvarstår, särskilt efter Tesla Inc.:s beslut att sänka priserna på sin elbilslinje, vilket är ett hinder för mellansegmentets elektriska modeller. Ändå, för lyxbilstillverkare som Porsche, tittar analytiker på om de kan höja priserna mer för att kompensera för högre insatskostnader.

Se även  Rivian lägger till ett 390 mils Max Pack-batteri till R1S SUV

”De viktigaste tesen om Porsche är att de kan pressa prissättningen i den här miljön”, säger Bernstein-analytiker Daniel Roeska. ”Om det inte händer är det oron.”

Tillverkaren av sportbilen 911, som förblir majoritetsägd av moderbolaget Volkswagen AG sedan förra årets notering, siktar på ett steg längre exklusivt för att slåss mot Ferrari NV. Det tyska företaget planerar en helelektrisk högpresterande SUV över sitt batteri Cayenne, planerad till omkring 2026, som en del av en plan för att öka rörelsemarginalerna till mer än 20 %.

Porsches enhet för finansiella tjänster var mindre immun mot effekterna av inflation och stigande räntor. Under det första kvartalet såg divisionens rörelsevinst minska till 86 miljoner euro från 102 miljoner euro på värderingen av räntesäkringar och derivat, och sa att andelen leasade och finansierade nya bilar minskade till 42 % från 46 % förra året.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button