Feature

Porsche Restomod eller konst? Nardone 928 är båda

I motsats till vad många tror är Ultrace mer än en ställningsshow. Arrangörerna tycker om att bjuda med sig samlare av klassiska racerbilar och har även original restaurerade projekt. De gör detta för att utbilda Ultrace-besökare om ursprunget till ställningstagande och modifiering av kulturen som helhet.

I en sådan miljö passade denna Porsche 928 S4 – nu förvandlad till en skräddarsydd modern GT – precis in på Ultrace 2023.

Nardone Automotive 928-prototypen visades bredvid en originalbil, så det var lätt att se den enorma mängd arbete som har lagts ner på omvandlingen. Thierry Nardone, en fransk entreprenör och fan av växellåds-porsche, har tagit ett tillvägagångssätt som liknar Singer och Automobili Amos i den omarbetade 928:ans konstruktion.

nardone-928-by-wheelsbywovka-3

När han designade Nardone 928 samarbetade Thierry med ett antal välkända företag med erfarenhet av att skapa unika bilar, inklusive Le Mans-prototyper. Dessa partnerskap återspeglas väl i Nardone 928:s rejäla prislapp på 480 000 € (ungefär 525 500 USD), exkl. donatorbilen.

nardone-928-by-wheelsbywovka-15

Så vad får du för alla dessa pengar? Låt oss börja med chassit, som är förstärkt och försett med kolfiberkaross. De nya muskulösa stänkskärmarna ökar 928:ans fabriksbredd med 80 mm (3,15 tum) fram och 100 mm (3,9 tum) bak.

nardone-928-by-wheelsbywovka-17
nardone-928-by-wheelsbywovka-19

Thierry tror att en restomod inte är en restomod om den inte har nya lampor. Det betyder inte att man använder nya gamla lager (NOS) lampor, utan helt nya enheter med designtips hämtade från originaldelarna. Det Nardone Automotive har kommit fram till är ganska speciellt.

Att återuppfinna 928:ans ikoniska popup-strålkastare var inte lätt. De nya lamporna liknar fortfarande originalen, men är gjorda av kompositmaterial och har LED-belysning. Fyrpunktsvarselljusen är en modern touch av Porsche-stil. Den bakre bromsljusenheten är ännu mer kreativ. På Nardone 928 är det en bred design i ett stycke som är nedsänkt i karossen och återigen använder LED-teknik.

Se även  Square Engine, Round Car: A Backwards, Bonkers VW Beetle
nardone-928-by-wheelsbywovka-4

De skräddarsydda smidda 18-tumshjulen är moderna tolkningar av de klassiska Porsche ’manhålen’ och har en konkav mittsektion.

nardone-928-by-wheelsbywovka-25

Bildesignstudion BorromeodeSilva i Milano och Podium Advanced Technologies i Pont-Saint-Martin samarbetar med Nardone Automotive för detta projekt. Båda italienska företagen var ansvariga för att ge Automobili Amos Lancia Delta Futurista liv, och med deras hjälp har Nardone 928 aktiv elektrisk fjädring och servostyrning, samt ett modernt motorstyrningssystem.

nardone-928-by-wheelsbywovka-34

Motorn i denna prototypbil – som faktiskt är Thierrys egen 928 från 1986 – förblir original vid denna tidpunkt, men många förändringar väntar på 5.0L V8-motorn. Visionen går ut på att behålla originalblocket och cylinderhuvuden samtidigt som man anpassar inredningen. Inga eftermarknadsdelar kommer dock att användas. Istället kommer varje element att tillverkas av ingenjörer från Italtecnica och BorromeoDeSilva. Teamet är fokuserat på att skapa ett vackert motorrum som kompletterar den övergripande estetiken hos Nardone 928.

En helt omarbetad transmission kommer att ge sex framåtväxlar inuti 928:ans ursprungliga 5-växlade växellåda. Denna aspekt av projektet har anförtrotts Involute Transmissions, vars företagsgrundare, Lionel Bauduin, är en tidigare designingenjör i Mercedes F1-teamet.

nardone-928-by-wheelsbywovka-7

Med alla ändringar – framför allt kompositkarossen – är Nardone 928 på väg att väga 100 kg (220 lb) mindre än originalbilen. Men allt handlar inte om prestanda; Thierry påpekade att elegans och komfort är prioritet. Vilket snyggt för oss in i bilen…

nardone-928-by-wheelsbywovka-8

Interiören har genomgått en fullständig revidering med Foglizzo-läder och Alcantara. Infotainment kommer via Porsche Classic Communication Management (PCCM), kombinerat med ett förstklassigt hi-fi-system och Apple CarPlay för en modern upplevelse.

nardone-928-by-wheelsbywovka-29

Det nya instrumentbrädan är en hyllning till minimalism med en enda analog urtavla på plats. Tillsammans med en manuell växling har interiören designats för att göra körningen i fokus.

nardone-928-by-wheelsbywovka-20

Det ambitiösa projektet började i mars 2019 och Nardone Automotive grundades officiellt i april 2021. Företaget planerar att genomföra de första åtta leveranserna av Nardone 928 2024.

Se även  2023 Porsche Taycan får en hel del uppdateringar

Porsche 928-designen är verkligen tidlös, och jag är så glad att Thierry Nardone valde att ansluta sig till de växellådsdrömmar han hade som barn, snarare än att gå ner för den välresta 911 restomod-rutten.

Vladimir Ljadov
Instagram: wheelsbywovka
eftersom@wheelsbywovka.com
www.wheelsbywovka.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button