Luxury car

Porsche Mission X-koncept pekar på märkets nästa hyperbil

Frekventa intervjuer med Porsches vd Oliver Blume inkluderar en fråga om när vi får se en annan Porsche-hyperbil. Han svarade en gång på frågorna med någon version av ”inte förrän tidigast i mitten av decenniet.” Hans senaste svar, från april i år, förde det tillbaka mot slutet av årtiondet; Blume och FoU-chefen Michael Steiner säger att den nuvarande batteritekniken inte är beredd att tillfredsställa de krav som en Porsche-hyperbil skulle ställa på den, så alla kommer att behöva vänta på nästa generations celler som kommer om fyra eller fem år. Så bilen du ser här, Porsche Mission X-konceptet, är inte nästa Porsche hyperbil och är för närvarande inte planerad till försäljning. Den batterielektriska tvåsitsen med den ”ultra high-performance” drivlinan är dock full av indikatorer om vad som kan vara på vägen.

Klädd i en speciellt skapad Rocket Metallic med accenter av satin kolfiber, dimensioner 177 tum i längd och 78,7 tum i bredd passar konceptet i samma grova fotavtryck som 2003 Carrera GT och 2013 918 Spyder. 20-tumshjulen fram och 21-tum bak äter upp nästan halva tvåsitsiga höjden på 47,2 tum. Eftersom detta koncept räknas som en av varumärkets 75-årspresenter till sig självt blandas historiska signaler med moderna. De upplysta DRL:erna på bilderna omarbetar fyrpunktssignaturen som syns på biltillverkarens vägbilar. Samtidigt kallar DRL:erna och de fyra LED-huvudljusen begravda i gallerstödstrukturen tillbaka till de staplade dubbla strålkastarna som satt några centimeter från marken på Le Mans-racers som 906 och 908. Passagerare går in genom dörrar som svänger upp och framåt som de på förstklassiga Le Mans-prototyper som går tillbaka årtionden, sedan sitta under en glaskupol byggd runt ett skelett av kolfiberförstärkt plast. Och Mission X markerar debuten för Porsches nya vapen.

Se även  Varför gamla F1-bilar tar timmar att starta

Det hela är modernt på baksidan. Ett horisontellt galler stöder tunna, utsmyckade LED-bakljus som fäster den flytande, upplysta Porsche-logotypen. Vid laddning pulserar ”E” i vitt.

Kabinen ber även åskådare att nå toppfart. De kolbakade sätena och deras sexpunktsselar verkar till stor del inbyggda i badkaret. Båda har Andalusia Brown-sänkningar, förartronen som dessutom betecknas med Kalahari Grey-överdelen. Det finns fyra paddlar bakom styroket – vi är inte säkra på vad de styr annat än den uppenbara gissningen om regenbromsning. Det utsmyckade stoppuret framför passageraren är en avtagbar enhet som kläms in i ett bajonettsystem på instrumentpanelen, skapat av Porsche Design. På banan kunde stoppuret användas tillsammans med de flera inbyggda kamerorna. Man föreställer sig att andra tillbehör, som en skärm, skulle kunna gå här när de inte är på banan.

Porsche kallar det en ”omtolkning av en hyperbil”, men vi vet inte tillräckligt om Mission X ännu för att förstå vad det betyder. Drivlina och utgångsspecifikationer inkluderades inte i avslöjandet. Vi har fått höra att batteriet sitter bakom cockpiten på ett sätt som efterliknar dynamik i mitten av motorerna, uppställningen som kallas ”e-core”. Biltillverkaren sa att om den gatulagliga kupén skulle få en produktionskörning, skulle den syfta till att ”vara det snabbaste väglagliga fordonet runt Nürburgring Nordschleife; ha ett effekt-till-viktförhållande på ungefär en hk per 2,2 lbs.; uppnå downforce-värden som är långt över de som levereras av nuvarande 911 GT3 RS; erbjuder avsevärt förbättrad laddningsprestanda med sin 900-volts systemarkitektur och laddar ungefär dubbelt så snabbt som den nuvarande Porsche-föregångaren, Taycan Turbo S.”

Från toppen har Mission X Mercedes-AMG One i sikte, den andra hyperbilstillverkaren i Stuttgart äger Nordschleife-rekordet med en tid på 6:35.18. Det är cirka 22 sekunder snabbare än 918 Spyder körde varvet, 918 var den första produktionsbilen som bröt sjuminutersbarriären.

Se även  Alfa Romeo Tonale släpper den icke-hybrid 2,0-liters för USA

Kraft-till-vikt-förhållandet mäts i metriska hästkrafter, alltså 0,986 av våra amerikanska ponnyer per kilogram. 918 Spyder vägde cirka 3 650 pund, eller 1 656 kilo. Med tanke på vikten av en elektrisk hyperbil – Rimac Nevera väger cirka 5 070 pund eller 2 300 kg – kan vi tro att en Mission X kommer in på 1 700 hk på den extremt låga delen till så mycket som 2 300 hk.

GT3 RS producerar så mycket som 860 kg (1 896 pund) av nedåtkraft men använder en gigantisk vinge och andra aero-tillägg för att göra det, vilket betyder att det ostörda Mission X-konceptets växthus och övre ytor döljer en underrede full av chikaneri.

Och Taycan Turbo S maxar vid 270 kilowatts laddning för att gå från 5 % till 80 % laddning på lite mer än 20 minuter. Läs: Mission X-konceptet bör fyllas snabbt.

När det gäller chanserna för en version du kan köpa, säger Porsche att Mission X ”produktion kommer att beslutas i god tid.” Vi tvivlar inte på att telefonerna på HQ har ringt med ”namn-ditt-pris”-erbjudanden hela dagen. Vi förstår inte varför Porsche skulle missa chansen att fira sin födelsedag med ett coolt nytt koncept, några godsaker till sina bästa kunder, några ikoner för eftervärlden och en fantastisk byte.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button