Nyheter

Porsche Mission X förhandsvisar elektriska sportbilar, 900V laddning

Porsche presenterade på torsdagen Mission X, ett elektriskt suoercar-koncept som kan förhandsgranska en framtida produktionsmodell.

”Som en designstudie, som inte bjuds ut till försäljning, med produktion som ska beslutas i god tid, är Mission X en inblick i hur framtidens sportbil skulle kunna se ut”, förklarade ett Porsche pressmeddelande. Biltillverkaren ser den helelektriska Mission X som nästa steg i utvecklingen av prestandabilar.

”Porsche Mission X är en teknikfyr för framtidens sportbil”, sa Porsches vd Oliver Blume i ett uttalande. ”Som 959, Carrera GT och 918 Spyder före den, ger Mission X en avgörande drivkraft för den evolutionära utvecklingen av framtida fordonskoncept.”

Porsche Mission X koncept

Bilarna som Blume refererade till var Porsches prestanda flaggskepp under sina respektive tider. 959 och Carrera GT kom före den moderna eran av elektrifiering, medan 918 Spyder använde en plug-in hybrid drivlina. Men med Mission X säger Porsche att framtiden för sportbilar med snabbast möjliga varvtider är helt elektrisk, inte någon kombination av elektrifierad och förbränning.

Även om Porsche inte har gett Mission X grönt ljus för produktion, är det värt att komma ihåg att Mission E-konceptet så småningom förvandlades till Porsche Taycan. Biltillverkaren har också satt upp några prestationsmål för en produktionsversion som indikerar att något utvecklingsarbete redan har gjorts.

Om Mission X går i produktion måste det vara det snabbaste väglagliga fordonet runt Tysklands Nürburgring Nordschleife, ha ett kraft-till-viktförhållande på en hästkraft per 2,2 pund, uppnå högre downforce än den bensindrivna sportbilen 911 GT3 RS , och laddar ungefär dubbelt så snabbt som nuvarande Taycan Turbo S—med en ny 900-volts elektrisk arkitektur.

Konceptet i sig är relativt kompakt och mäter 177,0 tum långt och 78,7 tum brett. Passagerarutrymmet med två säten består av en lätt glaskupol och vad Porsche kallar ett ”exoskeleton”-chassi tillverkat av kolfiberförstärkt plast.

Styling inkluderar några referenser till tidigare Porsche racerbilar. Dörrarna i Le Mans-stil, som öppnas upp och ut, är tänkta att likna dem hos en prototypracer som Porsche 917. Strålkastarna påminner om 906 och 908, enligt Porsche.

Interiören inkluderar en stoppursmodul som monteras på instrumentbrädan, med analoga och digitala displayer för inspelning av varvtider och annan data.

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Detaljer om motorer och batterier avslöjades inte. Porsche är dock känt för att utveckla solid-state batteriteknik, möjligen för en framtida elektrisk version av 911, som kan utnyttjas här. Biltillverkaren indikerade för Biltips Reports för några månader sedan att den lärde sig att det var för konservativt med moderna elbilsbatterier i Taycan.

Nästa elektriska modell på väg från biltillverkaren är en elektrisk Macan, som ger en elektrisk drivlina till Porsches bästsäljande modell. Biltillverkaren har också lovat en elektrisk 718-sportbil, samt ett laddningsnätverk för att stödja dessa nya elbilar.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button