Luxury car

Porsche Mission X elektrisk hyperbil koncept debuterar, kunde se produktion

Porsche avslöjade på torsdagen Mission X, ett fantastiskt hyperbilkoncept med retrovibbar och elektrisk kraft. Porsche säger att de utvärderar bilen för produktion.

Konceptet kommer exakt 75 år efter registreringen av Porsches första volymbil, och det presenterar en färdplan för hur biltillverkarens sportbilar kan utvecklas i framtiden.

”Porsche Mission X är en teknikfyr för framtidens sportbil”, sa Oliver Blume, Porsches vd, i ett uttalande. ”Som 959, Carrera GT och 918 Spyder före den, ger Mission X en avgörande drivkraft för den evolutionära utvecklingen av framtida fordonskoncept.”

Kanske antyder hur långt utvecklingen har kommit, Porsche har till och med fastställt flera nyckelprestandamål för alla produktionsversioner. Dessa inkluderar en laddningstid som är dubbelt så snabb som Taycan Turbo S, betydligt mer downforce än den spårfokuserade 911 GT3 RS, ett kraft-till-vikt-förhållande på ungefär en hästkraft per kilogram (ungefär 2,2 pund), och kanske viktigast av allt, ett varvrekord på Nürburgring för ett produktionsfordon. För närvarande skulle det innebära att slå 6:35.183 som sattes av Mercedes-Benz AMG One hyperbil i höstas.

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

Porsche har presenterat en handfull hyperbilkoncept på senare tid, inklusive en som drivs av batterier. Mission X utvecklar teman som setts på några av dessa tidigare bilar, och innehåller Porsches traditionella DNA.

Konceptet är relativt kompakt, mäter 177,0 tum långt och 78,7 tum brett, vilket gör att den i storlek liknar Carrera GT och 918 Spyder. Den tvåsitsiga passagerarkompakten består av en lätt glaskupol med ett exoskelett av kolfiberförstärkt plast som ger styrka såväl som fästpunkter för ett par Le Mans prototypdörrar.

Dessa dörrar är en vink till Porsches ikoniska racerbil 917, medan strålkastarna sägs referera till lamporna på 906 och 908. När de aktiveras öppnas lamporna som blinkande ögon, enligt Michael Mauer, Porsches designchef.

Se även  Hur Lotus planerar att expandera och elektrifiera när det går in i en ny tid

Kompletterande exteriören är förskjutna hjul (20 tum fram och 21 tum bak), aerodynamiska komponenter i kolfiber, en unik lackfärg som kallas Rocket Metallic, kameror istället för sidospeglar och Porsches reviderade logotyp. Hjulen bak har nästan genomskinliga aeroblad, som är designade som turbiner för bättre bromskylning.

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

För inredningen har formgivarna tänkt sig en stoppursmodul som fästs på instrumentbrädan och har analoga och digitala displayer. Klockorna är designade för användning på en racerbana och kan visa varvtider eller andra viktiga detaljer.

Inga tekniska detaljer har avslöjats, inklusive motoreffekt eller batteristorlek. Porsche är dock känt för att undersöka högpresterande batteriteknologi, i synnerhet litiumjonbatterier med kiselanoder istället för grafit, som företaget har sagt kan leverera en högre energitäthet och bättre snabbladdningsförmåga. Porsches moderbolag till Volkswagen Group utvecklar också solid-state-batterier, som beräknas vara klara under andra halvan av decenniet. En av dessa tekniker kan tänkas hamna i en Porsche elektrisk hyperbil.

Porsche har tidigare sagt att någon elektrisk hyperbil, om den får grönt ljus för produktion, inte kommer att anlända före 2025.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button