Nyheter

Porsche funderade på att ersätta sin logotyp med en av dessa mönster

Porsche-vapen är en av de mest igenkännliga logotyperna i världen, men Porsche övervägde att byta ut den vid ett tillfälle – och de föreslagna alternativen var ingenting som originalet.

Porsche har gått igenom sina arkiv och upptäckt några av de alternativa designerna som övervägdes i dess historia.

Porsches alternativa logotypdesigner

Crest-logotypen föddes 1952, då Porsches första sportbil, 356, hade redan varit i produktion i fyra år, med enkla blockbokstäver som stavade Porsche-namnet för identifiering.

På uppdrag av den tidiga fansen Dr. Ottomar Domnick, och sedan den senare kända amerikanska importören Max Hoffman, anlitade Porsche i början av 1952 Franz Xaver Reimspiess, designern bakom de nuvarande Volkswagen- och Mercedes-Benz-logotyperna, för att skapa logotypen. Idén att använda sigillen från staden Stuttgart som inspiration kom från Ferry Porsche, son till Porsche-grundaren Ferdinand Porsche. På sigillen finns den svarta hoppande hästen som Porsche har på sitt vapen. Hovhornen kommer under tiden från vapnet från den tidigare tyska delstaten Württemberg-Hohenzollern, som nu är en del av delstaten Baden-Württemberg med Stuttgart som huvudstad.

Reviderad logotyp för Porsche-vapen - juni 2023

Reviderad logotyp för Porsche-vapen – juni 2023

Porsche lade också till guld i mixen som ett tecken på seger, och denna kombination av färger och grafik var svår att skriva ut för försäljningsmaterial vid den tiden, enligt biltillverkaren. Ett antal återförsäljare var inte heller nöjda med designen och skrev till och med till Porsches reklamchef Hermann Lapper 1961 för att klaga på att logotypen var för komplicerad för att lätt kunna kännas igen. De ville ha något enklare som Reimspiess design för Volkswagens VW eller Mercedes-Benz treuddiga stjärna.

Se även  "High-volym" Lightyear 2, internationell expansion sporrades med nya investeringar

Porsche anlitade sedan Hanns Lohrer, en kommersiell konstnär ansvarig för många inflytelserika affischer och annonser på Porsche på 1950- och 60-talen, för att skapa en ny logotyp avsedd att användas på 911:an som skulle debutera 1963 som 901:an. visas nu för allmänheten för första gången, mest beroende av Bauhaus-influenser och bokstaven P.

Porsche valde att hålla fast vid vapen och nu är logotypen lika ikonisk som själva 911:an. Det har dock gjorts flera revideringar av den under åren. Dessa tillverkades 1954, 1963, 1973, 1994, 2008 och senast 2023. Den som restaurerar en äldre Porsche kan alltid hitta märken med de tidigare designerna via Porsche Classic-avdelningen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button