Luxury car

Porsche Frankrike visar special 911 på Le Mans Classic

Porsche France parkerade en kraftigt skuggad 911 Carrera på Twitter, en del av en tease för en ny specialutgåva som kommer att debutera den 29 juni klockan 9:11 lokal tid. Den 29 juni är den första dagen av Le Mans Classic-helgen, evenemanget som stänger Le Mans-banan igen så att herrförare och deras tävlingsbilar från före 1981 kan göra La Sarthe som förr. Allt vi vet är att 911:an på väg är en av de landsspecifika specialerbjudanden vi har sett ett antal av under de senaste åren, som förra årets 911 Carrera GTS Cabriolet America Edition begränsad till 115 enheter. Den här är ett samarbete mellan Porsche Exclusive Manufaktur och Porsche France, 356 SL i bakgrunden på bilden låser upp den delen av mysteriet.

Den där specifika kupén med aluminiumkropp med racerrundel #46 tog Porsches första internationella racingvinst och tog klasssegern vid 1951 24 Hours of Le Mans i 1100-cc-klassen. Ursprungligen en 1949 Gmund 356 från Porsches tidigaste dagar, den fick aluminiumbehandlingen efter att Porsches importör i Frankrike, Auguste Veuillet, och Le Mans dåvarande tävlingsledare, Charles Faroux, övertygade Ferdinand Porsche att delta i loppet. Tyskarna byggde tre rebodied racers, skära 265 pounds från standard stålkroppar 356 för att skapa en bil som vägde 1499 pounds. Utvecklingsteamet döpte bilen till Type 514 Porsche Sport för Le Mans 1951. Ferdinand körde själv chassi 356/2-063 till Le Mans och lämnade sedan över den till Veuillet och co-driver Edmond Mouche för loppet. Coupén använde alla sina 46 hästkrafter från en fyrcylindrig boxermotor för att sluta på 19:e plats totalt, och körde 2 840,65 kilometer på 210 varv, 38 färre varv än Jaguar C-Type som tog totalen. Porsches klassseger sägs ha övertygat Ferdinand att dubbla ner på racing, vilket ledde till skapandet av den race-fokuserade 550 Spyder.

Se även  GAC:s Aion EV-märke presenterar en hyperbil på 1 200 hk

356 SL hamnade i Kalifornien där den amerikanska importören skar av taket. Kort därefter försvann den. Sedan, 1993 vid Monterey Historic Races, såg Porsche-samlaren Cameron Healy bilen, ommålad och beskrev av Healy som ”Denna lilla röda roadster.” Bilens ägare körde den fram till sin död 2009, sedan köpte Healy den. Han anlitade Rod Emory för att hjälpa till med en år lång restaurering, under vilken tid duon upptäckte att detta var den länge förlorade #46. Resultaten debuterade på Rennsport Reunion 2015, du kan njuta av alla detaljer i vårt högupplösta galleri.

Healy hade en dröm om att köra bilen till Le Mans på en väg så exakt som möjligt till Ferdinands ursprungliga körning. Han fick äntligen drömkörningen avklarad i år. Ingen överraskning att Porsche följde upptäckts- och restaureringsresan och sammanfattade det med raden ”The [356] kommer också att delta i ett speciellt evenemang på Le Mans Classic i slutet av juni, inklusive avtäckningen av ett speciellt samarbete med Porsche Exclusive och Porsche France, innan de framträder på Festival of Speed ​​i Storbritannien i juli.”

Och voilà, vi är tillbaka där vi började. Vi lade upp historielektionen eftersom den kan innehålla ledtrådar till specialfunktioner på 911:an. Håll utkik imorgon.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button