Reviews

Porsche 911 Sport Classic 2023 recension

Dom

Om du är ute efter ultimat prestanda, oavsett om det är i raka linjer eller runt hörn, är detta inte Porschen för dig. Men för en sann 911-kännare erbjuder Sport Classic en helt egen karaktär, insvept i ett vältaligt paket. Det är iögonfallande dyrt, men är ett fantastiskt modernt exempel på 911-arketypen.

För den oinvigde ser Porsches nuvarande 911-sortiment fruktansvärt komplicerat ut. Om man bortser från de tre tillgängliga karossstilarna, finns det inte mindre än 14 olika varianter tillgängliga för närvarande, allt från en grundläggande Carrera till Turbo S. Du kanske tror att ingen väg har lämnats outforskad, men du skulle ha fel. Ovanför dessa serietillverkade 911:or sitter en rad specialerbjudanden med begränsad upplaga som kommer och går. Vissa är lite mer än specialerbjudanden med klistermärken och ränder, men andra, som denna Sport Classic, är mycket mer intressanta.

Porsche 911 Sport Classic är den dyraste 992-generationsmodellen hittills till £214 200, och trots att den kostar över dubbelt vad du skulle betala för en grundläggande Carrera, har den redan visat sig vara extremt populär. Med bara 1 250 enheter att bygga, gör dess sällsynthet prislappen inte oväntad, men de längder som Porsche har gått till för att ge sin speciella en distinkt karaktär är. Tillgänglig med bara en motor, växellåda och karossalternativ, väljer Sport Classic cherry en unik kombination av nuvarande 911-element med retrostilande övertoner.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Det börjar med karossen och motorn, båda härledda från 911 Turbo. Men även om själva karossen kan dela Turbos bredare dimensioner, klarar den sig utan att det ikoniska sidointaget ger den en helt skräddarsydd sidopressning. Detta är matchat med Turbos 3,7-liters flat-sex bensinmotor, men snarare än att vara kopplad till en dubbelkopplings PDK och fyrhjulsdrift, tar den ett mer gammaldags tillvägagångssätt genom att ha en sjuväxlad manuell och bakhjulsdrift.

För att hålla den manuella växellådan från att explodera under påfrestningen har Porsche avstämt motorn ganska rejält, och begränsat kraften till 542bhp och vridmomentet till 600Nm, 99bhp och 200Nm nere på Turbo S. Detta gör Sport Classic till en av de långsammare 911:orna till 62mph till 191mph, men håller den i 491mph.

Dessa kan låta som stora kompromisser, men att anta att Sport Classic är långsam skulle vara ett misstag. Det är otroligt snabbt i växeln. Tack vare de sofistikerade turbinturbinerna med variabel geometri skapas det maximala vridmomentet vid bara 2 000 rpm, så när turboladdarna väl har haft ett ögonblick på sig att fylla lungorna är prestandan fenomenal. Det är en tydlig rusning när turbos kommer igång, och med ett tappat fönster kan du höra turbinerna vissla och poppa på ett sätt som de inte gör på mindre 911:or.

Den sjuväxlade manuella växellådan är smidig, spänstig och känns perfekt anpassad till mängden kraft ombord. Medan Porscher utrustade med en manuell växellåda har varit under eld för sina gäspande långa utväxlingsförhållanden, verkar det inte påverka Sport Classic eftersom det finns så mycket vridmoment ombord att det aldrig känns förlorat i ett alltför långt utväxlingsförhållande.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Det bästa med Sport Classic är dess chassi, för snarare än att prioritera ultimat höghastighetsprestanda eller stabilitet, fortsätter retrovibben med en mycket smidig och förlåtande fjädringsstämning. Än en gång har Porsche tagit ledningen från den grundläggande Turbo i sitt setup, vilket är värt att notera eftersom det kommer utan PDCC- eller PASM Sport-systemen som är monterade på Turbo S. Som ett resultat är Sport Classic inte bara smidig på ojämna vägar, utan den tillåter också en touch mer sidorörelse som, med den manuella växellådan, hjälper dig att få ett fast grepp om hur mycket axiellt grepp är kapabelt vid båda.

Vänd in i hög hastighet och fronten kommer att vilja tvättas brett, med vikten bakåt på de bakre hukarna. Härifrån har du dock alternativ, eftersom du antingen kan lyfta något för att få lite vikt överförd till fronten för lite extra köp eller så kan du hantera understyrningen och mata in gasen, vilket ger dig den typiska 911-känslan av oändlig dragkraft när den fulla effekten av den bakre motorbalansen låses upp.

Kritiken att moderna 911:or behöver för mycket fart ombord för att generera någon känsla är inte fallet här, eftersom med så mycket turboladdad grymtning som bara träffar bakhjulen känns det alltid som att Sport Classic är levande och viril under dig. Det är en spänning som bara vissa moderna 911-modeller erbjuder, och avslöjar den här bilens viktigaste skillnad från moderna Turbo- och GT-modeller.

Som ett resultat är Sport Classic inte bara retroinspirerad när det gäller sin design, utan känns också som en mer nostalgisk representation av hur turboladdade 911:or brukade köra, med all den hastighet, kapacitet och förfining som är inneboende i den senaste 992-generationen.

Naturligtvis blir denna exceptionella körupplevelse bara bättre när den förpackas med en unik stil. Dess känsligt applicerade designtillägg, såsom andsvansspoilern, målade ränder och skräddarsydda kolfibertak och motorhuv är uppenbara men absolut inte pråliga. För de omedvetna kan detta vara vilken 911 som helst.

Inuti har Sport Classics interiördesign Heritage Design-paketet tillgängligt på alla 911-varianter som kombinerar antingen Cognac eller Black Nappa-läder med houndstooth, eller Pepita-insatser på sätena och dörrarna. Tillsammans med träinsatserna och grön bakgrundsbelysning på urtavlarna – både digitala och analoga – gör detta att interiören känns lika speciell som bilen ser ut på utsidan. Byggkvaliteten är också exceptionellt bra, med alla vanliga 911-varumärken som en nästan perfekt körställning och utmärkta digitala gränssnitt.

Även till dubbla priset av en bas Carrera känns Sport Classic på något sätt värt sina £212 400. Jämfört med en Turbo S eller GT3 är den dyr, men jämfört med andra superbilar som trycker på dörren på £250k låter det nästan rimligt.

Modell: Porsche 911 Sport Classic
Pris: £212 400
Motor: 3,7-liters flat-sexa, turbobensin
Effekt/vridmoment: 542 hk/600 Nm
Överföring: Sju-växlad manuell, bakhjulsdrift
0-62 mph: 4,1 sekunder
Toppfart: 196 mph
Ekonomi/CO2: 22,4 mpg/285 g/km
Till salu: Nu
Se även  2022 Hyundai Santa Cruz recension – stil framför nytta

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button