Nyheter

Polestar elbilar får Tesla-laddningsport 2025, Supercharger-åtkomst 2024

Elfordonsmärket Polestar meddelade på torsdagen att de planerar att anta Teslas laddport.

Ändringen kommer att träda i kraft 2025, med alla nya Polestar-fordon som säljs i Nordamerika från den tiden och framåt får Tesla-hamnen, kallad North American Charging Standard (NACS). I mitten av 2024 kommer Polestar-förare också att få tillgång – via en CCS-adapter – till Tesla Supercharger-nätverket för DC-snabbladdning.

Det kommer att göra det möjligt för Polestar att öka antalet laddningspunkter långt utöver de 12 000 som det erbjuder idag.

Tesla Supercharger

Polestars vd Thomas Ingenlath kallade övergången till Tesla-hamnen ”en stor vinst för våra nordamerikanska kunder” och tillade att ”det är fantastiskt att se Supercharger-nätverket göras tillgängligt på detta sätt.”

Tillkännagivandet av Polestar följer på ett liknande tillkännagivande från Volvo, dess företagskusin och delägare, på tisdagen, samt bekräftelser från Ford, GM och Rivian de senaste veckorna.

Tesla i november 2022 gjorde en öppen uppmaning till fordonstillverkare att använda dess kontakt, och hävdade att det är den mest beprövade för snabbladdning av elbilar och att det finns ungefär 60 % fler Tesla-kontakter än CCS-kontakter i USA, vilket Biltips Reports nyligen påpekade , dock släpar Tesla-standarden på platser jämfört med CCS.

Framtida Polestar EV-uppställning

Framtida Polestar EV-uppställning

Den kinesiskbyggda Polestar 2 halvkombi får en bakhjulsdriven version och är just nu märkets enda modell, men det är mycket mer på gång. Polestar 3, en större, USA-byggd prestandaorienterad SUV, kommer 2024, och sedan kommer en mindre Polestar 4 en kort stund senare, med Tesla Model Y i sikte. Ett Polestar 5 flaggskepp och Polestar 6 roadster kommer också senare.

Se även  Fords förenklade elbilar, tydliga skattekrediter, små VW elbilar för USA: Dagens bilnyheter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button