Nyheter

Pirelli P Zero Trofeo RS debuterar på Pagani Utopia

Pirelli har lanserat en ny version av sitt ultimata prestandadäck. Kallas P Zero Trofeo RS, den debuterar som originalutrustning på superbilen Pagani Utopia.

P Zero Trofeo RS är en vidareutveckling av P Zero Trofeo R, enligt ett pressmeddelande från Pirelli. Men där det däcket var avsett för eftermarknadsmontering, är Trofeo RS designad för att användas som originalutrustning från fabriken. Pagani var den första biltillverkaren som begärde det.

Pirelli P Zero Trofeo RS däck

Det nya däcket har en slitbana med flera sammansättningar som kan skräddarsys för specifika applikationer. För Utopia var ingenjörer tvungna att baka in tillräckligt med kapacitet för banpass utan att kompromissa med användbarheten på vägen. Detta åstadkoms delvis genom att ge bakdäcken en mer ”prestandafokuserad” blandning, enligt Pirelli.

Pirellis ingenjörer använde också simuleringar för att bedöma olika däckprofiler och kontaktlappar innan de byggde några fysiska prototyper, vilket testade ett stort antal möjliga konstruktioner snabbare.

Pagani Utopia

Pagani Utopia

Däcket har en slitageklassning på 180, en dragkraftsklassning på AA och en temperaturklassificering A. Även om dessa betyg bestäms av biltillverkaren istället för en branschstandard, indikerar en slitstyrka på 180 att däcket kommer att vara bra för mer än bara några tusen mil – förutsatt att dessa mil inte är alla på banan.

Pirelli kommer att erbjuda P Zero Trofeo RS till andra biltillverkare, och som ett eftermarknadsalternativ. P Zero Trofeo R kommer också att vara kvar i produktion.

Utopia avtäcktes 2022 som efterföljaren till Pagani Huayra, vilket gör den bara till den tredje nya modellen i Paganis 25-åriga historia. Enligt Pagani-traditionen drivs den av en V-12 från AMG, i det här fallet en 6,0-liters motor med två turbo som producerar 852 hk och ett vridmoment på 811 lb-ft. Pagani hävdar också en torr egenvikt på 2 822 pund, tack vare en kol-titan monocoque i en form som är igenkännlig Pagani, men som innehåller nya funktioner som aktiva aerodynamiska enheter.

Se även  Verstappen vinner actionfyllda 2022 F1 Italian Grand Prix

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button