Nyheter

PHEV-drivrutiner kopplas inte in så ofta, och EPA anpassar sig till det

Om laddhybridförare inte laddar sina fordon ofta, kör de effektivt bensinbilar med extra batterivikt som inte nödvändigtvis bidrar till att minska utsläppen. Nu justerar EPA för det.

Som förklarats i ett blogginlägg från International Council on Clean Transportation (ICCT), skulle en föreslagen EPA-förordning som släpptes den 12 april sänka den uppskattade mängden elektrisk körning för PHEVs i syfte att beräkna utsläpp av växthusgaser.

Hittills har EPA gett laddhybrider fördelen av tvivel när det kommer till regleringar. Dessa regler har skrivits under förutsättning att förare ansluter regelbundet och maximerar den elektriska räckvidden.

Användning av PHEV elektriskt läge (kredit: International Council on Clean Transportation)

Men en ICCT-studie från 2022 fann att de faktiskt inte gör det. Med hjälp av självrapporterade bränsledata från webbplatsen Fuelly.com och data för avstängda motorsträckor hämtade från California Bureau of Automotive Repair (BAR), visade resultaten att verkliga elektriska mil körda av plug-in hybrider kan vara 25 % -65 % lägre och bränsleförbrukningen 42 %–67 % högre än EPA-godkända fönsterklistermärken.

För att ta hänsyn till detta kommer EPA i framtiden att börja anta att folk inte kopplar in sina laddhybrider lika mycket — med en lägre ”nyttofaktor” i flottans utsläppsberäkningar än för närvarande. Till exempel skulle en laddhybrid med en elektrisk räckvidd på 35 mil märkas som 45 % av vägen till nollkoldioxidutsläpp, en minskning från 57 % för närvarande. Den föreslagna regeln är för närvarande under offentlig kommentarsperiod, som löper till och med den 5 juli.

2023 Volvo XC90

2023 Volvo XC90

För stora utsläpp från laddhybrider har diskuterats tidigare. En studie från Transport & Environment från 2020 visade att plug-in-hybrider förorenade mer än vad som påstås eftersom de inte var särskilt användbara som elbilar, saknade kraft, räckvidd och praktiska laddningstider.

Se även  Hyrespriser för plug-in-bilar skjuter i höjden

Begränsad elektrisk räckvidd har gjort många laddhybrider irrelevanta för att minska utsläppen, något Kalifornien siktar på att ta itu med med nya regler som kommer att kräva vad som motsvarar 50 mils plug-in hybrider år 2035. Dessa laddhybrider kommer att vara i princip de enda nya personbilar som var berättigade till försäljning i staten vid den tiden.

Europa har under tiden faktiskt övervägt att avsluta plug-in hybrid-eran tidigt och gå all-in på elbilar på grund av deras tvivelaktiga verkliga effekter. Skulle ett sådant drag någonsin hända i USA?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button