Reviews

Peugeot 3008 recension 2023 | Auto Express

Peugeot 3008 är fortfarande en verklig utmanare i familjens SUV-klass, tack vare sin förstklassiga interiör, in-car-teknik, förfining och starka motorprogram. Den är också praktisk och anständig att köra, om inte riktigt lika rolig som vissa andra konkurrenter. Den är också bekväm, med en välbedömd åktur som är tillräckligt fast för att den inte ska kännas studsig, men tillräckligt mjuk för att glida över gupp på vägen.

För många kommer Peugeot 3008 att erbjuda allt de behöver: den är ekonomisk, lätt att använda och känns exklusiv, allt till ett rimligt pris. Om du funderar på en ny familjebil är 3008 definitivt en att överväga.

Om Peugeot 3008

Den andra generationen av Peugeot 3008 gjorde sin världsdebut 2016. Plug-in-hybridversioner introducerades senare under 2018 och sedan en ansiktslyftning 2021 fick den senaste versionen av den franska familje-SUV:n att anta några av stiltipsen från Peugeot 208 supermini och 2008 kompakt SUV. Det gjordes också några relativt små tekniska och specifika uppgraderingar till kabinen.

Justeringarna kan ha varit små, men de bidrog till att säkerställa att 3008 fortfarande har vad som krävs för att locka till sig positiva blickar i ett allt mer trångt segment. Peugeot vilar dock inte på lagrarna, med en helt ny 3008-modell instiftad för de senare skeden av 2023.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Men under tiden inkluderar 3008:ans närmaste konkurrenter den praktiska men ändå ganska stiliga Skoda Karoq, Ford Kuga och Nissan Qashqai, tillsammans med de iögonfallande och extremt snygga Kia Sportage och Hyundai Tucson. 3008 kan också räkna Honda CR-V, Toyota RAV4, SEAT Ateca och Vauxhall Grandland bland sina konkurrenter.

Det mycket mindre flamboyanta Grandland delar faktiskt sin grund med 3008 eftersom både Peugeot och Vauxhall är en del av Stellantis-familjen. Om du å andra sidan vill ha något med mer stil, delar både Citroen C5 Aircross och DS 7 Crossback också sin arkitektur med 3008, samtidigt som de erbjuder olika stil och funktioner. Som regel erbjuder alla dessa modeller gott om plats för fem vuxna och bagage, men vill du ha mer utrymme än vad 3008 kan ge kan du välja den större 5008 sjusitsiga som delar samma plattform.

3008 har en rad moderna PureTech-bensin- och BlueHDi-dieselmotorer, samt tre plug-in-hybrider (PHEV)-modeller. Om det inte var nog kommer en mild hybridvariant att introduceras 2023. Det finns ingen manuell växellåda, med alla modeller som använder Peugeots EAT8 åttaväxlade automatlåda, förutom hybriderna som har ett liknande e-EAT8-system .

På tal om det finns det nu tre plug-in hybridmodeller att välja mellan: Hybrid 180 e-EAT8 är den billigaste, följt av Hybrid 225 e-EAT8 och Hybrid4 300 e-EAT8 som sitter högst upp på 3008 intervall. Alla tre använder en 1,6-liters bensinmotor som bas, men medan Hybrid 180 och 225 använder en enda elmotor för att hjälpa framhjulen, använder Hybrid4 300 två – en för varje axel för att skapa den enda fyrhjulsdrivna 3008:an .

Peugeot har utvecklat sitt Grip Control-system som kan göra det mesta som 4WD kan göra, förutom den mest extrema terrängkörningen. Där den är monterad lägger den till en vridkontroll till mittkonsolen som låter dig välja vilket körläge som passar terrängen, oavsett om det är snö, grus, lera eller asfalt.

Till skillnad från vissa andra Peugeot-modeller finns det ingen Access-modell på ingångsnivå, så sortimentet drar igång med den relativt välutrustade Active Premium-modellen. Utöver det erbjuds Allure Premium och GT trim. Alla modeller kommer med en anständig mängd kit, med 12,3-tums digitala urtavlor, en 8,0-tums infotainmentpekskärm, tvåzons klimatkontroll, LED-strålkastare och en 180-graders färgbackkamera.

Den söta punkten i sortimentet är utan tvekan Allure Premium-specifikationen (1 800 £ mindre än en GT-modell och bara 2 500 £ mer än en Active Premium) som har en större 10-tums pekskärm, integrerad navigering, keyless go och uppgraderad klädsel. Den toppspecifika GT Premium erbjuder finesser som 19-tums legeringar, parkeringssensorer fram, Alcantara-sätesklädsel och ett Focal-ljudsystem.

Använd och nästan ny

Första generationens Peugeot 3008 upphörde med produktionen 2016, så begagnade exemplar kommer att ta fart lite nu och de flesta kommer förmodligen att ha högre körsträcka. Utbudet borde inte vara ett stort problem, även om den exteriöra MPV/SUV-stilen på den tidiga bilen inte har slitits bra och känns lite daterad.

Standardsatsen är generellt sett ganska bra, vilken modell du än överväger, även om den mer moderna känslan av andragenerationsmodellen och alternativet för hybridkraft kan vara det smarta draget som ett nästan nytt köp.

Peugeot 3008 historia

Peugeot 3008

Peugeot 3008 Mk2: 2017-datum

Den nuvarande 3008-modellserien fick en ansiktslyftning 2020, med några mindre stylingändringar av vad som redan var en snygg familje-SUV. Vi utnämnde den till årets mellanstora SUV när den lanserades för första gången 2017, och lyfte fram 3008:ans design och teknik ombord som viktiga förbättringar jämfört med dess ganska dystra föregångare.

Det finns två effektiva laddhybridmodeller att välja mellan; den framhjulsdrivna Hybrid 225 e-EAT8 och fyrhjulsdrivna Hybrid 300 e-EAT8, även om dessa modeller kostar mer att köpa än de vanliga bensin- och dieselbilarna. Läs hela vår Mk2 Peugeot 3008 köpguide här…

Begagnad Peugeot 3008 Mk1 - fram

Peugeot 3008 Mk1: 2008-2016

Peugeot lanserade 3008 med fokus på funktionalitet, låga driftskostnader och anständiga nivåer av komfort. Det är nog rimligt att säga att det lyckades på dessa områden, även om 3008:ans ganska intetsägande design inte var den bästa och har daterats ganska snabbt.

Välj en dieselmodell så kommer du att uppskatta den utmärkta bränsleekonomin som erbjuds, och vi rekommenderar den manuella växellådan, särskilt framför den besvärliga elektroniska växellådans styrda manuella (EGC) halvautomatiska. Läs hela vår Mk1 Peugeot 3008 köpguide här…

För en alternativ recension av Peugeot 3008, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Nytt Z till rubriken för Nissans 2023 Tokyo Auto Salon-sortiment

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button