Reviews

Peugeot 208 recension 2023 | Auto Express

Peugeot har en stark härstamning när det kommer till småbilar, och 208:an är den senaste i rasen. Dess skarpa utseende inifrån och ut, utskuren från de lika sportiga utseenden hos andra samtida Peugeots, hjälper den att sticka ut på den fullsatta superminimarknaden. Den åker också bra, så det finns en del substans för den stilen.

Den senaste 208:an är dock inte perfekt – det invändiga utrymmet är lite komprometterat bak och den har inte den största bagageutrymmet vi någonsin sett i en femdörrars supermini. Den är också dyrare än några av dess nyckelrivaler, men 208 erbjuder köparna en anständig nivå att välja på, med tre trimnivåer och en spridning av bensin- och dieselmotorer, plus en helt elektrisk version också.

Om Peugeot 208

Peugeot har några fantastiska småbilar i sin bakkatalog, framför allt 205:an som var en stor framgång över hela Europa på 1980- och 90-talen. Företaget gick upp lite efteråt, och även om det har producerat ett respektabelt antal efterföljande bilar, har det inte funnits något som har träffat plötsligt på samma sätt. En del av problemet har varit bristen på designkänsla, vilket Peugeot har gjort mycket för att ta itu med de senaste åren.

Det nya fokuset på stil kom verkligen i förgrunden 2016 när Peugeot introducerade andra generationens SUV 3008, som effektivt omdefinierade sitt formspråk. Uppföljande modeller har inkluderat den glamorösa 508 fastback och den fashionabla kompakta SUV 2008, som båda har vunnit beröm för sin stil, exklusiva känsla och trevliga köregenskaper.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Men det är superminisektorn där Peugeot verkligen var tvungen att göra allvar. Det är en central slagfält för det franska märket och en av de tuffaste som finns med en rad utmärkta rivaler som inkluderar Ford Fiesta, Volkswagen Polo och återupplivande Renault Clio. Peugeot visste att det hade en kamp på sina händer, och till sin heder har den senaste 208:an möjlighet att ta kampen till dem alla.

Att blanda sig med de bästa är en sak, men att slå dem är en annan, och det är en stor fråga för Peugeot att återvända från kampen som en mästare. Peugeot behövde se till att komfort och förfining, anständig kördynamik, stark effektivitet och massor av teknik fanns i 208:an om den verkligen ville skaka om superminisektorn, och i många avseenden har det lyckats.

208-serien består av tre trimnivåer. Instegsbilar är nu märkta med Active Premium+, medan mellanklassmodellen är Allure Premium+. Räckvidden är den sportiga GT-versionen.

När det gäller framdrivning är bensinsortimentet uppbyggt kring den ärevördiga 1,2-liters PureTech trecylindriga motorn, med turboladdade versioner och modeller med automatlåda tillgängliga. Dieselversioner av 208 är i mindre utbud, eftersom det bara finns en version som nu erbjuds. 1,5-liters BlueHDi-motorn är en fyrcylindrig dieseldrivlina kopplad uteslutande till en sexväxlad manuell växellåda.

Om du tittar på 208:an är chansen stor att det är den renelektriska versionen av bilen som har väckt ditt intresse. I skrivande stund befinner sig Peugeot e-208 i lite av en övergångsfas. Företaget har tillkännagett en reviderad version av sin elektriska drivlina, med större batterikapacitet och mer kraft, vilket i sin tur ökar den lilla elbilens officiella räckvidd, men den uppdaterade versionen är inte till försäljning än.

Använd och nästan ny

Tidslinjen för Peugeot 208 börjar redan 2012 och täcker två generationer i skrivande stund. Båda modellerna har överkomliga driftskostnader för sitt namn och priserna har hållits i schack av sin popularitet, även om 208 Mk2:s förbättringar jämfört med Mk1-modellen på områden som interiörkvalitet och utrustning gör det till ett mer önskvärt och därför dyrare köp. Det är för närvarande för tidigt i 208 Mk2:s livscykel för att fastställa dess långsiktiga hållbarhet, men det kan finnas vissa tillförlitlighetsproblem med Peugeot 208 Mk1.

Peugeot 208 historia

Peugeot 208

Peugeot 208 Mk2: 2019-nutid

Istället för att döpa sin nya gen supermini till 209, bestämde sig Peugeot för att istället göra en andra generation av 208. Likheterna går även utanför namnet: liksom sin föregångare har 208 Mk2 en distinkt design och ett brett urval av motorer – bl.a. en mängd bensin, en sparsam diesel och för första gången på Peugeot 208, ett helt elektriskt tillval. Till skillnad från 208 Mk1 är Peugeot 208 Mk2 endast tillgänglig som en femdörrars halvkombi, och andra generationens 208:s mer premiumfakturering innebar att den var lite dyrare än den första generationens modell.

Begagnad Peugeot 208 Mk1 - front action

Peugeot 208 Mk1: 2012-2019

Mk1 208 var en kapabel allround supermini när den var ny, och var en märkbar förbättring jämfört med föregångaren Peugeot 207. Trots att den var kortare än 207 var Peugeot 208 Mk1 faktiskt lite rymligare för passagerarna, och bilen såg ganska stilren inifrån och ut. Alla Peugeot 208 Mk1s kom med den mer minimalistiska i-Cockpit-instrumentbrädan som debuterade på den här modellen, och de flesta versioner var välutrustade, men kom ihåg att instegsbilar inte fick en pekskärm eller Apple CarPlay och Android Auto-smarttelefonanslutning . Läs hela vår Mk1 Peugeot 208 köpguide här…

För en alternativ recension av Peugeot 208, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Porsche 911 Sport Classic 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button