Reviews

Nytt Ford Focus ST Track Pack 2023 recension

Dom

Fjärde generationens Ford Focus ST är inte den perfekta heta halvkombi, men det nya Track Pack gör underverk för sin körning och hantering. Kombinerat med alla Focus uppdateringar i mitten av livet, ger ST Track Pack ett övertygande C-segment hot hatch-prospekt, även om det saknar den ultimata förmågan hos Civic Type R. Det är värt att komma ihåg att ST Track Pack också representerar en av de sista kapitel av Fords heta halvkombi-dynasti, vilket gör den till en betydande bil även utöver dess kapacitet.

Ford Focus ST har alltid haft något av en besvärlig tillvaro. Typiskt utformade för att sitta under en mer aggressiv RS, de har alltid känt sig lite undernärda, något som gällde för den nuvarande generationen trots att den aldrig hade en RS ovanför. Detta är något som Ford Performance äntligen ser ut att ha åtgärdat, eftersom det inte långt efter en uppdatering i mitten av livet nu finns ett nytt Track Pack som erbjuds för ST.

Med ett pris på 3 000 £, innehåller Track Pack en kombination av chassi- och stylinguppgraderingar som låter som prisvärda med tanke på deras betydande inverkan. Tweaksen inkluderar en ny uppsättning 19-tums flödesformade hjul som är 10 procent lättare än standarderbjudandena, insvepta i en uppsättning Pirelli P Zero-gummi istället för standardbilens Michelins. Bakom dessa sitter ett par rödmålade Brembo fyrkolvsok på framaxeln, gripande skivor som är 10 procent större än standard på 363 mm.

De elektroniskt justerbara dämparna som är monterade på alla UK-specifika ST har lagts ner för en uppsättning nya coilovers från KW. Om du gillar att bli riktigt nördig med dina fjädringssystem är dämparna manuellt justerbara för kompression och rebound, samt åkhöjd, som i sig är inställd på 10 mm lägre än standard ST. Ford målar även taket, främre och bakre stötfångarinsatserna, spegelkåpor och de där nya hjulen i glanssvart som tillsammans med den nya fjädringsgeometrin ger ST ett mycket mer aggressivt utseende. Semantik kan man tycka, men det gör en värld av skillnad när man ser det i metallen.

Se även  Volkswagen T-Roc recension 2023 | Auto Express

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester

ST Track Packs återstående tekniska element är i övrigt oförändrade, så den har samma 2,3-liters turboladdade fyrcylindriga motor matchad till en sexväxlad manuell växellåda. Effekten är klassad till 276bhp och vridmomentet till mycket imponerande 420Nm, som skickas till framhjulen via en differential med begränsad slirning. Track Pack kan bara specificeras på den manuella Focus ST halvkombin, så det finns ingen kombi eller automatiskt alternativ. Prestandan är imponerande, om inte banbrytande, den når 62 mph på 5,7 sekunder och går vidare till en topphastighet på 155 mph. Bränsleekonomin uppskattas till cirka 33 mpg – en siffra som vi fann vara nästan uppnåelig vid normal daglig körning.

Hoppa in i den fräscha kabinen, bevittna den massiva nya infotainmentskärmen som är osäkert monterad på sin dash-top-pinne och allt ser ut och känns på samma sätt som i basen ST, men det tar bara 50 meter innan du inser att detta är ett helt annat odjur. Körningen är omedelbart fast, med en kompromisslös soliditet som översätts ända upp genom sätesbasen, men till skillnad från standard ST, kraschar Track Packs avancerade dämpare aldrig i gropar, den dunkar bara över dem. Öka hastigheten och körningen förbättras avsevärt, i vilken takt den ökade kroppskontrollen också blir uppenbar.

Bromsarna är nu också en speciell höjdpunkt, med imponerande pedalkänsla och extremt bra bett. Med mer förtroende för pedalen kan du börja använda den för att modulera bilens balans. De lättare hjulen och den mer aggressiva fjädringsstämningen känns också i styrningen, men ST:s ultrasnabba styrförhållande känns fortfarande lite malplacerat här, och är inte lika exakt eller lyhörd som inställningarna i några av ST:s rivaler.

Men totalt sett kör det nya ST Track Pack med så mycket mer kontroll och lugn att det hamnar mitt bland rivaler i toppen av klassen. Även om chassit nu är mycket förbättrat, är motorn och transmissionen fortfarande svaga punkter i det totala paketet. Motorn är inte särskilt lyhörd, och det känns nästan som om Fords ingenjörer har kompenserat för de långsamma svaren med en mycket aggressiv gaskarta, särskilt i dess Sports- och Track-lägen.

Det är inte heller en motor som gillar att varva särskilt mycket, eftersom den efter den första vridmomentexplosionen tar slut på 2 500 varv per minut, utan dess rödlinje. Som ett resultat finns det helt enkelt inget behov av att köra motorn rakt ut till dess maximala varvtal, och du känner att du litar på mellanregistret. Växellådan är också lite vag, men det faktum att det överhuvudtaget finns ett manuellt alternativ är fortfarande värt att fira.

Trots de grova kanterna gör Ford Focus ST Track Pack ytterligare en avgörande sak, och det är att känna sig autentiskt som en gammaldags heta halvkombi. I likhet med Hyundai i30 N lyser Fords personlighet starkt, och även om den kanske saknar den ultimata precisionen hos en Honda Civic Type R, har den bilen utvecklats så långt bortom en typisk hot hatch att det nästan skulle vara orättvist att jämföra de två. Det är till och med innan vi kommer till prisklyftan på nära £10 000 mellan dem.

Vad Ford gör är att köra, känna och låta som en het halvkombi från en gyllene era och det borde för många vara all anledning att köpa den. När Ford allt mer lutar sig mot sin elektriska framtid här i Europa, kommer en het halvkombi med en blå oval på nosen snart att vara en allvarligt hotad art. Så till dem som inte bara vill ha en väldigt bra varm halvkombi, utan också en sista snabb Ford hurra, kan det vara dags att ta en innan det är för sent.

Modell: Ford Focus ST Track Pack
Pris: £39 950 (inklusive £3 000 Track Pack)
Motor: 2,3-liters turbo, fyrcylindrig bensin
Effekt/vridmoment: 276 hk/420 Nm
Överföring: Sexväxlad manuell, framhjulsdrift
0-62 mph: 5,7 sekunder
Toppfart: 155 mph
Ekonomi/CO2: 32 mpg/179g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button