Reviews

Nya Volkswagen Grand California 2023 recension

Dom

Den minsta av de två Grand California-modellerna förpackar många snygga funktioner i ett kompakt (när det gäller husbilar) fotavtryck samtidigt som det för med sig en överraskande mängd trottoarkanter och anständigt sätt på vägen. Dess stora våtrum kan visa sig vara väldigt praktiskt för många campare, men det äventyrar livsutrymmet mer än vi skulle vilja – om du inte behöver det kan något mindre som en California 6.1 eller Ford Nugget tjäna dig bättre.

Volkswagens Grand California-sortiment av fabriksbyggda husbilar ser lite förvirrande ut vid första anblicken. Det börjar åtminstone lätt nog – längst ner på stegen finns Caddy California för £32 229, och om du vill ha mer utrymme finns det en lite dyrare version med lång axelavstånd eller den betydligt mer spenderade California 6.1 för £60 428 till £ 73.010, beroende på trimnivå, vilket sover fyra vuxna.

Hittills så logiskt, men ett steg upp till Grand California 600 vi testar här minskar faktiskt sovkapaciteten något, eftersom två av de fyra kojarna är endast för barn. Och sedan, uppgradering till 680 minskar sovkapaciteten ytterligare till bara två.

Anledningen till detta är att 680:an inte är riktigt lika hög, så den förlorar utrymmet för 600:s extra (och valfria) säng. Och i alla fall, vad dessa modeller förlorar i form av kajplatser, kompenserar de med mer utrymme och ytterligare faciliteter.

Det finns inget behov av att installera ett ”poptak” i någon av versionerna – som standard har var och en plats för även mycket långa vuxna att gå runt utan rädsla för att oavsiktligt stöta på något. Du behöver inte fälla ut några säten till en sängkonfiguration som du gör i en California 6.1 heller, eftersom Grand Californias säng är ett mer permanent arrangemang, även om den kan fällas uppåt för att öka livsytan eller lastkapaciteten. På den fronten, förvänta dig inte en enorm mängd utrymme under sängen för skrymmande föremål – mycket av utrymmet tas upp av stora skåp, varav ett rymmer två gasflaskor.

Den kanske största skillnaden är Grand Californias våtrum. Inuti finns en kemisk toalett, ett litet skåp för toalettartiklar, ett snyggt nedfällbart handfat och en kran. Den senare matas av en lång metallslang, så den kan tas bort och klippas högre för att bli en dusch, om än en ganska lågtrycks sådan. Praktiskt om du är på en camping med begränsade faciliteter, men annars kanske du föredrar att ta en tur till bekvämlighetskvarteret för bättre vattenflöde.

Se även  Ny Honda Civic Type R 2023 recension

Våtrummet är stort, vilket innebär att det tar upp mycket golvyta. Det förvandlar det närliggande och redan kompakta pentryt till ett ”byss”-arrangemang, så matlagning måste förbli en soloaffär för att undvika att campare stöter på varandra. På den fronten får Grand California 600 en tvålågig spis, ett litet handfat och ett sortiment av väl tilltagna skåp och lådor. Kylskåpet är också tillräckligt stort, och det innehåller en liten isbox – praktiskt om någon vill ha en Cornetto efter att ha slagit upp.

Strax framför våtrum finns två säten som kan bilda en matplats för fyra när förar- och passagerarsätet är svängt bakåt. Märkligt nog måste bordet som sitter i mitten spännas fast på den bakre sängen när det inte används – en av de få aspekterna av skåpbilen som inte involverar snygg integration. Den är ganska stor, så att bära den fram till kabinen och klippa in den är en besvärlig process.

Senare på dagen kan ett imponerande utbud av myggnät tas i bruk, inklusive en stor som täcker gapet som den öppna skjutdörren gör. Perfekt för varmare kvällar när du inte vill stänga in dig helt ännu, men helst inte vill dela din husbil med alla lokala insekter.

När det är dags för lite blick dras den mindre barnsängen (ett alternativ för £2 574) ut och ner något över sittdelen. Att bädda sängen där uppe är lättare sagt än gjort, och att fälla ut stegen i det trånga utrymmet mellan kök och badrum är lite knepigt. När du väl är utplacerad kommer du att kämpa för att nå den främre delen av kabinen, men våtrumsdörren förblir fri. Ett nätsystem säkerställer att den som sover uppe inte rullar ut på natten.

De längst bak kommer att vilja sova horisontellt och dra nytta av kapslarna som vidgar sovområdet något. Trots det kanske längre passagerare inte kan ligga helt platt. Det är här 680 kommer till sin rätt – mycket av dess 80 cm ökning av hjulbasen används för att förlänga sängen, vilket gör att de åkande kan sova på längden. Den större Grand California är dock över 3,5 ton, så den kan endast köras med ett vanligt körkort om du klarade ditt prov före januari 1997.

Se även  Begagnad Volkswagen ID.3 (Mk1, 2020-datum) recension

Runt sängen finns ett imponerande utbud av skåp, plus två fack som är idealiska för att förvara telefoner, även om du bara hittar USB-laddningsportar på en av dem.

Du kommer inte att tänka två gånger på att köra till avlägsna destinationer för att campa, eftersom Grand California 600 skickar långa resor med lätthet. Mycket av tekniken ombord är bekant med tidigare generationers Volkswagen Group-pris, vilket innebär att det är mycket enklare att använda än nyare iterationer. Huvuddelen involverar en åtta-tums pekskärm med Android Auto och Apple CarPlay-anslutning. Den flankeras av fysiska genvägsknappar som är lätta att trycka på när du är på farten.

Craftern som den är baserad på är en av våra favoritfordon för kommersiella fordon, och den är förfinad när det gäller skåpbilar. Det finns en lagom grad av vindbrus, men inget för tröttsamt, och på en motorväg får du inte för mycket motorljud in i kabinen. Körningen är bekväm, och även om skåpen skramlar lite över grövre mark är det inget för irriterande.

Den automatiska växellådan med dubbla kopplingar är smidig, och trots att den har över tre ton husbil att driva fram är 2,0-liters dieselmotorn kraftfull nog att stoppa Grand California från att kännas för trög, om du är nöjd med dess något bullriga respons under full last och höga varvtal. Hörn måste naturligtvis närma sig med försiktighet på grund av den höga viktsiffran, men fordonet känns inte heller otympligt. Huvuddelen har också en effekt på bränsleekonomin, eftersom 30 mpg på en mycket skonsam körning är det bästa scenariot, medan 26 mpg är ett mer troligt genomsnitt baserat på en blandning av körförhållanden.

För alla som inte är vana vid att köra större fordon kan det verka skrämmande att köra något sex meter långt, men man vänjer sig snart vid Grand California 600-talets storlek. Den är dock mycket mindre användbar som en daglig förare än något som California 6.1, med tanke på att den kommer att hänga över den genomsnittliga parkeringsplatsen och kommer att hindras från att komma in på många platser med en höjdbegränsning – den är nästan tre meter hög.

Se även  2023 Jeep Grand Cherokee recension: Något för alla, från 4xe Trailhawk till trerads L

Detta leder oss till dilemmat med Grand California 600. Den är utåt sett mycket större än sin lillebror, och Fords liknande prissatta Nugget-camper, men trots att den känns ganska ljus och luftig när man först kliver in inser man snart att den är ganska kompakt inuti, till stor del på grund av det våtrum. Det måste vara en nyckelfunktion för att du ska acceptera de förpackningskompromisser det medför. Annars kan en husbil baserad på en mindre skåpbil som Transit-derived Nugget eller California 6.1, som använder Transporter som utgångspunkt, vara ett bättre val.

Ett annat alternativ kan vara att få en Crafter eller annan skåpbil professionellt ombyggd till dina exakta specifikationer, eller att köpa en husbil byggd med kaross. Det senare skulle ge dig lite mer utrymme för pengarna, men också en mindre snygg produkt som inte har riktigt beröm från Grand California, som vann många beundrare under vår vecka med den. Du förlorar också tryggheten hos ett rikstäckande återförsäljarnätverk som ger support.

När det gäller pengar, börjar Grand California 600 nu på £80 696, och det finns gott om alternativ för att höja det priset, inklusive den ovannämnda nedfällbara sängen och en mycket effektiv kupévärmare som drivs av antingen en campingplats elektriska krok- upp eller fordonets dieseltank. Det är värt 684 £.

Att köpa en sådan är alltså ingen billig affär, men det är i stora drag fallet med nya husbilar i en hyfsad storlek. Grand California 600 är ett starkt fall för sig själv, men du måste vara säker på att dess konfiguration definitivt är bäst för dig.

Pris: £80 696
Motor: 2,0-liters 4cyl diesel
Effekt/vridmoment: 177 hk/410 Nm
Överföring: Åttastegad auto, framhjulsdrift
0-62 mph: N/A
Toppfart: 101 mph
Bränsleekonomi: 26,2 mpg, 284 g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button