Reviews

Nya Dacia Jogger Hybrid 140 2023 recension

Dom

Jogger Hybrid är inte den bästa joggaren att köra, och dess högre pris tänjer också på gränserna för basbilens värdeförslag. Men alla dess viktigaste styrkor – utrymme, praktiska egenskaper, flexibilitet med sju säten och välbedömda utrustningsnivåer – påverkas inte av elektrifieringen. Så vi skulle säga att det fortfarande finns en plats för det i line-upen, för de som spelar ett långsiktigt spel som involverar mycket stadskörning (som en skoldriven taxi) och, ja, fokus på mängden bil och kit du får för pengarna.

Dacia tänker inte skynda på med elektrifieringen. Det kommer förstås, men det värdeorienterade varumärket vill inte fastna i de stigande kostnaderna för att stoppa in batterier och elmotorer i allt det tillverkar. Men där det är möjligt kan det hända – och det är fallet med företagets första elektrifierade modell, Jogger Hybrid.

Vi var ganska imponerade av den effektivitetsfokuserade versionen av denna udda halvkombi-cum-estate-cum-MPV (Dacia försöker också hävda att den har en SUV-känsla, men vi drar gränsen för det) när vi provade den i Portugal tidigare i år. Nu är det dags att se hur dess blandning av sjusitsiga praktiska funktioner med en 1,6-liters bensinmotor, ett par elmotorer och ett 1,2 kWh batteri klarar sig på brittiska vägar.

Det tekniska sminket kommer att vara bekant för alla som redan har undersökt Clio- eller Captur-hybriderna från Dacias moderbolag Renault – men det borde inte komma som en överraskning, eftersom det inte fanns något sätt att det rumänska märket någonsin skulle förbinda sig att göra allt. -ny drivlina utan att någon annan redan har betalat för huvuddelen av utvecklingen.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover

Det är kanske ett lömskt tillvägagångssätt, men också smart, eftersom det betyder att den här modellen kostar från £22 595. Det är relativt dyrt med Jogger-standarder – utbudet börjar från £18 295 – men tillräckligt för att sätta den här bilen i stort sett en klass när du ser bortom Dacias egen line-up. Toyota kommer naturligtvis att sälja en hybriddriven Corolla Touring Sports till dig, men det kommer att kosta dig den tjocka delen av £10 000 mer och bara ha fem platser. Och du kan lägga till ytterligare 10 tusenlappar på notan om du vill ha en fullstor sjusits ​​hybrid-SUV. Sammantaget räknar Dacia med att drygt en av tre joggare som säljs i Storbritannien kommer att vara en hybrid.

Företaget hävdar att den nya ankomsten kan köras i rent elektriskt läge i hastigheter på upp till 43 mph, och att om du kör i stan kommer den att nöja sig med elbilskraft upp till 80 procent av tiden. Det finns en automatisk växellåda, naturligtvis, och Dacia säger att den extra effektiviteten ger en officiell bränsleförbrukning på 56,5 mpg och 112 g/km CO2-utsläpp. När det gäller prestanda, producerar systemet 138 hästkrafter och 144 Nm vridmoment – ​​tillräckligt för 0-62 km/h på 10,1 sekunder.

Hybrid 140 (för att ge den dess fullständiga titel) är endast tillgänglig med de två översta trimnivåerna i Jogger-serien. Expression ger dig nästan allt du behöver – parkeringssensorer fram och bak, en backkamera, automatisk luftkonditionering, ett åtta-tums infotainmentsystem med smarttelefonintegration och nyckellöst inträde. Den får snygga hjulkåpor istället för lättmetallfälgar, men som Dacia påpekar är de billigare att reparera eller byta ut – och sanningen är att de fortfarande ser ganska smarta ut.

Trots det tippas Extreme att stå för majoriteten av beställningarna; den får stylingjusteringar, navigering på samma multimediasystem, ordentliga 16-tums lättmetallfälgar, uppvärmda framsäten och ’Utökat grepp, ett traction control-baserat system utformat för att du ska kunna ta din Jogger lite längre bort från allfarvägen. Detta är också den enda trimnivån som låter dig specificera Dacias nya ”khaki”-lackering.

Oavsett vilken trim du väljer får alla Jogger Hybrider en sjutumsskärm i instrumentpanelen; den är tillräckligt skarp och kan visa effektivitetsrelaterad information, inklusive det aktuella tillståndet för ”kraftflöde”, men det utnyttjas inte riktigt i samma utsträckning som systemen i konkurrerande varumärken.

Det är en Jogger Expression vi kör idag och även om vi kan förstå varför kunderna tycker att Extreme är tilltalande, med sin bronsstil som blomstrar och svartmålade legeringar, så finns det en typisk Dacia-ärlighet till Jogger Hybrid i dess mer prisvärda skick. Interiören har massor av avstängda strömbrytarpaneler, men allt väsentligt finns i kabinen, och det känns lika bekvämt och, ja, enormt där inne som det gör i konventionella joggare.

Hybridsystemet placerar växellådan och båda elmotorerna fram, med batteriet monterat bakåt på bilen i det utrymme som normalt upptas av reservhjulet. Så du förlorar utrymme för den biten av back-up, men inget annat; den andra raden förblir en bekväm plats för två vuxna, och när de väl slingrar sig in i den tredje raden kommer de att finna sig förvånansvärt väl tillgodosedda där också. Bagageutrymmet påverkas inte heller, med 212 liter med alla tre raderna upp, 699 liter med den tredje raden nedfälld (den kan tas bort helt för ännu mer utrymme) och hela 2 085 liter när bilen är konfigurerad i tvåsitsar läge.

On-road-upplevelsen är inte riktigt så betryggande bekant. Du skjuter växelspaken i D, drar iväg i EV-läge (det måste du, eftersom elmotorn tar kopplingens plats), och med vettiga gasingångar är Jogger Hybrid en knäpp att köra smidigt och tyst i stan. Det är när motorn startar – som den ibland måste, för att hålla batteriet i ett vettigt laddningstillstånd – som du verkligen märker att du befinner dig i något mer komplext än en vanlig Dacia. Systemet är tillräckligt väl kalibrerat för att det inte ska uppstå några märkbara skakningar när bensinkraften kommer, men det finns en omisskännlig drönare under motorhuven – desto mer märkbar, skulle vi säga, för den imponerande tystnaden som den avbryter.

På snabbare rutter blockeras drivlinans ankomst och färd i allmänhet av vindbrus och däckvrål, men det finns tillräckligt med slagkraft för att hänga med i snabbrörlig trafik. Huruvida det fortfarande skulle vara fallet med sju passagerare och ett par väskor är dock en fråga för diskussion – och när vi tryckte ned gasreglaget i golvet i brantare backar, hördes förbränningsmotorn igen tydligt när programvaran höjde sina varvtal. för att upprätthålla framstegen.

Bromspedalkänslan är också inkonsekvent, eftersom systemet tydligt jonglerar mellan energiåtervinning och konventionella skivor och belägg. I själva verket är det ett sofistikerat hybridsystem men ett som känns lite mindre polerat jämfört med vad du kan hitta på den senaste Kia eller Toyota.

Resten av det dynamiska sminket har inte riktigt påverkats av tillägget av det (visserligen) lilla batteriet, men det är bra. Körningen är förvånansvärt följsam på 16-tumshjul, styrningen är lätt men behagligt konsekvent och endast de värsta vägytorna överförs till kabinen. Det är en läglig påminnelse om hur mycket Dacias ingenjörer har gjort med en plattform som ursprungligen utformades för mindre superminis.

När det gäller effektivitet höll vi oss till ”Eco”-inställningen på en resa som tog in den udda sträckan av dubbel körbana, massor av landsvägar och massor av 30 km/h byar, och vi klarade runt 50 km/h utan alltför mycket ansträngning. Det märktes också att bilen ägnade mycket av sin tid åt att poota genom de små städerna i EV-läge utan utsläpp, så vi tvivlar inte på att en större andel stadsanvändning skulle ha potential att öka ekonomin.

Oavsett detta är Jogger Hybrid en bil som sannolikt bara kommer att bli att föredra framför sina stallkamrater efter en timme eller två av siffror. Dacias prissättning och finansaffärer fortsätter att hoppa runt lite, men i skrivande stund skulle samma insättning på 2 502 £ på samma Expression-nivå ge dig en månatlig PCP-ränta på 249 £ på den vanliga TCe och 285 £ på Hybrid 140. Det är nästan £40 per månad mer för hybriden – och vi skulle misstänka att även de som kör mycket runt i stan skulle göra bra att spara den sortens pengar i bensin var fjärde vecka.

Modell: Dacia Jogger Hybrid 140 Expression
Pris: £22 595
Drivlina: 1,6-liters 4cyl bensin, 2x e-motor
Kraft: 138 hk/144 Nm
Överföring: Multi-mode automatisk, framhjulsdrift
0-62 mph: 10,1 sekunder
Toppfart: 110 mph
Ekonomi: 56,5 mpg
CO2: 112g/km
Till salu: Nu
Se även  Vauxhall Astra recension | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button