Reviews

Nya Abarth 500e 2023 recension

Dom:

Den nya Abarth 500 känns mer mogen än någon tidigare modell från företaget – men juryn är ute på om det är bra. För vissa kommer denna mer reserverade karaktär att göra bilen till ett mer trovärdigt premiumalternativ till bilar som MINI Electric. Men andra kan mycket väl finna att de är sugna på mer spänning, eftersom 500 saknar den råa kanten av sina föregångare – och lämnar utrymme för snabbare, lättare modeller i framtiden. Låt oss säga att 500 är en smakrik första smak, men vi är nyfikna på vad som komma skall.

Sakta men säkert blir bilmarknadens alla hörn elektriska. Det som började som ett bränsle för stora, skrymmande stadsjeepar, har nu sipprat ner till superminis och till och med sportbilar – plus nästan tillräckligt allt däremellan. I ett försök att lämna ingen sten ovänd, menar Abarth att det nu är dags för en elektrisk varm halvkombi.

Precis som med den snabbt avtagande ICE-eran fokuserar dess ansträngningar på den ödmjuka Fiat 500. Att ta EV-stadsbilen som bas är dock ingen dålig sak – även om den kanske inte är lika kul som en MINI Electric, är den senaste Fiat en fantastisk balans mellan körning och hantering.

Ändå har Abarth väldigt mycket varit tillbaka på ritbordet för 500e, genom att sätta ihop standardbilens fjädrar och dämpare och justera kalibreringen för styrningen. Den är utrustad med uppgraderade bromsar fram och bak och det finns även skräddarsydda Bridgestone Potenza Sport-däck.

Fler recensioner

Djupgående recensioner
Vägprover

Abarth 500e har naturligtvis också en sportigare look med nya stötfångare och sidokjolar, en vit nedre splitter, unika lättmetallfälgar, mattgrå spegelkåpor och en bakre diffuser. Varje bil får också nya skorpionmärken, med extra blixtar, på de bakre panelerna.

Nedanför hittar du samma 42kWh-batteri som i standard 500, även om de otaliga förändringarna innebär att räckvidden sjunker till mellan 150-164 miles beroende på den exakta specen. Den maximala snabbladdningshastigheten är oförändrad, på 85kW, bra för en 0-80 procents påfyllning på cirka 35 minuter. En 11kW inbyggd laddare innebär att en långsammare AC-laddning är möjlig på lite över fyra timmar – eller något längre via en vanligare 7kW wallbox.

Sedan är det motorn, förstärkt från 116 hk till 152 hk och med en ny gaskarta. Abarth hävdar att 500e är snabbare även än den bensindrivna 695:an när den accelererar från låga hastigheter; det är en sekund snabbare från 40-60kmh (25-37mph), till exempel. Tillverkaren utesluter på något sätt att det är en halv sekund långsammare från 0-62 mph.

Men det går inte att förneka från off, 500e känns alert. Det omedelbara elektriska vridmomentet ger bilen ny karaktär vid låga varv, utan någon av de eftersläpningar du skulle associera med bensinbilen. Men där 695:an fortsätter att köra förbi den nationella hastighetsgränsen, börjar elbilen att ta slut.

Vår körning – både på väg och bana – skedde dock uteslutande i hällregnet, vilket innebar att vi inte kunde utnyttja bilens hantering riktigt som vi skulle ha velat. 500e:s bredare spårvidd och längre hjulbas (mot 695) bidrar till avsevärt förbättrad stabilitet, men genom att lägga ner för mycket kraft genom snäva kurvor eller chikaner så att fronten tvättas brett.

Den nya styrinställningen tillför dock mer kött till 500-talets fjäderviktsställ och är en höjdpunkt i Abarths körupplevelse. Alcantara-hjulet bidrar bara till detta och ligger perfekt i dina händer – särskilt när du kör snabbt med tummarna på 10-till-två.

De ovannämnda fjädrings- och stötuppgraderingarna ökar också 500e:s lugn. Detta är ett i grunden styvt chassi, som säkerställer att den nya bilen behåller sin föregångares tidvis studsiga personlighet, men kanterna har slätats av. Den kraschar inte längre i gropar, och du kämpar inte ständigt för att hålla bilen i en rak linje på tuffare vägar. Denna vuxna personlighet anpassar den närmare rivaler som MINI än någonsin tidigare.

Abarths tre körlägen är också ganska väl bedömda. Turismo begränsar kraften och ökar den regenerativa bromsningen för att erbjuda äkta enpedalkörning, medan Scorpion Track gör tvärtom. Scorpion Street ligger någonstans i mitten och bibehåller maximal regen men med full kraft. Detta var vår valda inställning, även på kretssektionen.

Och naturligtvis kan vi inte avsluta våra körintryck utan att åtminstone beröra Abarth Sound Generator, som företaget hävdar är ”one of a kind i det elektriska hot hatch-segmentet”. Vi kan inte argumentera mot det – de 6 000 timmarna som Abarths ingenjörer ägnade åt att ”analysera och skapa det perfekta ljudet” för att replikera den här bilens bensinföregångare var inte bortkastade – men vi är inte helt säkra på att det är rätt lösning.

Den fungerar via en externt monterad vattentät subwoofer och projicerar ljudet från ett gammaldags Record Monza-avgassystem – hörbart för både de inuti och utanför bilen. Chefer säger att tanken var att ”förbättra upplevelsen och skapa ett leende”.

Den underliggande bulten vid tomgång är inte problemet – inte heller hur den matchar din gaspådrag när du kör runt i stan eller på landsvägar. Vi är övertygade om att sportiga elbilar behöver något slags ljud för att ersätta en bensinmotors varvtal, om så bara för att ge dig en större känsla av hastighet och öka engagemanget. Det största problemet är att det inte går att justera i farten; det är egentligen ganska påträngande i stadiga 50 mph – nästan som om bilen sitter i för hög växel – och kan bara stängas av när det står stilla. Inte idealiskt.

Öka hastigheten ytterligare och den tonas in i bakgrunden. I motorvägshastigheter dränks den till stor del av det oundvikliga vind- och vägbullret. Det är bara på den mellanvägen vi tycker att det är irriterande.

Inuti är instrumentbrädan bekant, men det finns gott om unika funktioner för att skilja 500e från dess Fiat-motsvarighet. Den mörka inklädnaden ger Abarth en Mercedes-AMG- eller BMW M-lite-känsla, medan de 500e-specifika sportstolarna är både stödjande och bekväma. Varje bil får också en dubbelsydd ratt.

Tekniken är ganska väl tillgodosedd. Alla bilar kommer med en 10,25-tums pekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android Auto, plus ett urval av ”prestandasidor” – kul att bläddra igenom en eller två gånger, men vi ser inte att de är särskilt användbara eller intressanta för de flesta köpare – speciellt som du kan växla körläge separat via en vipp på mittkonsolen.

Utöver detta får du ett sjutums digitalt instrumentkluster – återigen med Abarth-specifikt innehåll. Den gör jobbet och kan visa kartriktningar i din siktlinje. Men vissa av menyerna är ganska komplexa och vissa inställningar är inte alltid dolda där du förväntar dig att hitta dem.

Två specifikationer finns att beställa, med Scorpionissima lanseringsutgåva som nu är slutsåld. Basbilar – helt enkelt kallade 500e – kommer med 17-tumshjul, LED-ljus, klimatkontroll och keyless go, plus skärmarna och infotainmenttekniken som listas ovan. Priserna börjar från £34,195 – £3k mer än standard Fiat 500 som den är baserad på.

Ovanför 500e sitter den allsångande-alldansande Turismo-modellen, som den vi fick chansen att köra. Dessa versioner får större 18-tumshjul – som vi tycker ser bra ut för övrigt – plus Alcantara-trim inuti, fast glastak, trådlös telefonladdning och parkeringskamera. Varje färg förutom vitt – inklusive Poison Blue i vår testbil – är ett alternativ för £600.

Det är väldigt lite meningsfullt att spendera för mycket tid på att prata om det praktiska. Det räcker med att säga att detta inte är en bil du kommer att köpa om du regelbundet bär folk i ryggen, eller ofta behöver lasta upp bagageutrymmet med väskor eller tillhörigheter.

Abarth får en ynka 185-liters bagageutrymme och är endast tredörrars, även om det finns planer på att utöka utbudet, eventuellt att inkludera en trimmad version av den kommande Fiat 600 crossover. För nu, om du vill ha en het-ish halvkombi med en viss mångsidighet, skulle vi föreslå att du tittar på den slående Cupra Born.

Modell: Abarth 500e Turismo
Pris: £38 195
Drivlina: 42kWh batteri, 1x e-motor
Effekt/vridmoment: 152 hk/295 Nm
Överföring:

Enväxlad auto, framhjulsdrift

0-62 mph: 7,0 sekunder
Toppfart: 96 mph
Räckvidd/laddning:

157 miles/85kW, 0-80 % på 35 minuter

Till salu: Nu
Se även  Begagnad Peugeot 508 (Mk2, 2019-datum) recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button