Reviews

Ny XPeng P7 2023 recension

Dom

XPeng P7 har tekniken och utbudet för att konkurrera med Teslas Model 3 och Hyundai Ioniq 6. Men den kan inte undgå sin lite längre story när det kommer till interiör passform och finish, och förpackningen är inte lika skarp som den hos en annan trolig rival, BYD Seal. I form av stort batteri och bakhjulsdrift är det fortfarande en bil som skulle hitta kunder i Storbritannien, om XPeng kände sig redo att sätta sig framför dem – men med marknaden som utvecklas så snabbt är utrymmet för den att sticka ut. minskar för varje månad som går.

Tesla Model 3 har sedan en tid tillbaka varit den lilla elektriska sedan. Men dess position är under allt större hot från sådana som den nyligen lanserade Hyundai Ioniq 6 och den inkommande BYD Seal. Och nu finns det ytterligare en nykomling som mycket väl skulle kunna ta sig till Storbritannien under de kommande 18 månaderna till två år: XPeng P7.

Sanningen att säga är P7 inte en helt ny bil; det är en kraftigt reviderad modell som har varit till försäljning i utvalda regioner sedan 2020. Men det i sig är ytterligare en markör för ett ganska häpnadsväckande nystartat varumärke; XPeng grundades för mindre än 10 år sedan och satte sin första bil i produktion först 2018, men den har på medellång sikt planer på att ha kapacitet för upp till 800 000 bilar per år, och den sträcker sin räckvidd till fler och fler områden i Europa. Norge, Danmark, Sverige och Nederländerna är igång; Belgien och Luxemburg kommer att följa efter, med Tyskland en trolig kandidat för 2024. Ett beslut har ännu inte fattats om att göra högerstyrda bilar för Storbritannien men det är ”under övervägande”. Tänk sent 2024 eller början av 2025, skulle vi säga.

Se även  Audi A3 recension | Auto Express

Det borde vara så gott som tillräckligt med tid för P7 att spela en roll i en utrullning i Storbritannien, och det är därför vi är i Amsterdam för att köra den för första gången. Det är en ganska anonym skapelse – otvivelaktigt, utan tvekan, men kanske lite mjuk till karaktären, med undantag för den vassa ”X robot face”-fronten. Det gör ett bra jobb med att dölja sin avsevärda längd, dock; med nästan 4,9 meter är den lite längre än en Ioniq 6 och ganska lite längre än en Model 3.

Åtminstone i princip delar P7 sin grund med XPengs andra lansering nyligen, G9 SUV. Men den håller sig med 400-volts el istället för den högre modellens snyggare 800V-uppställning, och det begränsar dess maximala laddningshastighet till 175kW. Det är en långt ifrån skamlig siffra och i vilket fall som helst, alternativet för enstaka batteri – ett NMC-kemipaket med användbara 82,7 kWh – lovar anständig räckvidd, särskilt i den enmotoriga instegsversionen som vi försöker idag .

Upplagan i fråga heter egentligen RWD Long Range och den har 272bhp och 440Nm i vridmoment, för en 0-62mph-tid på 6,7 sekunder och en jättestor WLTP-räckvidd på 358 miles.

Det finns också två versioner med dubbla motorer – en med vanliga dörrar, ’Wing Edition’ med superbilliknande saxframdörrar. Dessa modeller har identiska drivlinor som pumpar ut en kombinerad 467bhp och 757Nm, och levererar 0-62mph på mycket mer Tesla-liknande 4,1 sekunder. Men räckvidden faller, till 314 mil.

Bara 272 hk låter kanske inte så mycket för att växla en bil som väger ett morrhår över två ton, men omedelbart vridmoment på elmotorn hjälper P7 att känna sig tillräckligt pigg. XPengs ingenjörer har också gjort ett anständigt jobb med ingångsmoduleringar, så det är ganska lätt att köra bilen smidigt när man accelererar och bromsar – inte givet i många kinesiska elbilar.

Se även  Ny recension av Rivian R1T 2022

P7 känns definitivt mer sportig och smidig än sin G9-kusin – hjälpt av solid kroppskontroll och välviktad, direkt styrning. Den är inte lika sofistikerad som t.ex. en BMW i4, men den gör att du kan luta dig mot den i kurvor samtidigt som den rensar bort de flesta brister på vägen. Körningen av instegsnivå P7 på vanliga fjädrar och dämpare är inte lika sofistikerad som i G9 med luftfjädring, och det är definitivt lite mer smattrande, tillsammans med ett hörbart lågfrekvent mullrande vid högre hastigheter – men då, där är en 20-grans prisskillnad mellan de två modellerna.

Salongens utbud är också på riktigt. En varm våreftermiddag i Amsterdam, på en blandning av trafiktäppta gator, snabba motorvägar och tysta bakvägar, och utan medveten ansträngning i effektivitetens namn, klarade P7 över fyra miles per kWh. Det motsvarar en total räckvidd som är imponerande nära dess WLTP-siffra.

XPeng försöker sälja sina bilar med minimalt utrymme för tillval, och det innebär en generös lista med standardutrustning. Varje P7, oavsett drivlina, får en värmepump som standard, tillsammans med en full anstormning av bilteknik som inkluderar en skarp 10,25-tums digital instrumentpanel och en lyhörd 14,96-tums central infotainmentskärm. Några för många av bilens funktioner är mer än ett klick från startskärmen för vår smak, men XPeng har åtminstone gjort det anständiga och inkluderat ordentliga strömbrytare på ratten och skärmgenvägar till nyckelfunktioner.

En av de mer nedslående aspekterna av P7 är dess praktiska funktion. Det finns anständigt benutrymme bak men takhöjden är snäv för längre passagerare, och medan bagageutrymmets kapacitet är anständiga 440 liter, finns det ingen halvkombi-flexibilitet och själva öppningen ser relativt snäv ut. Du måste förvara dina kablar på bagageutrymmet också, eftersom den tidigare nämnda värmepumpen inte innebär plats för en ”frunk” under motorhuven.

Se även  2022 Lexus RX450h AWD F Sport recension - Hur man recenserar en bra bil som du hatar

Det andra området där bilen kan kämpa på är dess finish och material, som definitivt känns lite bakom de hos (visserligen dyrare) G9. I detta avseende sviker P7 sin relativa ålder på en snabbt växande marknad; det är snyggt nog, men det finns fortfarande några för många skivor av svart plast där konkurrenter, som Ioniq 6, nu har mer tilltalande metalliska ytor eller till och med tyger.

Modell: XPeng P7 RWD lång räckvidd
Pris: 49 990 € (43 400 GBP) (Nederländerna)
Drivlina: 1x e-motor, 82,7kWh batt. (netto)
Effekt/vridmoment: 272 hk/440 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk, bakhjulsdrift
0-62 mph: 6,7 sekunder
Toppfart: 124 mph
Räckvidd: 358 mil
Max laddning: 175 kW (10-80 % på 29 min)
Till salu: 2025 (uppskattad)

Läs nu vår recension av BYD Seal…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button